۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
کد خبر: 55431582

دروازه‌ها از جذاب‌ترین بخش‌های هر شهر و دیاری هستند، با ما همراه باشید تا بدانیم دروازه تهران قدیم کجاست.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دروازه تهران قدیم در شهر قزوین که در گذشته دارای هشت دروازه به نام‌های دروازه درب کوشک، دروازه باغ‌شاه، دروازه تبریز، دروازه امام‌زاده حسین، دروازه خندق‌بار، دروازه شیخ‌آباد و دروازه تهران بوده است که امروزه تنها دو دروازه تهران و درب کوشک باقی‌مانده است. دروازه‌ تهران قدیم که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، مزین به معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های دوران پادشاهی ناصرالدین شاه است. بنای دروازه آجری و دارای یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در طرفین است. سردر میانی دارای عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزه‌دار است. این دروازه هشت گلدسته دارد.

آشنایی با دروازه تهران قدیم

دروازه تهران قدیم یا دروازه قدیم تهران، دروازه‌ای تاریخی در ورودی جنوب شرقی شهر قزوین است که جاده تهران- قزوین از آنجا آغاز می‌شد. این دروازه از شهر قزوین در برابر حملات، دزدی و غارت محافظت می‌کرد. در آغاز، این دروازه در بیرون شهر قرار داشت؛ اما امروزه به دلیل گسترش جمعیت، در درون قزوین جای گرفته است. دروازه‌ تهران قدیم که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، مزین به معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های دوران ناصرالدین شاه است.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه تهران قدیم به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قزوین، در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره‌ی ثبت ۳۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. غربی‌ترین دروازه تهران دروازه قزوین است. این دروازه در طرف جنوبی دیوار حصار غربی ساخته شده است. معمار این دروازه استاد تقی محمدپور از معماران قدیمی و بنام دوره پهلوی اول و ابتدای پهلوی دوم می باشد. وی در زمینه معماری و طرح و نقش کاشی کاری نیز استاد بود.از دیگر آثار وی می‌توان به کاشی کاری و طراحی بخش هایی از سر در باغ ملی در خیابان حسن آباد تهران اشاره کرد.

طول این بارو شش هزار گام بود و چهار دروازه بیشتر نداشت که دروازه قزوین در مدخل کنونی بازارچهٔ قوام‌الدوله و شاهپور (وحدت اسلامی) واقع بود.

از دیگر دیدنی‌های قزوین

سردر عالی قاپو

خیابان سپه قزوین، اولین خیابان طراحی شده ایران است که در زمان صفویها ساخته شد. اینجا را شاه طهماسب در محله حصار شاپور، همزمان با ساخت باغ سعادت‌آباد و عمارت دولتخانه ساخت. نام خیابان شاید نام محله‌ای در هرات باشد که شاه در زمان ولیعهدی در آن سکونت داشت. خیابان سپه از سردرعالی قاپو تا مقابل مسجد جامع قزوین امتداد داشته است.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

خیابان چهارباغ اصفهان، نمونه تکامل یافته خیابان سپه است. سردر عالی قاپو در ابتدای این خیابان، یکی از هفت ورودی به ارگ سلطنتی صفوی بوده است. هرچند امروزه تنها باقی مانده ارگ همین سردر است. بنای سردر شامل ایوانی رفیع با قوسی تیزه دار و سه طاق‌نما در دو طرف آن است. گوشواره‌هایی با ستون‌نماهای آجری در دو طبقه نمای سردر را کامل می‌کنند.

هشتی سردر که به ایوان ورودی کاخ متصل است نیز از جمله بخش‌های این بناست. یک کتیبه با کاشی معرق و خط ثلث علی‌رضا عباسی خوش‌نویس معروف صفوی زیبایی‌های این بنا را کامل می‌کند. این بنا در دوره پهلوی اول، به شهربانی تغییر کاربری داد و اکنون در اختیار میراث فرهنگی است. سردر عالی قاپو هم از جاهای دیدنی قزوین است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دروازه درب کوشک

دروازه درب کوشک از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین است. این دروازه قدیمی در انتهای خیابان آزادی قزوین قرار دارد. در گذشته دور، دور تا دور شهر را دیوار می‌کشیدند و مردم فقط از دروازه‌های خاص عبور می‌کردند.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه درب کوشک یکی از دروازه‌های قدیمی شهر است که قدمت آن به قرن سوم هجری باز می‌گردد. در آن دوران قزوین ۷ دروازه مختلف داشت. در دوران قاجار تعداد این دروازه‌ها به ۹ عدد رسید. امروزه فقط در بخش جنوبی شهر دروازه تهران و دروازه کوشک در بخش شمالی شهر باقی مانده‌اند. متأسفانه مابقی این دروازه‌ها از بین رفته‌اند و دیگر خبری از آن‌ها نیست.

دروازه درب کوشک به شکل نیم‌دایره است و در آن از قوس کلیل استفاده کرده‌اند. نمای این دروازه که رو به شهر است، آجری بوده و تزئینات خاصی ندارد؛ اما نمای بیرونی آن دارای کاشی‌کاری بسیار زیبا و تماشایی است. بد نیست بدانید که کاشی‌کاری‌های دروازه درب کوشک را در دوران فروانروایی عضدالملک قاجار انجام داده‌اند. دروازه درب کوشک را می‌توان به نوعی نمادی از شهر قزوین دانست. پس حتماً در سفر به قزوین باید از این دروازه دیدن کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، انتهای خیابان آزادی

خیابان سپه

سفر کردن به تاریخ یکی از آرزوهای همیشگی انسان بوده است. این آرزو در شهر قزوین محقق شده است! شهری که می‌توان آن را یک شهر موزه نامید.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

گوشه گوشه شهر که قدم بزنید، بناهای مختلف با معماری بی‌نظیر خود داستانی از دل تاریخ را برای شما روایت می‌کند. برای تکمیل این روایت به خیابان سپه بروید. قدیمی‌ترین خیابان ایران! جایی که با وجود تغییرات زیاد هنوز هم افتخار این را دارد که پس از ۴۰۰ سال اولین خیابانی باشد که به عنوان یک گذرگاه مستقیم طراحی شده است.

در شمال این خیابان سر در عالی قاپو و کاخ چهلستون قرار دارد و در انتهای آن نیز مسجد جامع شهر قرار گرفته است. در این خیابان قدم بزنید و از جاهای دیدنی بی‌نظیر قزوین که شما را در تاریخ چند صد ساله‌اش غرق می‌کند، لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید