۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
کد خبر: 55431178

قزوین نه تنها مملو از دیدنی‌های جذاب است که سوغات درجه یکی نیز دارد، با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست.

بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین شهر زیبایی است که اماکن دیدنی قابل توجهی دارد و گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند. سوغات و صنایع دستی قزوین نیز همانند جاذبه‌های گردشگریش بسیار متنوع و جذاب است. در ادامه به سوغات خوراکی بهتر در قزوین می‌پردازیم.

درباره قزوین و سوغات آن

قزوین، یکی از شهرهای باستانی کشور ایران به شمار می‌رود که به دلیل دارا بودن مکان های تاریخی زیبا و دیدنی هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند. بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قزوین بیشترین تعداد آثار تاریخی را در دل خود جای داده است. همچنین این شهر در مسیر راه اهی مواصلاتی و پرترددی قرار گرفته است و همواره توقفگاه مناسبی برای مسافران بوده است. مسافران و گردشگران در سفرشان به فکر دوستان و آشنایان خود نیز هستند و به رسم ما ایرانیان برای آن ها هدیه و یا سوغاتی هایی را به عنوان تحفه ای به یادگار می برند.

بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست؟

سوغات قزوین همانند جاذبه های گردشگری قزوین از تنوع زیادی برخوردار است، می توانیم سوغاتی های این شهر را به سه دسته : نان و شیرینی های سنتی قزوین (که طعم فوق العاده ای دارند) ، خشکبار و میوه های تازه و صنایع دستی قزوین تقسیم کنیم.

قزوین شهر شیرینی‌های خوشمزه هم هست. باقلوا، شیرینی پادرازی ، و نان نخودی از جمله خوردنی‌های خوشمزه‌ قزوین‌اند. اولین‌های بسیاری در این شهر وجود دارد. از جمله اولین خیابان ایران به نام «خیابان سپه» اولین بار در قزوین ساخته شد. ۹ شهریور هر سال، روزی که شاه طهماسب صفوی قزوین را پایتخت کرد، در تقویم شمسی به نام روز قزوین نامگذاری شده است.

سوغات خوراکی بهتر در قزوین

انواع شیرینی های خاص قزوین :

  • شیرینی نان قندی
  • شیرینی نخودی
  • شیرینی نان برنجی (زعفرانی،کاکائویی، ساده)
  • شیرینی لب پیچ
  • شیرینی نان بادامی
  • شیرینی نان گردوئی
  • شیرینی ولیعهدی
  • شیرینی پادرازی
  • شیرینی توت (زعفرانی،پسته ای، بادامی)
  • شیرینی نان نارگیلی
  • شیرینی قرابیه
  • شیرینی قطاب
  • شیرینی بهشتی

نان چایی

نان چایی قزوین شیرینی خشک و سنتی است که بانوان هنرمند قزوین آن را برای عید نوروز و دیگر مراسم خود درست می‌کنند، روی نان را با کنجد یا مغز پسته می پوشانند.

بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست؟

نان نازک قزوین

این نان نیز همچنین در بین مردم قزوین طرفداران زیادی دارد. نان نازک بسیار ترد است و با توجه به مغزهایی که داخل آن ریخته می‌شود به شیرینی نازک پسته‌ای، نازک گردوئی و نازک بادامی تقسیم می‌شود و شما با توجه به علاقه خود آن را انتخاب کنید.

نان چرخی قزوین

نان چرخی قزوین شباهت بسیاری به نان چایی دارد همان طور که از نامش مشخص است با چرخ دستی مخصوص، چرخ می‌کنند روی نان چرخی با تخم خرفه یا پسته پوشانده می‌شود. این شیرینی بسیار خوشمزه است.

باقلوای قزوین

شیرنی باقلوا در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران درست می‌شود، اما هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارند و هیچ یک را نمی‌توان بر دیگر برتری داد بلکه این ذائقه است که می‌تواند باقلوای شهری را بر شهر دیگری ترجیح دهد. ازاین‌رو باقلوای قزوین با باقلوای شهرهایی چون یزد، تبریز و شیراز رقابت می‌کند و به‌دلیل تنوع در طعم و طرز تهیه جذاب‌تر است و بر اساس شکل ظاهری می‌توان باقلوای قزوین را به باقلوا پیچ، گل رز، پرچمیتقسیم بندی کرد.

بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست؟

شیرینی اتابکی قزوین

شیرینی اتابکی که به شیرینی ولیعهدی نیز معروف است یکی از شیرینی‌های اصیل قزوین بوده که آن را فقط در شهر قزوین می‌توان پیدا کرد که از شکر کمی دارد شیرینی اتابکی را به‌صورت سنتی در دو رنگ درست می‌کنند، امّا در حال حاضر از انواع قالب‌ها و تزئین‌ها برای این شیرینی استفاده می‌کنند.

شیرینی نان قندی قزوین

شیرینی نان قندی در قزوین کمی با شهرهای دیگر متفاوت است درست کردن این شیرینی در خانه‌های قزوین مرسوم است اما کمی زمان انتظار ورز آمدن خمیرش بالاست، جالب است که علامت بعلاوه با چاقو روی خمیر آن قبل از اینکه آن را داخل فر بگذارند برای بهتر پخته شدن زده می‌شود

میوه‌ها و خشکبار قزوین

در میان میوه های خوب قزوین که به انار سنگان و انگور و سیب و زردآلو می‌توان اشاره کرد، زغال اخته مهمترین و بیشترین رنگ و لعاب را به میوه فروشی ها می‌دهد در حدی که در روستای هیر برای آن جشن شکرگذاری می‌گیرند. جالب است بدانید که مرغوب ترین زغال اخته کشور از روستای هیر بالغ بر ۲۰۰ تن محصول تأمین می‌شود .

بهترین سوغات خوراکی قزوین چیست؟

و از خشکبار آن نیز می‌توان به گردو بادام، فندق، پسته، کشمش اشاره کرد. چراکه قزوین استان پر نعمت ایران است که هر ساله چندین تن محصول گردو، بادام، فندق، پسته و کشمش تولید می‌کند. بهتر است گردوی تازه روستای هیر را نیز امتحان کنید.

پنیر کوزه ای

این سوغات که نمونه‌اش را در کمتر جایی می‌بینید، پنیری است که در کوزه درست می‌شود و در طعم‌های ساده، سبزی معطر و زیره تهیه قابل تهیه است. این پنیر در کوزه و در زیر زمین به عمل می‌آید و طعم بی‌نظیری دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید