بازدید از آرامگاه‌های در نوع خود جذاب و خاص است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد.

آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: بقعه‌ حمد الله مستوفی بارگاهی است به‌جا مانده از دوران ایلخانان مغول که قدمتی حدود ۷ قرن دارد. حمدالله مستوفی نویسنده، تاریخ‌نگار و مولف تاریخ گزیده، نزهه القلوب و ظفر نامه، از آثار دوره ایلخانی، بود. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنا که با سبک معماری آذری ساخته شده، گنبد فیروزه‌ای رنگ و مخروطی شکل آن و کتیبه‌ای است که به خط ثلث به معرفی پدران و آثار مستوفی می‌پردازد. بقعه‌ حمد الله مستوفی که از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره‌ی ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با آرامگاه حمدالله مستوفی

قدمت این بنای بسیار قدیمی به زمان ایلخانیان باز می‌گردد که حمدالله مستوفی یکی از افراد متفکر و بسیار مهم آن زمان به شمار می‌رفت. او یک جغرافیدان و شاعر بسیار قدر و نام‌آشنایی بود که در سال ۶۸۲ تا ۷۵۰ قمری می‌زیست و دارای شغل دیوانی بود. در واقع حمدالله مستوفی یکی از متصدیان حکومت ایلخانیان در شهر قزوین بود که در دستگاه حکومتی او را با عنوان "مستوفی" می‌شناختند.

آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد؟

حمدالله مستوفی کارهای بسیار مفید و ارزشمندی در طول عمر خود انجام داد و شان و منزلت بالا و قابل توجهی داشت. همین امر نیز موجب گشت تا برای او یک آرامگاهی بسازند که در طول تاریخ به دست فراموشی سپرده نشود. لازم به ذکر است که آرامگاه حمدالله مستوفی در بیستم بهمن‌ماه سال ۱۳۱۸ به عنوان یک اثر ملی با شماره ثبت ۳۳۲ در فهرست آثار ملی‌مان قرار گرفت.

دورتادور محوطه آرامگاه حمدالله مستوفی توسط حفاظ‌های آهنی احاطه شده که بیشتر برای محافظت از این بنای نفیس تعبیه شده است. اما زمانی که وارد حیاط آرامگاه می‌شوید گنبد فیروزه‌ای شکل آن نظر شما را به خودش جلب می‌کند که دورتادور آن توسط کاشی‌های بسیار زیبا تزئین شده است. قسمت پایینی گنبد نیز با آجرهای قدیمی نماکاری شده که البته به لطف مرمتگران ماهر کشورمان این‌چنین زیبا و استوار گشته است.

چرا که سعی شده آجرکاری‌ها همانگونه به سبک ایلخانیان باقی بماند و از طرفی دیگر مقرنس‌هایی که زیباییِ دورتادور پایین گنبد را دو چندان کرده‌اند نیز حاصل تعمیر و بازسازی متخصصان مرمت آثار باستانی کشورمان بوده‌ است.

آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد؟

چنین گفته می‌شود که آرامگاه حمدالله مستوفی در قرن چهاردهم شمسی صدمه دیده که توسط اهالی آنجا، دورتادورش دیواری کشیده می‌شود و تا حدودی این بنا تعمیر می‌گردد. اما در نهایت طبق توضیحاتی که در بالا دادیم کار اساسی مرمت آرامگاه حمدالله مستوفی در سال ۱۳۱۹ انجام شده است.

محل قرارگیری آرامگاه حمدالله مستوفی

آدرس آرامگاه حمدالله مستوفی هم اکنون در شهر قزوین و در خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی واقع شده است که در تمامی روزهای هفته از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۱۸:۰۰ آماده میزبانی از میهمانان شهر قزوین است.

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی

معمولا بهترین راه پیدا کردن اکثر اماکن تاریخی و گردشگری در قزوین در ابتدا پیدا کردن چهارراه ولیعصر (عج) است. چرا که در ابتدا از آنجا می‌توانید به تمامی مراکز مدنظرتان دسترسی داشته باشید و ثانیا اکثر اماکن تاریخی در آن نزدیکی قرار دارند. پس در نتیجه اولین کاری که باید بکنید این است که چهارراه ولیعصر (عج) را پیدا کنید، سپس همان مسیر را مستقیم به سمت بلوار آیت‌الله طالقانی بروید و بعد سمت راست، یعنی به سمت خیابان باغ تشریف برده و همان مسیر را مستقیم ادامه بدهید تا به اولین تقاطع برسید.

آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد؟

سمت راستتان خیابان حمدالله مستوفی خواهد بود که اگر همان مسیر را طی کنید چند متر بعد به آرامگاه حمدالله مستوفی خواهید رسید. ناگفته نماند که می‌توانید به جای بلوار آیت‌الله طالقانی از خیابان شاهد به عنوان مسیر میان‌بر نیز استفاده کنید. به عبارت دیگر، می‌توانید به جای طی کردن مسیر مستقیم به سمت بلوار آیت‌الله طالقانی، از چهارراه ولیعصر (عج) به سمت چپ رفته و خیابان شاهد را پیدا کنید و همان راه را ادامه بدهید تا به تقاطع حمدالله مستوفی برسید.

از ویژگی‏‌های این بنای ارزشمند هم استفاده از چهار سکُنج، فیل‏پوش یا گوشواره است که کار آن زاویه دادن به بناست و معماران چیره‏‌دست ایرانی به کمک آن پلان چهارضلعی را به ۸، ۱۶، ۳۲ و در نهایت به یک دایره تبدیل می‎کردند و بنایی مخروطی و گنبدی می‌‏ساختند. این بنا دو لنگه در از چوب گردو دارد که روی یکی از آن‌ها یک آیه شریفه و روی دیگری سوره انسان نوشته شده است. این دو در، درهای اصلی بنا نیستند و هشتاد سال پیش جای درهای اصلی بنا را گرفته‌اند. یکی از لنگه‏‌های در اصلی بنا در آتش‏‌سوزی سوخته است و لنگه دیگر در موزه ملی نگهداری می‏‌شود.

آرامگاه حمدالله مستوفی در کجا قرار دارد؟

در محوطه بنای گنبد دراز هم یک کتیبه قرار دارد که متن مختصری درباره حمدالله مستوفی و آثار او بر آن نوشته شده است. همچنین یک آب انبار خانگی هم در حیاط بنا وجود دارد که بازدید آن برای عموم آزاد است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید