۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 55430524

قزوین در خود بناهای تاریخی متعددی را جای داده است، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره ۳ عمارت تماشایی در قزوین بیشتر بدانید.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین امروزی، به لطف داشتن پیشینه‌ای به درازای تاریخ بلندبالای کشورمان، بیشترین تعداد ابنیه باستانی این سرزمین را در دل خود جای داده است. این اماکن عتیق و دیرینه در حقیقت یادگارهای گران‌بهایی هستند که سرگذشت پرفرازونشیب چند هزارساله این شهر تاریخی را در طرح و نقش فریبنده و افسونگرشان ترسیم کرده‌ و به منصه ظهور دیدگان شیفتگان هنر ناب معماری ایرانی گذاشته‌اند.

عمارت شهرداری قزوین؛ تماشایی و خاص

عمارت شهرداری از عمارت‌های تاریخی قزوین است که شرکتی روسی مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشت و روس‌ها از این عمارت برای اقامت و برگزاری برخی مراسم‌های خود استفاده می‌کردند. سال‌ها بعد اولین شهرداری ایران به‌طور رسمی در این عمارت آغاز به کار کرد و همین رویکرد موجب ایجاد شهرداری‌های دیگری در سایر شهرها شد.

عمارت شهرداری در نهایت پس از مرمت، به موزه تبدیل شد و بخشی از آن در اختیار شهرداری استان قزوین قرار گرفت. در این موزه می‌توانید با نامه‌نگاری‌های اداری و سبک و سیاق آن‌ها آشنا شوید یا ببینید که قدیمی‌ترین سندها مربوط به چه بناهایی بودند.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

از دیگر آثار موزه می‌توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلما (اولین شهردار قزوین)، نامه‌های ارسالی مردم، بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه‌های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری همچون شرکت آب و برق اشاره کرد.

معماری

عمارت شهرداری دارای ۶ ستون در ایوان جنوبی است و در حد فاصل ستون‌ها، پایه‌های سنگی چهارگوشی وجود دارد که به‌جای گلدان استفاده می‌شود. این ستون‌های استوانه‌ای مزین به سرستون‌های تزیینی به‌شکل حلزون همراه با گل هستند. در بالای پیشانی عمارت، چهار مناره کوتاه آجری و مکعبی‌شکل به چشم می‌خورد؛ ضمن اینکه در این بخش می‌توان شاهد طاق تزیینی و تزییناتی از گچ روکار و آجرکاری به سبک گره‌چینی بود. در و پنجره‌های جنوبی، شرقی و غربی ساختمان، قابی تزیینی به‌شکل قوس و شیشه‌های رنگی دارند.

ورودی بنا دو پله بالاتر از کف حیاط است. اتاق ورودی که از ایوان منشعب می‌شود، ساده و مربعی‌شکل است و کفی با کاشی‌هایی سیاه و سفید و سقف ساده و تخت دارد.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

در میان چندین اتاق بزرگ و کوچک این ساختمان، سالنی به بزرگی حدود ۲۰۰ متر با تزیینات گچ‌بری مختصر در سقف خودنمایی می‌کند.

آدرس:‌ استان قزوین، شهر قزوین، بلوار آیت‌الله مدرس، خیابان شهرداری

عمارت سردار مفخم؛ کوشکی از دوران قاجار

عمارت سردار مفخم که از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود، در بافت تاریخی مرکز شهر، در خیابان هلال احمر قرار گرفته است. این عمارت که از خانه‌های دو طبقه کوشکی به حساب می‌آید، در دوره قاجار ساخته شد و در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمارت سردار در گذشته به‌عنوان مدرسه امیرکبیر و خانه فرهنگ امیرکبیر استفاده می‌شد و طبقه دوم آن در مردادماه سال ۱۳۹۲ به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین تغییر کاربری یافت.

عمارت سردار توسط شاهزاده اکبر میرزا، ملقب به سردار مفخم یا بشارت‌السلطنه بنا شد که وکیل و نماینده قزوین در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مشروطه بود. شاهزادگان و خواص از این بنا استفاده می‌کردند. عمارت سردار مفخم قزوین پیش از سال ۱۳۴۸ به دادگستری واگذار شد و پس از آن مابین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۹ به‌عنوان مدرسه امیرکبیر فعالیت داشت.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

در سال ۱۳۶۹ زلزله‌ای در قزوین اتفاق افتاد که باعث آسیب به بنا شد. در ادامه سازمان میراث فرهنگی عملیات مرمت و بازسازی آن را آغاز کرد و پس از اتمام بازسازی، عمارت مزبور در نهایت در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید. طبق توافقاتی که بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد صورت گرفت، عمارت سردار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

طبقه دوم این خانه مجلل در مردادماه سال ۱۳۹۲ به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین تغییر کاربری یافت و به همین دلیل بازدید از داخل آن امکان‌پذیر نیست. این دفتر هجدهمین دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشور است که تمام اختیارات کنسول‌گری در زمینه صدور ویزا، تایید اسناد تجاری و تحصیلی اتباع خارجی را انجام می‌دهد.

معماری

عمارت سردار، بنایی دو طبقه است که علاوه بر نمای فوق‌العاده دیدنی که از سه طرف متفاوت است، طراحی داخلی درخورتوجهی دارد. این عمارت تحت‌تاثیر معماری پایتخت ساخته شده و به‌نوعی متعلق به زمان انتقال معماری قاجاریه به پهلوی در قزوین است. بنای عمارت در ضلع غربی حیاط جای گرفته و نکته قابل‌توجه آن، پلکان مجللی است که در مرکز قرار دارد.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

این پلکان درست در مقابل سرسرای ورودی خودنمایی می‌کند و پس از پاگردی وسیع، دو شاخه می‌شود و به طبقه فوقانی می‌رسد. این پلکان در طبقه دوم به راهرویی چهار طرفه منتهی می‌شود که دورتادور آن، نرده و ستون‌های تزیینی قرار گرفته است. برخی از اتاق‌های عمارت مزین به گچ‌بری با نقش برجسته گل و برگ، مجلس شکار حیوانات و مجلس بزم و نیز طاقچه‌های تزیینی هستند. ۶ ستون نیز در فضای ورودی و ایوان طبقه دوم به چشم می‌خورد.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان هلال احمر

عمارت باغ سپهدار قزوین؛ با معماری دیدنی

عمارت باغ سپهدار قزوین به دستور محمدولی خان تنکابنی معروف به رئیس الوزراء، از شخصیت‌های معروف دوره‌ قاجار در فاصله سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری احداث شد. این عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده‌ نظامیان روس و انگلیس قرار گرفت و بعد از آن به‌دلیل بدهکاری مالیاتی تنکابنی به دولت مانند اموال دیگرش به تصرف دولت درآمد. عمارت سپهدار به‌خاطر رسیدگی ناکافی دچار آسیب شده بود که در سال ۱۳۳۵ مرمت شد و در اختیار اداره‌ کشاورزی قرار گرفت.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

این بنا در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ به شماره‌ ۲۲۲۷ به ثبت ملی رسید.

معماری

عمارت باغ سپهدار در معماری خود شباهت‌هایی به کاخ چهل‌ستون قزوین (دوره‌ صفوی) و مهمان‌خانه‌ بزرگ قزوین (دوره‌ قاجار) دارد. الگوبرداری از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفوی و قاجاریه نمایانگر طبع قدرت‌طلبی سپهدار است. عمارت باغ سپهدار دو طبقه دارد و طبقه‌ همکف آن مجموعه‌ای از چند اتاق با کاربری خدماتی، راهرو و یک سالن مرکزی است. طبقه‌ فوقانی شامل تعدادی اتاق و یک تالار مستطیل‌شکل می‌شود.

عمارت مزبور شبیه کوشک ساخته شده؛ یعنی بنایی مستقل که تمامی اطراف آن فضای باز و مشجر است. عمارت سپهدار، ایوانی به‌صورت غلام‌گردشی دارد که همچون راهرویی دورتادور بنا را احاطه می‌کند. نمای ضلع شمالی این بنا رو به‌سمت خیابان فلسطین است.

در اضلاع شرقی و غربی آن، هفت ستون و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون قرار گرفته‌اند. البته در تقاطع اضلاع، ستون‌ها مشترک هستند. از دیگر ویژگی‌ها معماری این عمارت می‌توان به اختلاف ارتفاع کف عمارت با کف حیاط اشاره کرد که بالاتر از کف حیاط است.

۳ عمارت تماشایی در قزوین

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان فلسطین غربی، بین خیابان حیدری و بلوار میرعماد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید