قزوین مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری درجه یک است، همراه باشید و درباره معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین بدانید.

معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: حسینیه امینی‌ها دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیر زمین است. در میان بنا سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب است و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد. تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه‌خوانی با بلند کردن آن‌ها هر سه تالار یکی می‌شوند و محوطه سرپوشیده بزرگ و آیینه‌کاری زیبایی تشکیل می‌دهند. وسط تالار بزرگ چهل‌چراغ آویخته شده و فرش‌های تالار یک تخته و عتیقه بوده‌ است. زیر تالارها خالی است و سردابه، زیرزمین، شربت‌خانه و انبار ساخته‌اند. این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که هر یک از حیاط‌ها از سمت شمال و شرق به بیرون راه دارند.

آشنایی با حسینیه امینی ها در قزوین

تالار میانی بزرگ‌تر از دو تالار دیگر بوده که طول آن ۱۸ متر و عرض آن ۵ متر است و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هر کدام به طول ۱۰ و عرض ۵ متر هستند و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد.

معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین

تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم‌انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آن، چنان استادانه آیینه‌کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

تالار جنوبی عمارت با ۹ دهنه ارسی و شیشه‌های رنگی، شاهکاری هنری به حساب می‌آید و سقف آن‌ چنان استادانه آینه‌کاری و نقاشی شده است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

تالار میانی دارای طاقچه‌ها و رف‌های کاسه‌ای مزین به آینه‌کاری و گچ‌بری است که توسط دو پنج‌دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می‌شود و در نیم‌دایره بالای پنج‌دری‌ها، برج‌های دوازده‌گانه نقش بسته است. سقف این تالار به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش میانی دارای تزیینات گچ‌بری توام با آینه‌کاری است و دو قسمت دیگر نقاشی روی چوب دارند که به کمک آینه، گره‌بندی شده‌اند.

فرش‌های دستبافت تالارها همگی یک‌دست و یک‌تخته با نقوش و طرح‌های اصیل و عتیقه هستند. پشتی‌ها و فرش‌های تالار مرکزی، هدیه آستان قدس به حسینیه هستند. تزیینات نقش‌برجسته در ازاره‌های سنگی حیاط شمالی و جنوبی عمارت نیز دیده می‌شود.

معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین

معماری جذاب و تحسین‌برانگیز حسینیه

معماری این بنای منحصربه‌فرد بسیار باشکوه و مجلل است. سبک معماری قدیمی حسینیه امینی‌ها به قدری شگفت‌انگیز است که حتم داریم با ورود به آن محو تماشای نمای چشم‌نوازش خواهید شد. آجرکاری‌های بسیار زیبا و قدیمی، مشبک‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، حوض بزرگی که در حیاط‌ ورودی واقع شده‌، چهل‌چراغ مجلل و باشکوه، فرش‌های عتیقه و قدیمی، شربت‌خانه، زیرزمین و ... همگی نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد. حسینیه امینی‌ها دارای سه تالار بسیار بزرگ و دو حیاط است که بنای اصلی را احاطه کرده‌اند. ممکن است اجازه ورود به حیاط پشتی خانه به شما داده نشود اما می‌توانید از طریق پنجره‌های زیبا و قدیمی آن را تماشا کنید. فضای داخلی آنجا به قدری گرم و دلچسب است که می‌توانید دقایق زیادی را در آنجا نشسته و محو تماشای این میراث ارزشمند شوید.

نکته جالبی که هنگام بازدید از سرداب زیرزمین با آن مواجه شدیم، فضای بسیار خنک در فصل تابستان بود. به گفته کارشناسان حسینیه امینی‌ها، سرداب زیرزمین این بنا بیشتر برای فصل‌های گرم ساخته شده است که اهالی آنجا مشغول قلیان کشیدن و وقت گذراندن در آنجا می‌شدند.

معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین

در آنجا می‌توان حوضچه‌ کوچکی را مشاهده کرد که زمانی هندوانه‌های شیرین و میوه‌های لذیذ را برای خنک شدن درون آب سرد حوضچه قرار می‌دادند. نکته بسیار تعجب‌برانگیز و جالبی که در مورد معماری این خانه جذاب وجود دارد این است که در این سرداب یک جای مخصوص برای تهویه هوا و حتی محل عبور گربه‌ها هم اختصاص داده شده که این نشانگر معماری بی‌نظیر و هوشمندانه ایرانی در آن زمان بوده است.

اولین پیشنهاد ما به شما این است که یک دل سیر حیاط اصلی و بسیار بزرگ حسینیه امینی‌ها را تماشا کنید. بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند دقایق زیادی مشغول عکاسی در کنار حوض بزرگ حیاط حسینیه امینی‌ها می‌شوند. بعد از آن می‌توانید به همراه کارشناسی که به شما همه‌چیز را در مورد حسینیه امینی‌ها توضیح می‌دهد وارد تالار اصلی بشوید. اگر با دقت وارد تالار اصلی شوید، متوجه یک مانع چوبی در ابتدای در ورودی خواهید شد. زمانی که دلیل این مانع را از کارشناس آنجا پرسیدیم، گفتند که هیچ کار معماران ایرانی بی‌دلیل نبوده است.

معماری تحسین‌برانگیز حسینیه امینی ها در قزوین

آن‌ها با ساخت این مانع قصد داشتند کاری کنند که تمام میهمانانی که برای اولین بار وارد این تالار می‌شوند برای احتیاط جلوی پای خودشان را نگاه کرده و از این طریق به نوعی (به طور کاملا ناخودآگاه) به اهالی خانه ادای احترام کنند. زیرا هنگامی که جلوی پای خود را نگاه کنیم به طور ناخودآگاه خم خواهیم شد! جالب است، نه؟

بعد از آن می‌توانید از تالار دوم دیدن کنید که مسئول آنجا این تالار را به شما نشان خواهد داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید