۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
کد خبر: 55429935

حسینیه‌های تاریخی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری است، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم یکی از معروف‌ترین این مکان یعنی حسینیه امینی ها کجاست.

حسینیه امینی ها کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه امینی ها به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی قزوین، جایی که به قدری دلباز و بزرگ است که از گشت‌وگذار در آن هرگز خسته نخواهید شد و به زیبایی معماری ایران و قدرت بی‌حدومرز آن پی خواهید برد. بدون شک آشنایی با سبک معماری گذشتگانمان به ما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر با فرهنگ و سنت نیاکانمان آشنا بشویم که آن هم مستلزم بازدید حضوری از چنین بناهای فاخر و نفیس است. قطعا قدم زدن در حیاط‌های زیبای حسینیه امینی‌ها و بازدید از داخل خانه که بسیار مجلل و زیبا ساخته شده است خالی از لطف نیست و یا دیدن زیرزمین زیبای آن که بسیار استادانه ساخته شده، باعث شگفت‌زدگی‌مان می‌شود. در برخی موارد نظیر ایام نوروز حتی می‌توانید آش رشته بسیار خوشمزه‌ای را در آنجا نوش جان کنید که بسیار خوش‌طعم و لذیذ است.

درباره حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها در طول تاریخ شاهد اتفاق‌های بیشماری بوده است که می‌توان به بخشی از این اتفاق‌ها در اینجا اشاره کرد. در وهله اول باید بگوییم که این بنای زیبا تنها با ۴۸ هزار تومان در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط یکی از بازرگانان سرشناس و بسیار مومن قزوین به نام مرحوم حاج محمدرضا امینی ساخته شده است.

حسینیه امینی ها کجاست؟

این ساختمان به قدری بزرگ و مجلل بوده که به گفته یکی از کارکنان آنجا، بخش عظیمی از خیابان مولوی (کنونی) قزوین را فرا می‌گرفت که هم‌اکنون تنها بخشی از آن بنای بسیار وسیع و بزرگ باقی مانده است. طبق مصاحبه‌ای که با یکی از کارشناسان حسینیه امینی‌ها صورت گرفته، دلیل حسینیه خطاب شدن این بنا مربوط به یک اتفاق بسیار قدیمی است.

به گفته این کارشناس، در آن زمان هنگامی که حاکم وقت کشور به آنجا سفر کرده بود بسیار جذب این خانه بزرگ و با شکوه می‌شود و از آنجایی که مرحوم امینی شخص بسیار زیرک و باذکاوتی بود احساس می‌کند که حاکم قصد تصرف آنجا را در سر دارد، درنتیجه به او می‌گوید که این بنا وقف حسینیه است تا او نتواند آنجا را به تصرف خودش در بیاورد. با اینکه قبل از این اتفاق در آنجا مراسم مذهبی همیشه برگزار می‌شد، اما آن رویداد سعادتی شد تا این خانه به صورت رسمی حسینیه خطاب شود و بعدها مرحوم امینی در زمان حیات خویش چنین وصیت می‌کند که آنجا بعد از مرگ او نیز حسینیه باقی بماند.

حسینیه امینی ها کجاست؟

نوادگان وفادار مرحوم امینی هم به وصیت او عمل کرده و امروزه با گذشت سال‌های بسیار طولانی در این بنای زیبا همچنان مراسم مذهبی برگزار می‌شود.

محل قرارگیری حسینیه امینی‌های قزوین

حسینیه امینی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین است که در دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. از در چوبی خانه که وارد شوید، باید چند پله‌ای پایین بروید تا به حیاطی پردرخت و باصفا قدم بگذارید که حوض بزرگی در آن قرار دارد. بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند، دقایقی را مشغول عکاسی در کنار این حوض بزرگ می‌شوند.

در ادامه باید کفش‌هایتان را درآورید و از راهرو به تالارهای عمارت برسید. بعد از آن می‌توانید به‌همراه کارشناس وارد تالار اصلی شوید. مانعی چوبی در ابتدای در ورودی قرار دارد که در گذشته وقتی مهمانان برای اولین بار وارد این تالار می‌شدند، برای احتیاط جلوی پای خود را نگاه کرده و از این طریق به‌طور ناخواسته به اهالی خانه ادای احترام می‌کردند. علاوه بر ارسی‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، از تماشای چلچراغ مجلل، فرش‌های عتیقه لذت خواهید برد.

حسینیه امینی ها کجاست؟

شما می‌توانید با پیدا کردن چهارراه سپه همان مسیر را مستقیم طی کرده و به سمت چهارراه شهدا بروید. بعد از اینکه به چهارراه شهدا رسیدید باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم بروید. پس از آنکه به اولین چهارراه، یعنی چهارراه مولوی رسیدید باید مجددا به سمت راست بپیچید که حسینیه امینی‌ها چندمتر بالاتر قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان مولوی

حسینیه امینی‌ها در خیابان مولوی قزوین، بین دو خیابان حاج محمدی و محمد منتظری قرار دارد. حسینیه امینی‌ها در محله مولوی قرار دارد که دسترسی به آن با تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی امکان‌پذیر است. ایستگاه اتوبوس واقع در خیابان منتظری نیز فاصله زیادی با حسینیه ندارد.

  • بلیط ورودی حسینیه امینی‌ها در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰,۰۰۰ تومان است.
  • هنگام بازدید از این عمارت تاریخی می‌توانید از توضیحات راهنمای آن بهره ببرید.
  • ساعت بازدید از حسینیه امینی‌ها از ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۸ است. این حسینیه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ تعطیل است و مسئول و راهنمای عمارت در این ساعات اجازه بازدید نمی‌دهد.

حسینیه امینی ها کجاست؟

  • در مواقع عزاداری، حسینیه مراسم داشته و احتمال تغییر ساعات وجود دارد.
  • قبل از ورود به داخل بنا باید کفش‌های خود را دربیاورید.
  • در این عمارت، سرویس بهداشتی مردانه و زنانه مجزا وجود دارد.
  • مسجد جامع قزوین یا مسجد عتیق، حمام بلور، موزه قزوین، آب‌انبار سردار، مقبره امامزاده حسین (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) از جمله جاذبه‌های نزدیک به حسینیه هستند.
  • در صورت بسته‌بودن در ورودی، زنگ بزنید.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید