حسینیه امینی‌ها از زیباترین و متحیرکننده‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین است به همین جهت با ما همراه باشید و بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید.

بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: بدون شک یکی از محبوب ترین دیدنی های قزوین حسینیه امینی ها است، بنایی که اوج و شاهکار معماری را به نمایش گذاشته و بازدید از آن مطمئنا برایتان جالب توجه است. این حسینیه قسمتی از یک خانه ی اعیانی بزرگ بوده که امروز از آن فقط همین حسینیه به جای مانده است. پیشنهاد می کنیم در سفر به قزوین حتما سری به این حسینیه بزنید و جذابیت های معماری اش را از نزدیک تماشا کنید.

آشنایی با حسینیه امینی ها

حسینیه امینی‌ها دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیر زمین است. در میان بنا سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب است و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد. تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه‌خوانی با بلند کردن آن‌ها هر سه تالار یکی می‌شوند و محوطه سرپوشیده بزرگ و آیینه‌کاری زیبایی تشکیل می‌دهند. وسط تالار بزرگ چهل‌چراغ آویخته شده و فرش‌های تالار یک تخته و عتیقه بوده‌ است. زیر تالارها خالی است و سردابه، زیرزمین، شربت‌خانه و انبار ساخته‌اند.

بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید!

این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که هر یک از حیاط‌ها از سمت شمال و شرق به بیرون راه دارند. تالار میانی بزرگ‌تر از دو تالار دیگر بوده که طول آن ۱۸ متر و عرض آن ۵ متر است و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هر کدام به طول ۱۰ و عرض ۵ متر هستند و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد. تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم‌انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آن، چنان استادانه آیینه‌کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

گشت و گرد جذاب در تالارهای حسینیه

این حسینیه شامل دو حیاط، سه تالار و همینطور فضاهای مختلف در زیر زمین و هم کف است. بدون شک جذاب ترین بخش این حسینیه سه تالار است که در موازات هم جای گرفته اند و شامل ارسی های زیبایی هستند. نه دهنه ارسی و شیشه های رنگی چنان استادانه تالار جنوبی را مزین کرده اند که شاهکاری هنری به وجود آمده است.

بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید!

سرتان را بالا ببرید و به سقف تالارها هم نگاهی بیندازید جایی که نقاشی ها، آیینه کاری، گچبری ها و گره بندی های چوبی تابلویی تماشایی را رقم زده اند. به غیر از تالار ها این حسینیه قسمت های جذاب دیگری هم دارد که البته در آن ها از تزئینات ساده تری استفاده شده است. در زیر این تالار قسمت هایی مثل سردابه و زیر زمین هست که در فصل های گرم سال از خنکای آنجا برای نگهداری غذا استفاده می شده است.

در میانه ی این خانه سه تالار موازی را می بینید که در میان دو حیاط شمالی و جنوبی جای گفته اند. ارسی های جذاب این تالارها همین که موقع روضه خوانی می شود بالا می روند و سه تالار به یک تالار یکپارچه تبدیل می شود. در وسط این تالار یک چلچراغ بزرگ می بینید که زیبایی خاصی را برای این قسمت به ارمغان آورده است. فرش هایی که در این تالارها پهن شده همه یک دست، قرمز و دستباف هستند و با طرح های اصیل و زیبا تزئین شده اند.

بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید!

بازدید از حسینیه امینی‌های قزوین

اولین پیشنهاد ما به شما این است که یک دل سیر حیاط اصلی و بسیار بزرگ حسینیه امینی‌ها را تماشا کنید. بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند دقایق زیادی مشغول عکاسی در کنار حوض بزرگ حیاط حسینیه امینی‌ها می‌شوند. بعد از آن می‌توانید به همراه کارشناسی که به شما همه‌چیز را در مورد حسینیه امینی‌ها توضیح می‌دهد وارد تالار اصلی بشوید. اگر با دقت وارد تالار اصلی شوید، متوجه یک مانع چوبی در ابتدای در ورودی خواهید شد. زمانی که دلیل این مانع را از کارشناس آنجا پرسیدیم، گفتند که هیچ کار معماران ایرانی بی‌دلیل نبوده و آن‌ها با ساخت این مانع قصد داشتند کاری کنند که تمام میهمانانی که برای اولین بار وارد این تالار می‌شوند برای احتیاط جلوی پای خودشان را نگاه کرده و از این طریق به نوعی (به طور کاملا ناخودآگاه) به اهالی خانه ادای احترام کنند. زیرا هنگامی که جلوی پای خود را نگاه کنیم به طور ناخودآگاه خم خواهیم شد! جالب است، نه؟

بازدید از حسینیه امینی ها را از دست ندهید!

بعد از آن می‌توانید از تالار دوم دیدن کنید که مسئول آنجا این تالار را به شما نشان خواهد داد.

از پنجره‌های این تالار می‌توانید حیاط زیبای دوم حسینیه امینی‌ها را مشاهده کنید و از تماشای آن لذت ببرید. اما ممکن است از شما بخواهند که فلاش دوربین عکاسی یا تلفن همراهتان را خاموش کرده و بدون فلاش از آنجا عکاسی کنید. در وهله آخر می‌توانید از سرداب بسیار جذاب حسینیه امینی‌ها دیدن کرده و ببینید در آن زمان اهالی خانه در کجا جمع می‌شدند و وقت خود را به چه شکلی در کنار هم سپری می‌کردند.

شما می‌توانید با پیدا کردن چهارراه سپه همان مسیر را مستقیم طی کرده و به سمت چهارراه شهدا بروید. بعد از اینکه به چهارراه شهدا رسیدید باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم بروید. پس از آنکه به اولین چهارراه، یعنی چهارراه مولوی رسیدید باید مجددا به سمت راست بپیچید که حسینیه امینی‌ها چندمتر بالاتر قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید