۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 55429145

بازدید از آرامستان‌ها جذاب و خاص است در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم مقبره الشعرا در کجا است.

مقبره الشعرا در کجا است؟

سلام نو_سرویس گردشگری: مقبره‎الشعرا در محله تاریخی سُرخاب قرار دارد و در گذشته بخشی از یک گورستان وسیع به شمار می‎آمد. گورستانی هشتصد ساله که پیکر انسان‎های نامداری در آن دفن شده اند. یکی از معروف‎ترین شخصیت‎هایی که در این آرامستان به خاک سپرده شده‎اند، محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که در سال ۱۳۶۷ خورشیدی دار فانی را وداع گفت. علاوه بر شهریار، می‎توان از حکیم اسدی توسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، همام تبریزی، ظهیرالدین فارابی، لسانی شیرازی و دیگر شاعران پرآوازه نام برد که در این گورستان به خاک سپرده شده‎اند.

معماری جذاب و دیدنی مقبره الشعرا

زمانی که از پله های مقبره الشعرا بالا می روید با سازه ای عظیم روبرو می‌شوید که با هنرمندی تمام ساخته شده و با طاق هایی در هم فرورفته شما را در بر می‌گیرد. برای رسیدن به در ورودی باید از پله‌ها پایین آمده و وارد فضای اصلی زیرین نماد یادبود مقبره الشعرا شوید. به بخش اصلی که می‌رسید خود را درون اتاقی بزرگ با چند اتاق کوچک‌تر در کنار، می بینید. قبری در گوشه اتاق توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند.

مقبره الشعرا در کجا است؟

محلی که با شیشه حصارکشی شده و اشعاری بر روی آن نقش بسته است. این قبر، قبرِ محمدحسین شهریار شاعر شهیرِ ایرانی و تبریزی است. دور تا دور اتاق با شعر نوشته ها، مجسمه ها و تابلوهایی از اشعار مختلفی که در اینجا دفن شده‌اند، پر شده است. چند بخش جانبی نیز در اینجا به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها به کارهای اداری و یکی نیز به فروش کتاب، صنایع دستی، مجسمه های کوچک و غیره اختصاص پیدا کرده است.

در دیگر بخش ها نیز می توانید با دیگر شاعران و بزرگان خفته در این مکان بیشتر آشنا شوید. قدم زدن میان مزارهایی که هر یک، چند متر پایین‌تر از خاک، یادگاری از بزرگ‌ترین چهره‌های فرهنگ این تاریخ، تجربه‌ای است گرم‌تر از گرم‌ترین لحظات عشق و دوستی. جایی که آدمیزاد وقتی به خاک و به سنگ‌نگاره‌های جاویدانِ مزارها نگاه می‌کند، در حقیقت نه به مکان، که به زمان خیره شده، زمانی به وسعتِ تاریخ پربار ادبیات ایران.

معمار مقبره الشعرای تبریز، استاد «غلامرضا فرزان‌مهر» بوده‌است، ایشان طرح درخشان خود را در مسابقه‌ای بزرگ، در سال ۱۳۵۰ ارائه دادند و بعد از برنده شدن طرحشان، بلافاصله ساخت نماد این سرای جاودانیِ بزرگان فرهنگ و ادبیات شروع شد.

مقبره الشعرا در کجا است؟

نمادی چنان گیرا و جذاب، که جمهوری آذربایجان نیز اصرار دارد آن را از آن خود کند و در جاهایی، از آن بهره برده است. بازدید از این میراث پرشکوه فرهنگی، امری است که عده بسیاری اساسا به‌ خاطر آن قدم به خاک پاک تبریز می‌گذارند.

محل قرارگیری مقبره الشعرا

در دهه ۵۰ به یاد نام و خاطره بزرگان مدفون در مقبره الشعرا یادبود فعلی ساخته شد. در شهریور ماه ۱۳۵۰ آگهی دعوت به مسابقه طرح یاد بود مقبره الشعرا از سوی انجمن آثار تاریخی ایران و ادارات فرهنگ و هنر وقت به روزنامه‌های کیهان و اطلاعات و مجله یغما فرستاده شد و از میان طرح‌های ارسالی، طرح پیشنهادی غلامرضا فرزانمهر انتخاب و عملیات عمرانی آن آغاز شد.

مقبره الشعرا به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی شهرت دارد و محل دفن بزرگان، شعرا و ادبای زیادی است. عملیات ساخت این بنای معروف تا پس از انقلاب ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۶۷ افتتاح شد. در سال‌های اخیر جهت اجرای طرح توسعه آن، اطراف بنا حفاری شد و کارگاه‌های ساختمانی در اطراف آن ایجاد شدند.

مقبره الشعرا در کجا است؟

در حال حاضر، بعد از چندین سال، این پروژه به اتمام نرسیده و ناقص باقی مانده و بر چهره و سیمای این یادبود ارزشمند اثر گذاشته است. بنای یادبودی که پذیرای بیش از چهارصد شاعر، نویسنده و ادیب است، در قلب شهر تاریخی تبریز قرار گرفته و یکی از نمادهای این شهر بزرگ به شمار می‎آید. مقبره الشعرا در محله سرخاب تبریز واقع شده است و می‌توانید آن را در نزدیکی تکیه حیدر، در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی ببینید.

برای رفتن به مقبره الشعرا به میدان منجم تبریز بروید. از طریق این میدان به‌راحتی به خیابان ثقه الاسلام دسترسی پیدا خواهید کرد. با رفتن به بلوار ۲۹ بهمن و سپس خیابان امام خمینی و بعد از گذر از مسجد کبود به خیابان ثقه الاسلام می‌رسید.

آدرس مقبره الشعرا تبریز: محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی. بازدید از مقبره الشعرا از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ امکان‌پذیر است؛ اما از آنجایی که این بنا در حال مرمت و بازسازی است پیش از رفتن به این مکان از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مقبره الشعرا در کجا است؟

شهر تبریز پر از جاذبه‌های دیدنی و تماشایی است که دیدن همه آن‌ها چندین روز زمان می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم که برنامه سفرتان را به شهر اولین‌ها به‌نحوی برنامه‌ریزی کنید که فرصت بازدید از بیشتر مکان‌های دیدنی این شهر را داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید