چه چیزی موجب تهوع قبل پریود می شود؟ در ادامه این مطلب به بررسی دلیل ایجاد حالت تهوع قبل از زمان پریودی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

علت احساس تهوع قبل پریودی چیست؟ | استفراغ در زمان قاعدگی و عادت ماهیانه
به گزارش سلام نو، بیشتر خانم‌ها در دوران قاعدگی یا پریود خود، حالت‌های بسیار عجیب و ناخوشایندی از خود نشان می‌دهند. اگر علائم دردناکی در روزهای قبل پریود خود دارید؛ از طرفی به دلایل حالت تهوع قبل از پریود، قکر می‌کنید؛ احتمالا دچار مشکل پی ام اس هستید. این مشکل خودبه‌خود، از بین می‌رود اما در موارد خیلی شدید، می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. خصوصا اگر این تهوع، همراه با دیگر علائم است. در ادامه این صفحه ، تمامی عللی که می‌توانند، تهوع قبل از بارداری را ایجاد کنند؛ را توضیح داده‌ایم؛ همچنین بیماری‌های جدی‌تری که سبب این نشانه می‌شوند را هم برشمرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

دلایل تهوع قبل پریود راه های پیشگیری چیست

دلایل تهوع قبل از پریود شدن

بیشتر خانم‌ها، قبل از دوران قاعدگی خود، دچار حالت تهوع می‌شونذ؛ با این‌حال اطرافیان به آنها می‌گویند که این مشکل، خیلی عادی و همه‌گیری است؛ نباید نگران آن باشند و تهوع، به خودی خود برطرف می‌شود. آیا این باور عموم صحیح است؟ آیا نباید دلایل تهوع قبل از بارداری را پی‌گیری کرد؟ اصلا عمده‌ترین دلایل احساس بالاآوردن قبل از پریود شدن، چیست؟ در پاسخ باید به انی دو مورد اشاره کنیم:
  1. تغییرات هورمونی شدید قبل از پریود شدن
  2. برخی بیماری‌های رحم و تخمدان

معمولا وقتی تهوع قبل از پریود ناشی از یک مشکل رحمی یا تخمدان باشد؛ فرد علائم دیگری هم از خود بروز می‌دهد.

علائم تکمیلی بیماری زنانه و تهوع قبل از پریود شدن

اگر حالت تهوع قبل از پریود شدن به دلیل برخی بیماری‌های زنانه باشد؛ فرد ممکن است علاوه بر تهوع، برخی نشانه‌های دیگر را هم داشته باشد؛ از جمله:

  • دردهای شدید قاعدگی
  • سردرد
  • جوش‌های شدید و راجعه

تمامی این علائم خود می‌توانند حالت تهوع قبل از پریود شدن را، تشدید کنند.

عامل تهوع قبل از پریود زنان 

عامل تهوع قبل از پریود زنان

حال که متوجه شدیم که دلایل تهوع قبل از پریود شدن چیست؛ برخی خانم‌ها خیلی زود یاد هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌افتند؛ آنها این دو هورمون را مسئول مشکلات و ناراحتی‌های معده قبل دوران قاعدگی خود می‌دانند. این درحالی‌ست که عامل این تهوع قبل از پریود، یک ماده شیمیایی مهم است که تنها در بدن برخی زنان، ترشح می‌شود. نام این ماده پروستوگلاندین است. به همین دلیل تنها برخی از زنان هستند که تهوع قبل از بارداری را تجربه می‌کنند.

بیماری‌های رایج منجر به تهوع قبل از پریود

عمده‌ترین علت حالت تهوع در دوره قاعدگی ناشی از تغییرات هورمونی است. البته این مشکل در برخی زنان شدیدتر حس می‌شود؛ با این‌حال باید درباره انواع بیماری‌های رایجی هم که سبب این حالت تهوع می‌شوند هم اطلاعاتی داشته باشید:
  1. دیسمنوره
  2. سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  3. اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)
  4. اندومتریوز
  5. بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری‌های رایج منجر به تهوع قبل از پریود

دیسمنوره

دیسمنوره یک اصطلاح فنی برای دردهای بسیار دردناک قاعدگی است. این شایع ترین علت تهوع قاعدگی است. می تواند به عنوان یک وضعیت اولیه یا ثانویه ظاهر شود. دیسمنوره اولیه نتیجه انقباضات رحمی ناشی از افزایش پروستاگلاندین است. دیسمنوره ثانویه نتیجه یک بیماری دیگر است.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اکثر زنان می دانند PMS چیست. علائم آن معمولاً یک یا دو هفته قبل از پریود ظاهر می شود و چند روز پس از آن ناپدید می شود. این می تواند منجر به گرفتگی عضلات، حالت تهوع، اسهال، نفخ، سردرد، کمردرد، حساس شدن سینه ها، یبوست و تغییرات خلقی شود.

دلایل تهوع قبل پریود ناشی از کدام بیماری هاست

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی، یا PMDD، نام PMS شدید است که زندگی روزمره شما را مختل می کند. این به علائم هورمونی مربوط می شود اما می تواند منجر به کاهش سطح سروتونین شود که باعث علائم احساسی شدید می شود. علاوه بر علائم معمول PMS، PMDD می تواند باعث حملات پانیک، مشکل در تمرکز بر روی وظایف، خستگی جدی، تحریک پذیری و حتی پارانویا شود. PMDD تنها حدود 5 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اندومتریوز

پس از تخمک گذاری، رحم شما آندومتر یا بافت پوششی رحم را می ریزد. این چیزی است که در طول قاعدگی معمولی اتفاق می افتد. اما برای برخی از زنان، این بافت پوششی در خارج از رحم رشد می کند. این وضعیتی است که آندومتریوز نامیده می شود. لوله های فالوپ، تخمدان ها و سایر بافت های اطراف رحم را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که نمی تواند به درستی از رحم خارج شود، بافت باعث درد و سوزش می شود. همچنین می تواند باعث استفراغ، خستگی، اسهال، درد در حین رابطه جنسی، نفخ، ادرار دردناک یا حرکات روده، خونریزی شدید حتی بین قاعدگی و ناباروری شود.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن یا PID یک عفونت دستگاه تناسلی فوقانی است. اغلب به دلیل یک عفونت مقاربتی (STI) که در داخل بدن پخش می شود، اتفاق می افتد. شایع ترین عفونت های مقاربتی مسئول PID کلامیدیا و سوزاک هستند. PID همچنین می تواند توسط باکتری هایی که پس از زایمان وارد می شوند ایجاد شود.
همه زنان علائم PID را ندارند. کسانی که این کار را انجام می دهند ممکن است درد شکم یا لگن، پریودهای نامنظم، ترشحات غیر طبیعی واژن، درد هنگام رابطه جنسی یا ادرار دردناک را تجربه کنند. اگر تهوع، استفراغ، تب یا لرز را تجربه کردید، ممکن است یک مورد شدید داشته باشید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
چه زمانی زمان تماس با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است؟
PMS طبیعی است و معمولاً با راه حل های بدون نسخه قابل کنترل است. با این حال، اگر به طور مداوم تهوع شدید همراه با استفراغ را تجربه می کنید، نمی توانید مایعات را در خود نگه دارید و علائم شما به تدریج بدتر می شود، وقت آن است که از متخصص زنان، پزشک مراقبت های اولیه یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مشاوره پزشکی بگیرید.

درمان حالت تهوع زنان قبل از پریود شدن

درمان حالت تهوع زنان قبل از پریود شدن

رمان های زیادی برای PMS و حالت تهوع قاعدگی وجود دارد. می توانید با پدهای گرم کننده یا کمپرس های خنک شروع کنید و مطمئن شوید که مایعات کافی می نوشید. برخی از داروها، مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، کمک کننده شناخته شده اند.
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI دسته ای از داروهای ضد افسردگی هستند که می توانند سروتونین را در مغز افزایش دهند. اینها همچنین می توانند در درمان PMS و PMDD مفید باشند. با این حال، آنها بیشتر برای درمان علائم عاطفی نشان داده می شوند و برخی از SSRI ها دارای عوارض جانبی از جمله حالت تهوع هستند.
در نهایت، داروهای خانگی وجود دارد که اثربخشی حکایتی برای تسکین حالت تهوع دارند. اینها عبارتند از چای زنجبیل، هوای تازه، نعناع، دارچین و رازیانه که می توانند به عنوان مکمل های غذایی مصرف شوند. برخی می گویند که طب فشاری اعمال شده بر روی مچ داخلی در نقطه فشار Nei Guan یا P6 ممکن است به رفع حالت تهوع کمک کند.
همیشه ایده خوبی است که قبل از امتحان هر گونه درمان خانگی با متخصصان پزشکی صحبت کنید.

پیش‌گیری از حالت تهوع قبل پریود

همیشه نمی توان از حالت تهوع در دوره قاعدگی جلوگیری کرد. با این حال، راه‌هایی برای کمک به بهبود رژیم غذایی به طور کلی وجود دارد. رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست) برای دستگاه گوارش آسان است و ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند، اما یک راه حل کوتاه مدت است. در حالی که این غذاها برای معده ملایم هستند، کربوهیدرات بالایی دارند و از نظر تغذیه ای متراکم نیستند.
برای برخی از زنان، قرص های ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) می توانند به تنظیم هورمون ها در طول چرخه قاعدگی شما کمک کنند. آنها می توانند به تسکین علائم فیزیکی و احساسی PMS و PMDD کمک کنند و اگر از دوره های قاعدگی شدید رنج می برید، می توانند توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تجویز شوند.
اگر در طول دوره قاعدگی خود از حالت تهوع شدید رنج می برید، به خصوص زمانی که با علائم دیگری که زندگی روزمره شما را مختل می کند همراه باشد، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. علائم شما می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی جدی تری باشد.

چرا قبل از پریود حالت تهوع می گیریم

جمع‌بندی

اگر در مورد حالت تهوع قاعدگی که در طول قاعدگی خود تجربه می کنید نگران هستید، ممکن است بتوانیم به شما کمک کنیم. از تعیین اینکه آیا حالت تهوع شما بخشی از PMS معمولی است یا به دلیل یک بیماری زمینه ای و درمان هر گونه بیماری، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم یک بار دیگر سالم شوید.
با این حال، تعداد کمی از این درمان‌های خانگی شواهد صحیح و علمی دارند.

سوالات متداول

آیا بعد از احساس حالت تهوع پریودی، ممکن است استفراغ کنم؟
معمولا بعید است؛ مگر این‌که مشکل معده‌ای داشته باشید؛ استرس یا غذاهای بد، می‌توانند معده را تحریک به استفراغ کنند.
آیا دختران مجرد هم دچار حالت تهوع پریودی می‌شوند؟
این مشکل هورمونی قبل از پریودی، می‌تواند در دختران مجرد و زنان متاهل ایجاد شود.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید