بسیاری از افراد با رفلاکس اسید زندگی می‌کنند، اما توجه به این نکته مهم است که واکنش هر فردی به تغییر رژیم غذایی متفاوت است.

بهترین نوشیدنی برای رفع اسید معده

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، آیا بعد از هر فنجان چای یا قهوه یا یک لیوان نوشابه گازدار علائم رفلاکس اسید معده را مشاهده می‌کنید؟ نوشیدنی مناسب برای اسید معده چیست؟ برای کاهش اسید معده چی بخوریم؟ نوشیدنی‌ها برای درمان اسید معده نقش مهمی دارند و ممکن است به عنوان راه حلی طبیعی و موثر برای کنترل علائم مرتبط با اسید معده مورد استفاده قرار گیرند. بسیاری از افراد با مشکلات رفلاکس معده مواجه هستند که ممکن است با نوشیدنی‌هایی همچون چای آویشن، آب زنجبیل، یا عصاره آلوئه‌ورا تسکین یابند. این نوشیدنی‌ها به دلیل خواص ضد التهابی، و آرام‌بخش خود، می‌توانند به کاهش ترشح اسید معده و افزایش راحتی گوارشی کمک کنند. همچنین، مصرف آب قبل از غذا می‌تواند در بهبود علائم اسید معده مؤثر باشد. استفاده از نوشیدنی‌ مناسب رفلاکس معده می‌تواند به عنوان یک راهکار مکمل به درمان‌های دارویی باشد و به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این مشکل کمک کند. در این مقاله از داروخانه آنلاین دارودراگ انواع نوشیدنی برای درمان اسید معده را معرفی خواهیم کرد.

برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ برای کنترل اسید معده و تسکین علائم اسیدیته، مصرف نوشیدنی‌هایی با خواص آرام‌بخش و تعادل‌دهنده می‌تواند مفید باشد. در زیر، چند نوشیدنی مناسب برای اسید معده آورده شده است:

آب

نوشیدن آب نه تنها به بهبود سیستم گوارش و کاهش عوارض اسیدی کمک می‌کند بلکه می‌تواند از رفلاکس معده نیز جلوگیری کند. خصوصیات مفید آب به عنوان یک نوشیدنی مناسب برای اسید معده و هضم غذاها آشکار است. با مداوم نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز، معده می‌تواند هر وعده غذایی را به راحتی هضم کرده و نیاز به تولید اسید اضافی را کاهش دهد. این بهبود در فرآیند هضم باعث جلوگیری از یبوست می‌شود، که یکی از مشکلات شائع در سیستم گوارش است. یبوست ممکن است به دلیل کمبود آب در بدن رخ دهد و تولید اسید اضافی در معده را افزایش دهد.

چای زنجبیلی

حتی اگر از طعم نسبتا تند چای زنجبیل لذت نمی‌برید، به عنوان یک نوشیدنی مناسب برای اسید معده و شفابخش به آن نگاه کنید و بدن خود را از فواید بی‌نظیر آن محروم نکنید. زنجبیل که به عنوان یک داروی ضد نفخ شناخته می‌شود، فشار روی اسفنکتر مری را کاهش و به همین دلیل رفلاکس و سوء هاضمه را کم می‌کند. زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است و به دلیل خواص تسکین دهنده آن به طور گسترده شناخته شده است. از چای زنجبیل به روش‌های مختلف از جمله با کمی لیمو و عسل لذت ببرید. اگرچه لیمو به طور کلی اسیدی در نظر گرفته می شود، اما به نظر می‌رسد مقدار کمی آب لیمو در آب گرم در ترکیب با عسل دارای اثر قلیایی است که ممکن است به خنثی کردن اسیدیته معده کمک کند.

چای ریشه گل ختمی

این ریشه قهوه ای فیبری به لطف ماده موسیلاژ مانندی که به طور طبیعی غنی از آن است، نوشیدنی مناسب رفلاکس معده خواص مفیدی دارد. این به طور موثر دستگاه گوارش، از جمله مری را پوشش می‌دهد، از آن در برابر تحریک و آسیب احتمالی محافظت می‌کند، همچنین ممکن است تجدید سلولی را تحریک کند. چای ریشه گل ختمی را می‌توانید با ریختن آب جوشیده روی ریشه خشک شده، بگذارید تا دم بکشد، سپس صاف کنید، در صورت تمایل با کمی عسل شیرین کنید.

چای شیرین بیان

از ریشه گیاه شیرین بیان، چای شیرین بیان دارای طعم طبیعی شیرین است و آن را به یک نوشیدنی مناسب رفلاکس معده تبدیل می‌کند. با سابقه طولانی استفاده برای مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع، سوء هاضمه و کاهش علائم زخم، شیرین بیان در اشکال مختلف از جمله به عنوان چای موجود است. این یک نوشیدنی تسکین دهنده و آرامش بخش محسوب می‌شود و ممکن است به کاهش علائم سوء هاضمه کمک کند.

جزء فعال شیرین بیان گلیسیریزین است که مسئول طعم شیرین، شیرین بیان است، این ترکیب روی کلیه ها نیز اثر می‌گذارد و باعث کاهش سطح پتاسیم و در نتیجه افزایش فشار خون می شود. به همین دلیل مصرف باید محدود شود و اگر سابقه مشکلات قلبی یا فشار خون دارید، داروهای تجویز شده از جمله وارفارین یا درمان جایگزین هورمونی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف شیرین بیان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

چای بابونه

چای بابونه یک درمان محبوب برای مشکلات گوارشی، از جمله اسپاسم، ناراحتی معده، نفخ، زخم، و تحریک دستگاه گوارش است. این چای به خاطر خاصیت آرام‌بخشش مشهور است و می‌تواند به عنوان نوشیدنی مناسب برای اسید معده نیز موثر باشد. وقتی فرد استرس و اضطراب دارد، رفلاکس اسید معده افزایش می‌یابد. بابونه ممکن است به عنوان یک مهارکننده اضطراب عمل کرده و احتمال بازگشت اسید معده را کاهش دهد. همچنین، این چای خاصیت قلیایی دارد که ممکن است در مقابله با اسید معده مؤثر باشد. استفاده از چای بابونه به عنوان یک راهکار طبیعی می‌تواند به کاهش علائم اسیدیته و بهبود راحتی گوارشی کمک کند.

چای رازیانه

رازیانه را می‌توانید حتی وقتی معده‌تان اسیدی نیست، بخورید! یکی از متخصصان تغذیه میگوید که برای جلوگیری از رفلاکس معده، خوبه بعد از هر وعده غذایی از رازیانه استفاده کنید. می‌توانید رازیانه را جویدنی بخورید یا پودرشده آن را به عنوان یه دمنوش استفاده کنید. برای افرادی که با رفلاکس اسید معده مشکل دارند، چای رازیانه می‌تواند یک نوشیدنی مناسب برای اسید معده باشد. این چای فیبر زیادی دارد که به کاهش گاز در دستگاه گوارش کمک می‌کند و رفلاکس معده رو بهبود می‌بخشد. یک نکته دیگر درباره رازیانه این است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند تورم در دستگاه گوارش رو کاهش بدهد. با خوردن دمنوش رازیانه، می‌توانید مطمئن باشید که تحریکات دستگاه گوارش کمتر به شما حمله می‌کند.

چای زردچوبه

زردچوبه یک گیاه دارویی با خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم، و آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است در کنترل علائم اسید معده موثر باشد. چای زردچوبه معمولاً به عنوان یک نوشیدنی مناسب برای اسید معده و بهبود گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه حاوی ترکیبات فعال به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی قوی دارد. این ترکیبات می‌توانند به کاهش التهابات معده کمک کرده و علائم اسیدیته را کاهش دهند. برای تهیه چای زردچوبه، می‌توانید یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه را به فنجانی آب جوشانده اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه خنک بگذارید. سپس می‌توانید آن را صاف و با یک قاشق عسل مصرف کنید.

چه چیزهایی اسید معده را زیاد می کند؟

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند معده شما را تحریک کرده و احتمال برگشت اسید معده را افزایش دهند. مهم‌ترین غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود، به شرح زیر است:

آب مرکبات

اسید سیتریک که به طور طبیعی در مرکبات وجود دارد، مری را تحریک می کند. در حالی که معده برای مقاومت در برابر غذاهای با اسیدیته بالاتر ساخته شده است، مری اینطور نیست. اگر رفلاکس اسید دارید، آبمیوه های حاوی اسید سیتریک ممکن است دوباره وارد مری شده و آن را تحریک یا باعث آسیب شوندکه شامل:

آب لیمو، آب پرتقال، آب نارنگی، آب لیمو، آب گریپ فروت

نوشیدنی های کافئین دار

یک فنجان قهوه صبحگاهی برای بسیاری یک عادت روزانه است، اما ممکن است در کسانی که رفلاکس اسید معده دارند علائمی ایجاد کند. قهوه می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش دهد و احتمال برگشت آن را به سمت مری افزایش دهد. این منجر به تشدید علائم ریفلاکس اسید می‌شود.

هرچه بیشتر قهوه بنوشید، علائم شما تشدید می‌شود. سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، مانند نوشابه یا چای کافئین دار، می‌توانند اثرات مشابهی داشته باشند.

الکل

مصرف زیاد الکل ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به رفلاکس معده باشد و باعث آسیب مخاطی در معده و مری شود. تحقیقات انجام شده در سال 2019 ارتباط معناداری بین مصرف الکل و خطر ابتلا به رفلاکس معده نشان داد.

انواع غذاها

غذاهای ادویه دار، غذاهای تند، غذاهای سرخ شده و چرب، فست فود، سیر و پیاز و گوجه فرنگی

بهترین آبمیوه ها برای اسید معده

برای کاهش اسید معده چی بخوریم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر کرده است، برخی آبمیوه‌ها می‌توانند به تسکین علائم اسید معده کمک کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم را تشدید کنند. در اینجا آبمیوه هایی که به عنوان نوشیدنی مناسب برای اسید معده هستند ذکر می‌کنیم:

آب هویج

آب نارگیل

آب کلم

آب آلوئه ورا

غذاهای اسیدی کمتر، مانند چغندر، خیار، هندوانه، اسفناج یا گلابی

شیر گیاهی

اگر به لاکتوز حساس هستید یا با افزایش علائم رفلاکس اسید از لبنیات مواجه هستید، به شما پیشنهاد می شود که به سراغ شیر گیاهی بروید. امروزه انواع مختلفی از این محصولات موجود است که عبارتند از:

شیر کتان

شیر سویا

شیر بادام هندی

شیر بادام

شیر نارگیل

بهترین صبحانه برای اسید معده

خوردن صبحانه به تنهایی به مدیریت ریفلاکس اسید معده کمک می‌کند. با خوردن صبحانه، مبتلایان به رفلاکس اسید، به معده خالی خود چیزی برای هضم می‌دهند. به جای برگشت به مری، اسیدها می‌توانند بر روی غذای صبحانه سالم تأثیر بگذارند و احساس یبوست و گرفتگی معده را کاهش دهند. خوردن صبحانه، در صبح زود می‌تواند معده را آرام کند و از علائم رفلاکس معده در طول روز جلوگیری کند. از طرف دیگر، نخوردن صبحانه هم باعث بدتر شدن علائم رفلاکس اسید می‌شود.

میوه ها و سبزیجات قلیایی

سیب، موز، نارگیل، زردآلو، آووکادو، گلابی و زغال اخته نمونه هایی از میوه های قلیایی هستند. میوه های اسیدی را با این میوه ها عوض کنید و آنها را به غلات، بلغور جو دوسر یا پنکیک خود اضافه کنید. سیب زمینی، کدو حلوایی و کدو سبز از سبزیجات قلیایی و دوستدار صبحانه هستند. این سبزی‌ها را می‌توان به عنوان یک صبحانه سالم استفاده کرد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک غذای قوی با مقدار کمی اسیدی است. بلغور جو دوسر شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می‌دارد، هضم آن آسان است و فوق العاده مغذی است. برای طعم بهتر، یک فنجان شیر بادام یا نصف فنجان شیر مخلوط کنید. میوه های کم اسید مانند سیب و موز را اضافه کنید تا جو دوسر خوشمزه تر شود.

سبزیجات و تخم مرغ آب پز

سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو و کلم پیچ را می‌توان به یک وعده صبحانه سالم تبدیل کرد. یک تخم مرغ آب پز و چند تکه سینه مرغ را با مقداری کاهوی خرد شده مخلوط کنید و یک سالاد صبحانه خوشمزه درست کنید. اسفناج و کلم پیچ را می‌توان به همراه قارچ و نخود فرنگی برای یک املت صبحگاهی خوشمزه خرد کرد. سبزی‌های برگ دار، غذاهای کم اسید و با حجم بالا هستند که به خنثی کردن اسید در معده کمک می‌کنند.

شیر بادام یا سویا

صبحانه حاوی غلات، بلغور جو دوسر و نباید شما را دل زده و خسته کنند. افزودن مقداری شیر بادام یا شیر سویا می‌تواند صبحانه را به سطح گیاهی برساند. توجه داشته باشید که تمام شیرهای آجیلی دارای PH یکسان هستند. به عنوان مثال، شیر بادام به تنهایی برای صبحانه یک غذای اسیدساز در نظر گرفته می‌شود و ممکن است باعث رفلاکس اسید در صبحانه شود.

5 نکته برای مبتلایان به اسید معده

نکته 1: یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید. همه غذاها واکنش‌های یکسانی را در افراد ایجاد نمی‌کنند. غذاهای خاص را آزمایش کنید و ببینید کدام یک از غذاها علائم شما را بیشتر می‌کند. دانستن اینکه چگونه برخی از غذاهای صبحانه با معده شما سازگاری دارد، برنامه ریزی برنامه های غذایی را برای شما آسان تر می‌کند.

نکته ۲: بعد از غذا دراز نکشید. پیاده روی کنید یا بنشینید و از کامپیوتر استفاده کنید. دراز کشیدن می‌تواند باعث سوء هاضمه شود که رفلاکس اسید را بدتر کند.

نکته 3: آنتی اسیدها را مصرف کنید. آنتی اسید برای کمک به جلوگیری از رفلاکس اسیدی در دسترس هستند. دوز توصیه شده را بعد از خوردن صبحانه مصرف کنید تا از حرکت محتویات معده به سمت مری جلوگیری کنید.

نکته شماره 4: کمتر غذا بخورید. پرخوری عامل رفلاکس اسید است. غذا خوردن کمتر می‌تواند مانع از تولید اسید معده در یک زمان توسط دستگاه گوارش حساس شود. میان وعده های کوچک بین غذایی بخورید یا یک صبحانه بزرگ را به دو وعده کوچکتر تقسیم کنید.

نکته شماره 5: به دنبال جایگزین باشید. هنوز هم می‌توان با شناسایی مواد اصلی اسیدی غذا از آنها لذت برد. شیر پرچرب را با شیر بدون تغییر یا شیر سویا تعویض کنید. کره را کنار بگذارید و به جای آن از روغن نارگیل استفاده کنید.

چه نوشیدنی برای رفلاکس معده خوب است؟

دمنوش‌های گیاهی (بابونه، شیرین بیان و زنجبیل)، شیر کم‌چرب، شیر گیاهی (جو دوسر، کتان یا شیر بادام)، اسموتی‌ها، آب نارگیل و آب‌های غیر اسیدی (خیار، هویج و آلوئه‌ورا) به عنوان نوشیدنی مناسب رفلاکس معده، ممکن است به شما در مدیریت رفلاکس معده کمک کنند. علائم رفلاکس اسید معده را به یاد داشته باشید و نوشیدنی‌های بدون شیرینی و بدون گاز را انتخاب کنید.

سخن آخر

بسیاری از افراد با رفلاکس اسید زندگی می‌کنند، اما توجه به این نکته مهم است که واکنش هر فردی به تغییر رژیم غذایی متفاوت است. ممکن است برای یافتن آنچه برای شما مفید است کمی آزمون و خطا نیاز باشد، اما با تمرین عادات نوشیدنی مناسب رفلاکس معده و توجه به نحوه واکنش سیستم شما به غذاها و نوشیدنی‌های خاص، می‌توانید علائم رفلاکس خود را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

سوالات متداول

آیا نوشیدن آب به رفلاکس اسید کمک می‌کند؟

جرعه جرعه آب به آرامی ممکن است به انتقال غذا در معده به روده کوچک کمک کند، که ممکن است علائم رفلاکس اسید را در برخی افراد تسکین دهد.

چه نوشیدنی سوزش سر دل را از بین می برد؟

چندین گزینه درمانی موثر برای سوزش معده و رفلاکس اسید وجود دارد، از جمله داروهای ضد اسید بدون نسخه و نوشیدنی‌ مناسب برای اسید معده مانند آب قلیایی و چای گیاهی. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، برای توصیه با پزشک خود تماس بگیرید.

برای رفلاکس معده از چه غذاها و نوشیدنی‌هایی باید دوری کرد؟

اجتناب از غذاهای چرب و سنگین، کاهش مصرف مواد افزودنی، چای، قهوه، شکلات و محصولات تند، کاهش مصرف مواد نیکوتینی و الکل

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید