یکی از مشکلات گوشت، آلودگی آن با مدفوع، باکتری ها و بیمار بودن حیوانات ذبح شده است.

علائم شایع مسمومیت غذایی با گوشت
به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بیش از 85 درصد گوشت ماکیان ها (ماکیان یا طیور به دسته‌ای از پرندگان گفته می‌شود که توسط انسان‌ها شکار و در نهایت از گوشت آن‌ها استفاده می‌شود. ) آلوده به این دو نوع میکروب سالمونلا و کمپیلو باکتر هستند. هر دو این باکتری ها از عوامل مسمومیت های غذایی محسوب می شوند.

مصرف مواد غذایی آلوده به این دو میکروب باعث ایجاد علائم شبیه سرماخوردگی، تهوع، استفراغ، درد شکم و دل پیچه می شود. متاسفانه سالیانه هزاران انسان در اثر آلودگی مواد غذایی جان خود را از دست می دهند. نوعی باکتری نیز در گوشت نپخته وجود دارد که سم خطرناکی ایجاد می کند و می تواند مغز و کلیه را مبتلا سازد.

یکی از مشکلات گوشت، آلودگی آن با مدفوع، باکتری ها و بیمار بودن حیوانات ذبح شده است. همیشه فرض کنید گوشتی که استفاده می کنید آلوده است، بنابراین ضرورت دارد گوشت به طور کامل پخته شود. به علاوه برای جلوگیری از انتقال میکروب به سایر مواد غذایی، پس از دست زدن به گوشت باید دست های خود را شست و شو دهید.

برای از بین بردن میکروب لازم است درجه حرارت گوشتی که می پزید حداقل به ۱۶۰ درجه برسد. به علاوه پس از پخته شدن مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و تخم مرغ را کاملا بپزید و از تخم مرغ خام نیز استفاده نکنید. میکروب سالمونلا از ترک های تخم مرغ وارد آن می شود بنابراین تخم مرغ های ترک دار را نیز استفاده نکنید.

شایع ترین علائم مسمومیت با گوشت

علائم اصلی مسمومیت با گوشت

از مهم ترین علامت های مسمومیت غذایی با گوشت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شکم

  • اسهال

  • استفراغ

  • بی اشتهایی

  • تب ضعیف

  • بی حالی و ضعف

  • احساس تهوع

  • سر درد

درمان مسمومیت غذایی با گوشت

بیشتر مسمومیت‌های غذایی در خانه درمان می‌شود و در اغلب اوقات بیماری در عرض ۳ تا ۵ روز از بین خواهد رفت. اما بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

شایع ترین علائم مسمومیت با گوشت

اگر به مسمومیت غذایی دچار شدید، بسیار مهم است که آب کافی مصرف کنید تا از خشک شدن آب بدنتان جلوگیری کنید. از خوردن کافئین خودداری کنید چون ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارشتان شود. گیاهان آرامش بخشی مانند بابونه، نعناع و قاصدک میتوانند برای درمان معده شما مفید باشند.

داروهایی مانند ایمودیوم و پپتوبیسمول به کنترل اسهال و کاهش حالت تهوع کمک می‌کنند. باید قبل از استفاده داروها با پزشکتان مشورت کنید. چون بدن برای رهایی از سموم، از اسهال و اسفراغ استفاده می‌کند. همچنین استفاده از این داروها ممکن است برای مدتی شما را مداوا کند و حال خوبتان مانع از این شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلاتی جدی برایتان به وجود آید.

اگر دچار این بیماری شدید در ابتدا باید استراحت مناسب و کافی داشته باشید. در موارد شدید بیماری به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد برای خشک نشدن آب بدن بیمار به او سرم تزریق کنند.

بهترین غذاهایی هنگام مسمومیت

بهتر است به رژیم غذایی که پزشک به شما توصیه می‌کند عمل کنید. در ادامه چند توصیه غذایی را برای شما توضیح خواهیم داد.

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغتان ادامه دارد از استفاده غذاهای سفت و سنگین خودداری کنید و با خوردن غذاهای ملایم و کم‌چرب که به آسانی قابل هضم هستند می‌توانید سلامت خود را به دست آورید. غذاهای زیر برای شما مفید هستند.

موز

برنج

بلغور جو دوسر

آب مرغ

پوره سیب زمینی

سبزیجات آبپز

آب میوه‌ی رقیق

انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید