۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 55428384

ائل گلی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم ائل گلی کجاست.

ائل گلی کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایل گلی در آذربایجان شرقی یکی از محبوب ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در غرب ایران به شمار می رود و همواره جمعیت زیادی را در آن مشاهده خواهید کرد که برای تفریح و خوش گذرانی به سمت آن آمده اند. در این مجموعه ی تفریحی امکانات بسیار مناسبی نظیر استخر، کاخ ایل گلی، فضای سبز، شهربازی، پیست اسکیت، زمین مینی گلف را مشاهده خواهید کرد. حس و حالی که در مجموعه ایل گلی در تبریز مشاهده خواهید با هیچ کجای در این شهر قابل مقایسه نیست.جالب است بدانید که دلیل شکل‌گیری این پارک، استخری است که در بخشی از آن قرار گرفته و در ابتدا منبعی برای تامین آب کشاورزی مناطق اطراف بود.

آشنایی با سیر تاریخی ائل گلی

شاه گلی به‌معنای استخر شاه است و این مکان در ابتدا استخری بوده است که در زمان آق قویونلوها ایجاد شده بود و در دوران صفویه نیز گسترش یافت. پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود.

ائل گلی کجاست؟

صفویان نخاله، شن و ماسه‌های این استخر را خالی کردند و دور آن دیوار کشیدند. استخر مذکور در آن زمان ۱۲ متر عمق داشت. در دوران قاجار نیز مسیرهایی در اطراف این استخر ایجاد شد و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به گردشگاه کاشتند.

در دوران پهلوی این مکان به شهرداری واگذار شد تا آن را تبدیل به گردشگاهی عمومی کند و در این زمان بود که اولین تعمیرات اساسی در محل مذکور انجام شد. در حال حاضر این استخر ابعادی در حدود ۲۰۰ در ۲۰۰ متر دارد که عمق آن در گوشه شرقی از ۳ متر تا ۹ متر در کناره دهانه متفاوت است. البته در گذشته ابعاد استخر بزرگ‌تر بود و کف آن نیز طبیعی بود؛ اما در حال حاضر به‌دلیل ایجاد باغچه در اطراف آن، ابعادش تا حدودی کاهش یافته است.

دریاچه ائل گلی از مهم‌ترین المان‌هایی است که این مجموعه را به یکی از مشهورترین جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است. آب دریاچه ائل گلی توسط یکی از رودخانه‌های لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، تأمین و به‌شکل جویباری از سمت جنوب شرقی دریاچه وارد آن می‌شود.

ائل گلی کجاست؟

در فصل زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و نمای متفاوتی به محیط اطرافش می‌بخشد. در این مدت ماهی‌هایی که در آب آن زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به بخش بالایی آب برسند و در نتیجه روند رشدشان آرام‌تر می‌شود.

مقابل دریاچه ائل گلی نیز تپه نسبتا بزرگی وجود دارد که کاملا درخت‌کاری شده و زیبایی قابل توجهی دارد. اصلی‌ترین مورد که توجهات را در فصل بهار و تابستان در این پارک جلب می‌کند، گل‌کاری‌های زیبایی است که در بخش‌های مختلف پارک دیده می‌شود.

در وسط استخر ائل گلی بنایی به‌شکل هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام عمارت یا کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ساختار فعلی این بنا همان ساختار اولیه‌اش نیست. کاخ ائل گلی در ابتدا خشتی بود و سپس در سال ۱۳۴۶ تخریب و ساختمان جدید جایگزین آن شد. هشتمین پسر عباس میرزا، با نام قهرمان میرزا، این بنا را گسترش داد و تبدیل به گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار کرد.

ائل گلی کجاست؟

مسیری در وسط استخر ائل گلی وجود دارد که انتهای آن به این بنا متصل می‌شود و در واقع امارت مذکور در وسط استخر و به‌صورت شبه جزیره قرار گرفته است که بر حس و حال جالب آن می‌افزاید. در دوران انقلاب مردم این مکان را آتش زدند، سپس نامش را تغییر دادند و مجددا بازسازی کردند.

محل قرارگیری ائل گلی

ائل گلی تقریبا در بخش اصلی شهر واقع شده است و به همین دلیل در نزدیکی اصلی‌ترین جاهای دیدنی تبریز قرار دارد. اگر گردشگر هستید، می‌توانید بعد از بازدید از این مکان به سراغ مقبره‌الشعرا بروید و سپس بازار قدیمی شهر را برای بازدید انتخاب کنید.

دسترسی به ائل گلی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی امکان‌پذیر است. ایستگاه متروی ائل گلی در فاصله کمی از قسمت‌های جنوبی پارک قرار دارد. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار اتوبوس خط ۱۰۱ شوید. ایستگاهی در نزدیکی ائل گلی واقع شده است که با کمی پیاده‌روی می‌توانید از آن به مقصد مورد نظر برسید.

ائل گلی کجاست؟

برای دسترسی با خودروی شخصی، با توجه به مبدا خود، می‌توانید یکی از این مسیرها را استفاده کنید: اتوبان باکری، خیابان گلستان و میدان فردوسی. این تفرجگاه زیبا در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند. در میان استخر این مجموعه عمارت «کلاه فرنگی» نشسته که امروزه به‌عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود. این مکان در دوره‌ی «آق‌قویونلوها» پایه‌گذاری شده و بعداً در دوره‌ی «صفویه» گسترش یافته است. در دوران معاصر هم با اضافه شدن تفریحات جدید و ساخت هتل‌ بر جذابیت آن افزوده شده است.

وقت بازدید از ایل‌گلی یا «شاه گلی» می‌توانید از پیاده‌روی در میان درختان و گل‌ها لذت ببرید، روی دریاچه قایق‌سواری کنید، در رستوران‌ها و کافه‌های داخل و اطراف ایل‌گلی «کوفته تبریزی» و «کباب» بخورید، و به مجموعه‌ی «سورتمه‌سواری» تبریز در جنوب شاه‌گلی بروید و کمی آدرنالین به رگ‌های‌تان ترشح کنید.

به منظور دسترسی به پارک ایل گلی در تبریز می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا اتومبیل شخصی خودتان استفاده کنید با توجه به فاصله ی نسبتا کمی که این مجموعه از مرکز شهر دارد آن چنان زمانی را در مسیر نخواهید بود.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله

ائل گلی کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید