در هرسین روستای منحصر به فردی به نام گره بان که قدمت آن به چیزی در حدود ۲۰۰۰ سال می رسد؛ تاریخی که به معنای واقعی حیرت انگیز است.

روستای گره بان؛ روستای اهل حق در دل هرسین کردستان

در شهرستان هرسین از استان کرمانشاه و در حاشیه رود سیمره، روستای منحصر به فردی به نام گره بان وجود دارد. روستای گره بان، معماری زیبا و جالبی دارد که با الهام از معماری اروپاییان و به ویژه روس‌ها صورت گرفته است. ساخت روستا از نظم خاصی پیروی می‌کند و در آن می‌توان شاهد باغچه‌ها و آب‌نماهای متعددی بود؛ بنای اصلی روستا هم در انتهای بلواری گل‌کاری شده قرار گرفته است.

جالب است بدانید که با توجه به اشیایی که در این روستا کشف شده عده ای عقیده دارند که قدمت گره بان به چیزی در حدود ۲۰۰۰ سال می رسد.

این روستا به عنوان پایتخت و نظرگاه اصلی اهل حق شناخته می‌شود و اجاق حضرت آقابخش که مکان مقدسی برای این گروه به شمار می‌رود در این روستا واقع شده است. طایفه‌ای از اهل حق که در روستای گره بان زندگی می‌کنند با نام آتش‌بیگیها یا مشعشعی‌ها شناخته می‌شوند. این طایفه به کمک پیروان‌شان روستای گره بان و عبادتگاه‌شان را توسعه داده‌اند. بیشتر کسانی هم که به روستای گره بان سفر می‌کنند، از پیروان مسلک اهل حق هستند و برای برگزاری مراسم‌های ویژه در اینجا جمع می‌شوند؛ و پیروان اهل حق همه روزه به غیر از جمعه‌ها با غذاهای نذری از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

در سفر به گره بان بیشتر مسافران می‌توانند از اقامت رایگان و غذای نذری برخوردار شوند که مهمان‌نوازی روستاییان را می‌رساند. البته در ماه‌های اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند روستا امکان بازدید ندارد چرا که در این ماه‌ها، روستاییان به تعمیر ساختمان‌ها، رسیدگی به امور داخلی، کاشت و برداشت مزارع و باغ‌ها می‌پردازند و کارکنان از فرصت استفاده کرده و زمانی را به استراحت اختصاص می‌دهند.

آنچه باید درباره روستای گره بان

روستای گره بان؛ روستای اهل حق در دل هرسین کردستان

در مسیر کرمانشاه به روستای گره بان با گذر از کوه‌ها و تپه‌ها و جاده‌های خاکی، به ناگاه روستای گره بان شما را حیرت‌زده می‌کند. تصور وجود روستایی با معماری روسی در ایران در چنین مکان دورافتاده‌ای محال به نظر می‌رسد. گویا در میان جاده‌های خاکی و برهوت ناگهان منطقه‌ای توریستی و مدرن ظاهر شده است.

روستایی مذهبی گره بان که مدفن بزرگان دین است، امروزه گلاب و عرقیات گیاهی خود را در سراسر کشور و حتی به خارج از کشور از جمله فرانسه جهت استفاده در تولیدات عطر با کیفیتی بالا و در سطح گسترده توزیع می‌کند. اهالی این روستا در زمینه‌ کشاورزی، باغ و باغداری، دام و دامداری، پرورش و تولید نهال، گل و گلاب محمدی و گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند. جالب اینکه با توجه به اشیای مکشوفه در این روستا، عده‌ای عقیده دارند که قدمت گره بان به حدود ۲۰۰۰ سال می‌رسد.

جاذبه‌های گردشگری روستای گره بان

روستای گره بان؛ روستای اهل حق در دل هرسین کردستان

به‌محض ورود به روستا، بلوار بزرگ و بسیار زیبایی را خواهید دید که اطراف آن گل‌های رنگارنگ کاشته‌اند. بنای اصلی روستا در انتهای این بلوار قرار دارد و نگاه هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این بلوار تا ابتدای دامنه کوه امتداد دارد که یک مسیر پلکانی قرار گرفته است. پس از طی مسیر سربالایی به مکانی می‌رسید که توسط نگهبان و موانعی مسدود شده است. در انتهای مسیر پلکانی، مزار خان آتش، مسندنشین طریقت مشعشعی به چشم می‌خورد.

اجاق حضرت آقابخش؛ مرکز اهل حق

روستای گره بان؛ روستای اهل حق در دل هرسین کردستان

در روستای گره‌بان، مکان مقدسی به نام «اجاق حضرت آقابخش» وجود دارد و به همین خاطر اهالی روستا که اهل حق هستند، هر روز سال به‌غیر از روزهای جمعه نذری پخش می‌کنند. مریدان این خاندان همه ساله به دفعات جهت زیارت اجاق و تربت سلسله سادات و مسندنشینان خاندان و مکان پاک گره‌ بان از اقصانقاط کشور مهمان این مکان مقدس می‌شوند.

خاستگاه و پایتخت اصلی اهل حق را می‌توان روستای گره‌ بان دانست که دلیل اصلی آن حضور مسندنشین این خاندان در این مکان و نظر و توجه ایشان به این اجاق بوده است. کلیه مریدان اهل حق در حفظ و برپایی این اجاق تلاش می‌کنند و امروزه این مکان به‌شکل باشکوهی ساخته شده است. ظاهرا پیروان طریقت مشعشعی در سراسر ایران هر ساله ۱۰ روز به‌عنوان خادم افتخاری در روستای گره بان خدمت می‌کنند.

هر ساله در فصل زمستان فرقه آتش بیگی به‌مدت پنج شب متوالی جشن «عید شاهی» می‌گیرند. بنا به گفته یکی از بزرگان اهل حق به‌ نام قوشچی اوغلی، این جشن به عشق پنچ تن آل عبا برگزار می‌شود. شب اول متعلق به داود، شب دوم متعلق به پیر بنیامین، شب سوم متعلق به حضرت مولا، شب چهارم متعلق پیر موسی و شب پنجم متعلق به خاتون رزبار است.

بهترین فصل سفر به روستای گره بان

بهترین زمان سفر به روستای گره بان از نظر آب‌وهوا، اواسط بهار تا اواسط تابستان محسوب می‌شود؛ چرا که در این ایام از سرمای زمستان خبری نیست و هنوز گرمای طاقت‌فرسا از راه نرسیده است. این روستا در فصل بهار مملو از گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز می‌شود و فضای مناسبی برای عکاسی و تماشای مناظر اطراف به وجود می‌آید.

در نظر داشته باشید که در ماه‌های اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند امکان بازدید از روستا وجود ندارد؛ زیرا در این ماه‌ها، روستاییان به تعمیر ساختمان‌ها، رسیدگی به امور داخلی، کاشت و برداشت مزارع و باغ‌ها می‌پردازند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید