شورابیل از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل است، با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی و جاهای دیدنی اردبیل است، دریاچه شورابیل تنها دریاچه درون‌شهری در شمال غرب ایران است که قدمتش از دریاچه ارومیه هم بیشتر است. قدمت دریاچه شورابیل اردبیل به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی برمی‌گردد. این منطقه قرن‌های قرن گذر ایام را به خود دیده و هنوز بر جای خود باقی مانده است. ضمن اینکه در منطقه‌ای خنک قرار دارد و همین موضوع بهترین بهانه برای فرار از گرمای تابستان است. البته این همه ماجرا نیست. دریاچه شورابیل اردبیل به‌خاطر پتانسیل‌های فراوانی که از نظر توریستی داشته به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است. در ادامه به توضیحاتی درباره این دریاچه و نحوه شکل‌گیری آن می‌پردازیم.

درباره دریاچه شورابیل اردبیل زیبا

دریاچه شورابیل، فضای سرسبز، معابر طولانی و شهربازی آن محیطی را فراهم کرده اند که هر کسی با هر سن و سالی می تواند آن جا لحظات خوشی را سپری کند. اینجا نه تنها پاتوق خانواده ها بلکه دانشجویان، خردسالان و حتی افراد مسن است.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

دریاچه ۱۸۰ هزار مترمربعی شورابیل از دوران چهارم زمین شناسی و در طی میلیون ها سال به دنیای مدرن شهری راه پیدا کرده و علت نامگذاری آن به خاطر آب کاملا شور دریاچه بوده است. گفته می شود که گل و لای کف دریاچه خاصیت درمانی داشته ولی بعدها که از طریق چشمه ها و رودخانه بالیغلی چای آب شیرین به دریاچه اضافه شد، این خاصیت را از دست داد. عمق این دریاچه بین ۴ تا ۱۸ متر است و به خاطر امکانات تفریحی متعددی که در اطراف دریاچه تعبیه شده، مکان ایده آلی برای گردشگران به حساب می آید.

در گذشته میزان شوری آب دریاچه شورابیل بسیار بیشتر از امروز بود و دلیل نامگذاری این دریاچه نیز همین مطلب بوده است. شوری آب این دریاچه در طول سالیان متمادی به‌دلیل اضافه شدن آب شیرین رودخانه بالیقلوچای به شکلی برنامه‌ریزی شده شیرین شد. شوری آب دریاچه شورابیل در مقایسه با گذشته‌های دور ۴۰ برابر کمتر شده است.

اطراف دریاچه شورابیل در سال‌های دور گیاهان دارویی با خواص درمانی بالا می‌روییدند که رشد آن‌ها در بستر آب شور رودخانه میسر بود و امروزه دیگر خبری از این‌گونه‌های دارویی نیست.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

گل و لای دریاچه شورابیل نیز خاصیت درمانی بالایی داشتند. وجود املاح فراوان در بستر این دریاچه، سبب استفاده درمانی بیماران با دردهای مفاصل از خاک گل آلود شورابیل می‌شد که با تغییر ماهیت آب آن، این خواص را از بین رفته است. در حال حاضر با شیرین شدن آب دریاچه شورابیل اداره شیلات اردبیل گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها مانند قزل آلای رنگین کمانی، کپور و شاه میگو را در این دریاچه پرورش می‌دهد.

تابستان بهترین موقع برای بازدید از دریاچه شورابیل است چون وقتی اکثر نقاط کشور درگیر گرمای سوزان تابستانی هستند، صبح ها و بعد از ظهرهای شورابیل به قدری خنک می شود که شاید نخواهید آن جا را ترک کنید ولی شب ها دمای هوا به قدری پایین می رود که ممکن است سردتان شود، پس بهتر است لباس گرمی به همراه خود داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه وسیع شورابیل متنوع هستند و بسته به امکانات تفریحی مختلفی که قصد استفاده از آن را دارید، این مسیرها را انتخاب کنید. مثلا از سمت میدان بسیج و خیابان دانشگاه به شهربازی و باغ بهشت آن دسترسی راحتی خواهید داشت و از سمت بزرگراه میلاد به زیپ لاین نزدیک تر خواهید بود.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

نحوه شکل‌گیری دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل در طول سالیان طولانی به وجود آمده است و زمین‌شناسان با تکیه بر اسناد تاریخی موجود پیدایش این دریاچه را در اواخر دوره سوم زمین‌شناسان تخمین زده‌اند. منبع اصلی تامین آب این دریاچه بارش‌های جوی فراوان بوده است. مناطق اطراف دریاچه شورابیل از نواحی سردسیر و کوهستانی هستند که از گذشته‌های دور یخچال‌های طبیعی گسترده را در خود جا داده‌اند.

اطراف دریاچه شورابیل نیز چشمه‌های خروشان متعددی از زمین جوشیده‌اند که این چشمه‌ها نیز در گذشته بسیار بیشتر و پر آب‌تر از حال حاضر بوده‌اند. این دریاچه منطقه‌ای گود میان نواحی آبخیز و پرباران بوده است که در طول سال به‌خصوص در زمان‌ بارندگی‌ها، حجم زیادی آب به درون آن سرازیر می‌شد. امروزه نیز بخش قابل‌توجهی از آب رودخانه بالیقلوچای به این دریاچه می‌ریزد و سبب شیرینی آب آن شده است.

دریاچه شورابیل گودالی عمیق است که اطراف آن را خاکریزهایی طبیعی در برگرفته‌اند. در برخی قسمت‌ها نیز خاکریزهایی دست‌ساز تعبیه کرده‌اند و هرچه به وسط این دریاچه نزدیک‌تر شوید، عمق آن افزایش می‌یابد. دریاچه شورابیل از مناطق حفاظت‌شده در کشور ما به شمار می‌رود و شنا در همه بخش‌های آن ممنوع است.

دریاچه شورابیل چگونه تشکیل شده است؟

عمق دریاچه شورابیل در بیشترین نقطه آن به بیش از ۱۱ متر می‌رسد و به همین دلیل هنگام قایق سواری در این دریاچه رعایت نکات ایمنی الزامی است. آب دریاچه شورابیل میان فصل‌های پربارش و گرم سال در حدود نیم متر نوسان دارد.

دریاچه شورابیل اولین بار در سال ۷۳ برای ذخیره‌سازی آب و به‌عنوان یک مخزن بزرگ آب مورد توجه قرار گرفت، ولی متاسفانه با به‌هم‌زدن اکوسیستم این منطقه و تبدیل آب شور آن به آب شیرین، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری آنجا از بین رفتند.

برنامه‌ریزی‌ و اقدامات زیادی برای توسعه این منطقه به‌عنوان یک منطقه گردشگری طبیعی در داخل شهر اجرا شده و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مثل فروشگاه‌های بزرگ و هتل و شهربازی و… در اطراف این منطقه درحال ساخت است. اما از طرفی هم با ساخت‌وسازهای متعدد در حاشیه دریاچه و ورود فاضلاب آنها به دریاچه شورابیل، زیستگاه‌های گیاهی و جانوری آن را با خطر جدی مواجه کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید