۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 55424994

اگر قصد چادر زدن در پارک جنگلی سراوان را دارید با ما در این مطلب همراه باشید تا به طور کامل با این پارک جنگلی آشنا شوید.

چادر زدن در پارک جنگلی سراوان

سلام نو-سرویس گردشگری: پارک جنگلی سراوان یکی از قطب های گردشگری شهرستان رشت و از جمله محبوب ترین مناطق جنگلی استان گیلان می باشد. این پارک جنگلی در هفده کیلومتری جنوب شهر رشت و در درون دهستان سراوان منطقه سنگر واقع شده است. دهستان سراوان از هفت روستای گلسرک، امامزاده هاشم، موشنگا، سراوان، قاضیان، کچا و جوکلبندان تشکیل شده است. سه روستا از این هفت روستا یعنی روستاهای کچا، سراوان و جوکلبندان در حاشیه پارک جنگلی سراوان قرار دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این پارک جنگلی و شرح ویژگی ها و جاذبه های گردشگری آن و همچنین جزئیات مربوط به چادر زدن در پارک جنگلی سراوان بپردازیم. با ما همراه باشید.

هزینه چادر زدن در پارک جنگلی سراوان چقدر است؟

اگر قصد چادر زدن در پارک جنگلی سراوان را دارید باید بگوییم که این کار هزینه اندکی برای شما در پی خواهد داشت. مبلغ ورودی پارک جنگلی سراوان برای هر خودرو سی هزار تومان است که توسط نگهبان پارک در ابتدای مسیر ورودی از گردشگران اخذ می شود. این تنها مبلغی است که برای چادر زدن در پارک جنگلی سراوان می بایست بپردازید. اما برای بهره مندی از سایر خدمات رفاهی و یا استفاده از امکانات تفریحی می بایست به طور جداگانه مبالغی را پرداخت نمایید. به طور مثال هزینه ورود به زمین پینت بال، هزینه استفاده از موتور چهار چرخ و هزینه قایق گردی بر روی مرداب سراوان را باید به طور جداگانه پرداخت کنید.

چادر زدن در پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

جذابیت های پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی از ایده آل ترین مناطق جنگلی استان گیلان برای کمپ کردن است. دلایل اصلی این امر شامل آب و هوای خنک و مطبوع این جنگل، طبیعت بکر آن و مناظر و چشم اندازهای تماشایی آن می باشد. علاوه بر این، پارک جنگلی سراوان تهی از حیوانات وحشی است. بنابراین می توانید با خیال راحت در اعماق جنگل چادر بزنید و از این طبیعت ناب لذت ببرید. در این پارک جنگلی تنها پرندگانی نظیر قرقاول، جغد جنگلی، دارکوب و کبک و حیوانات کوچک و بازیگوشی مثل راسو، سنجاب و خرگوش به چشم می خورند. این ویژگی یکی از محبوب ترین ویژگی های پارک جنگلی سراوان است. چرا که جنگل های گیلان معمولا به این معروف هستند که جانورانی از قبیل خرس، پلنگ و گرگ در آنها به وفور به چشم می خورند. اما خوشبختانه خبری از این جانوران وحشی در پارک جنگلی سراوان نیست.

در خصوص پوشش گیاهی پارک جنگلی سراوان نیز باید گفت که این پوشش شامل دو بخش است. بخش اول گونه های بومی این منطقه هستند. این گونه ها درختانی نظیر توسکا، آلوچه جنگلی، پت سفید، بلوط، بید، بیدمشک، انجیلی، ممرز و... را در بر می گیرد. بخش دوم پوشش گیاهی این پارک جنگلی نیز شامل گونه های غیر بومی است که در سال های اخیر در نقاط مختلف جنگل کاشته شده اند. این گونه های غیر بومی شامل درختانی نظیر کاج سیلوستریس و کاج تدا، سرو نقره ای و زربین می باشند.

بهترین زمان چادر زدن در پارک جنگلی سراوان حوالی سپیده سحر است. در این وقت از روز مه غلیظ صبحگاهی آنچنان فضای جنگل را غرق در خود می کند که شعاع دید به چند متر می رسد. ترکیب رنگ سبز درختان جنگل و رنگ سفید مه صبحگاهی چشم اندازی زیبا و فراموش نشدنی را در برابر دیدگان شما خواهد نشاند. در حوالی ظهر نیز تابش عمودی نور خورشید به درختان جنگل باعث می شود که برگ های سبز درختان به زیبایی زیر نور آفتاب برق بزنند.

بهترین مکان برای چادر زدن در پارک جنگلی سراوان نیز حاشیه مرداب زیبای این جنگل است. مرداب سراوان شاید خاص ترین، زیباترین و تماشایی ترین مرداب جنگلی ایران باشد. گردشگران معمولا در اولین نگاه این مرداب را با یک چمنزار سبز و فراخ اشتباه می گیرند. دلیل این امر وجود خزه های سبز رنگ بر سطح این مرداب است که به شکل انبوه تمامی سطح آب مرداب را پوشانده اند. این خزه های سبز روشن اگرچه جلوه ای منحصر بفرد و بی نظیر به مرداب سراوان بخشیده اند اما برای اکوسیستم مرداب چندان مفید نیستند. این خزه ها از ورود اکسیژن کافی به آب مرداب جلوگیری می کنند و زیست آبزیان مرداب سراوان را از این طریق تهدید می کنند.

چادر زدن در پارک جنگلی سراوان

مرداب سراوان

اگر مصمم به چادر زدن در پارک جنگلی سراوان هستید شرایط فصلی را نیز باید مدنظر داشته باشید. این پارک جنگلی معتدل ترین شرایط آب و هوایی خود را در فصل بهار تجربه می کند. به خصوص در نیمه اول بهار که نسیم های خنک و آب و هوای جنگل به حد اعلای دلپذیر بودن می رسند. اما در فصل تابستان و به خصوص در محدوده اطراف مرداب سطح رطوبت کمی بالا می رود. هوای گرم و شرجی پارک جنگلی سراوان در اواسط تابستان ممکن است کمی برای شما ناخوشایند باشد. اما اگر شما نیز شیفته مناظر رنگین پاییزی هستید چشم اندازهایی تماشایی را در این جنگل خواهید یافت. هرچند در اکثر روزهای فصل پاییز محدوده دهستان سراوان شاهد بارندگی های شدید و سیل آسا و مداوم است. بنابراین اگر قصد سفر پاییزی به این جنگل را دارید چک کردن شرایط آب و هوایی و پیشبینی وضعیت بارندگی را فراموش نکنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید