مدیرعامل کانون جهانگردی گفت: در بهار ۱۴۰۲ سه رالی بین‌المللی تهران تا آکروپلیس، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خزر و تاجیکستان را برگزار می‌کنیم.

برگزاری ٣ رالی بین‌المللی در بهار ١۴٠٢ / صدور پلاک بین‌المللی کمتر از ۵دقیقه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمدحسین صوفی روز دوشنبه - ٢٢ اسفند- در نشست خبری گفت: در بهار ١۴٠٢ رالی بین‌المللی پرسپولیس-آکروپولیس از شیراز تا آتن برگزار می‌شود. همچنین رالی بین المللی پیام‌آوران نوروزی از ایران آغاز می‌شود و به صورت مسیری به ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان می‌رود و همین مسیر را برمی‌گردد.

وی گفت: رالی سوم با حضور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای خزر برگزار می شود. البته یک رالی هم از مبدا تاجیکستان به سمت ایران برگزار خواهد شد، در این رالی که با هدف آشنایی با دستاوردها و افتخارات ۴٠ ساله ایران برگزار میشود حرکت خودروها از تاجیکستان آغاز می‌شود در مسیر از ازبکستان و ترکمنستان می‌گذرند و خودروهایی از این کشورها به رالی ملحق می‌شوند.

صدور گواهینامه بین‌المللی در ۵ دقیقه

صوفی گفت: با اقداماتی که انجام شده صدور اسناد و مدارک و گواهینامه بین‌المللی برای خودروها از چندین روز به ۵ دقیقه رسیده، فرایند صدور آنلاین شده است و در سال ١۴٠١نسبت به سال گذشته ۵٠ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت:از سال آینده برچسب دیجیتال برای پلاک های بین‌المللی خودروها صادر می شود که قابلیت رهگیری پلاک خودرو و گواهینامه را ایجاد می‌کند.

صوفی درباره خودروهای کلاسیک و تاریخی کشور گفت: با هماهنگی و تفاهمی که با نیروی انتظامی شد امکان پلاک کردن و تردد این خودروها در سراسر کشور فراهم شده است، برآورد ما وجود بیش از ٧هزار خودرو کلاسیک تاریخی در کشور است که حدود ٣٧٠٠ خودرو در کانون ثبت نام کرده‌اند، امسال در کارگروه ٨۵٢ خودرو کارشناسی شد که برای ٣٧۶ خودروی تاریخی پلاک صادر شده است.

عضویت در کمیته بررسی و تأیید صلاحیت مدیران فیا

صوفی گفت: کانون از قدیمی‌ترین نهادها و تشکل‌ها و سازمان‌های حوزه گردشگری در کشور است این کانون ۹۰ سال برای ارائه تسهیلات به گردشگران داخلی و خارجی تشکیل شد به خصوص برای کسانی که قصد تردد در جاده‌ها را دارند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار داشت: یکی از نهادهایی که در آن کانون عضویت دارد فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) است. همچنین عضو فدراسیون خودروهای تاریخی و به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) عضو هستیم.

صوفی گفت: عضویت در شورای ۶ نفره کمیته بررسی و تأیید صلاحیت مدیران فیا از دیگر اقدامات ما در سال جاری بوده است. یکی از حوزه‌های مؤثر کانون در حوزه صدور اسناد و مدارک بین المللی است.

برگزاری رالی بانوان در سال ۱۴۰۱

صوفی با اشاره به اینکه رالی ویژه بانوان را نیز برگزار کردیم که برای اولین بار انجام شد، گفت: میزان استفاده از خودروهای کاروان و کمپردر حال حاضر بیشتر شده است ما از کمپرها در کانون حمایت می‌کنیم. رالی موتورهای سنگین برای نخستین بار برای اولین بار در مسیر تهران تا کرمان و بندر عباس برگزار شد.

وی گفت: امداد خودرو همیشه با ماشین‌های معمولی انجام می‌شد اما برای اولین بار امداد خودرو برای خودروهای آفرود عملیاتی شد؛ همچنین کمپ سایت‌ها در ورودی شهرها راه اندازی شده است که منجر به رونق گردشگری خواهد شد.

نمایشگاه صنایع دستی متاورس در سال ۱۴۰۲

صوفی درباره حراجی صنایع دستی گفت: بخشی از این طرح توسط معاونت صنایع دستی در قالب «۱۰۰ نمایشگاه صنایع دستی» انجام شد. همچنین فروش صنایع دستی به صورت متاورس نیز در سال آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: گردشگرانی که به ایران می آیند یا خارج می‌شوند باید بتوانند از امکانات امداد خودرو استفاده کنند.

یارانه ۹۰ درصدی به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گردشگری روسیه

صوفی درباره حضور در نمایشگاه گردشگری خارجی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی را در دستور کار داریم. مسئولیت برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های خارجی به عهده ماست. در نمایشگاه فیتور اسپانیا حضور داشتیم.

وی گفت: مسئولیت غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری MITTمسکو به عهده کانون است. از فردا شرکت‌های گردشگری به این نمایشگاه اعزام می‌شوند.

وی افزود: در راستای سیاست حمایت از فعالان گردشگری، به شرکت کنندگان در نمایشگاه گردشگری MITT روسیه ۹۰ درصد یارانه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: جذب گردشگر بیشتر از روسیه هدف ما برای شرکت در نمایشگاه گردشگری روسیه است. با توجه به مشکلات اقتصادی که آژانس‌ها در حوزه کرونا داشتند قرار شد به شرکت‌کنندگان یارانه داده شود این یارانه برای شرکت کنندگان در نمایشگاه اسپانیا تا ۷۰ درصد بود، اما در نمایشگاه روسیه نیز ۹۰ درصد یارانه به فعالان صنعت گردشگری داده شد.

برگزاری شب ایرانی در مسکو

صوفی گفت: غرفه ایران در نمایشگاه ۲۴۰ مترمربع است، در اینجا هم فعالیت‌هایی برای معرفی ایران و تلاش برای ایران دوستی انجام می‌شود. در حاشیه این رویداد مذاکرات B۲B انجام می‌شود. همچنین با همکاری سفارت ایران در روسیهT شب ایرانی برگزار خواهد شد.

وی درباره نمایشگاه ITB آلمان گفت: سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر عدم حضور ایران در این دوره از نمایشگاه بود.

«فیا» برای نمایشگاه روسیه فقط توصیه کرده است

صوفی درباره نظر فدراسیون بین المللی فیا که «در صورت همکاری فدراسیون‌های زیرمجموعه با کشور روسیه از عضویت در این فدراسیون محروم خواهند شد»، گفت: این فقط یک توصیه است اما کانون اتومبیلرانی ایران یکی از عناصر تصمیم گیر در فدراسیون بین المللی است. بنابراین حضور ما در نمایشگاه بین المللی روسیه مشکلی به وجود نخواهد آورد.

وجود ۲۲۰۰ خودروکمپر و کاروان مسافرتی در کشور

صوفی خدمات کانون به کمپرها در قبال دریافت هزینه عضویت گفت: در حال حاضر ۲۲۰۰ کمپر و کاروان مسافرتی در کشور وجود دارد که در کانون برای آنها کلوپی ایجاد شده است، اکنون ۷۵۰ خودرو در آن عضو هستند. مابقی نیز به تدریج عضو این کلوپ می‌شوند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بیان داشت: در طول سال انواع گردهمایی‌ها و فعالیت‌های آموزشی برای کمپرداران برگزار می‌شود ما در طول سال برای برگزاری این برنامه‌ها کمک می‌کنیم. همچنین تا سال ۱۴۰۰ تردد این خودروها در جاده‌ها با مشکل رو به رو بود اما در حال حاضر کانون امکان صدور مجوز تردد در جاده‌ها را برای آنها تسهیل کرده است. از طرفی این خودروها به عنوان خودروهای عمومی تلقی می‌شدند اما اقداماتی انجام دادیم تا هزینه معاینه فنی یا بیمه برای آنها به عنوان خودروی شخصی تلقی شود.

امکان تردد اتومبیل شخصی از مرز تاجیکستان در اوایل سال آینده

صوفی اعلام کرد: برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری فراخوان اعلام می‌کنیم و هر تعداد مراجعه کننده درخواست دهد آمادگی حضور خواهیم داشت. در نمایشگاه سال آینده ترکیه، فرانسه و اسپانیا نیز امکان حضور همه درخواست‌کنندگان و استفاده از یارانه حمایتی فراهم است و انحصاری وجود ندارد.

تردد خودروهای شخصی از مرز ترکمنستان

صوفی در خصوص مرزهایی که امکان تردد خودرو شخصی و موتورسیکلت در آنها وجود دارد، گفت: هیچیک از مرزهایی که باز هستند مشکلی برای ورود و خروج ندارند. برای صدور ۳ مدرک مورد نیاز نیز مبلغی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود. ترکمنستان قول داده که امکان تردد خودروهای شخصی را در مرز خود فراهم کند و اوایل سال آینده محقق خواهد شد.

هزینه صدور پلاک بین‌المللی چقدر می‌شود؟

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: برای تردد خودروهای شخصی از مرزهای زمینی به گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین المللی و کارنه نیاز است که به تفکیک و به ترتیب هزینه گواهینامه بین‌المللی ۲۳۵ هزار تومان، پلاک ترانزیت ۸۰۰ هزار تومان و دفترچه مالکیت ۲۶۰ هزار تومان است که مجموعا هزینه دریافت اسناد بین‌المللی برای سفر برون‌مرزی یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان می‌شود.

ثبت ۱۲۰هزار تماس با سامانه ۰۹۶۲۹در نوروز ۱۴۰۱

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ که برای دریافت شکایت‌ها و ارایه اطلاعات مسیرها، اقامتگاه‌ها و سایر تأسیسات و خدمات گردشگری است، تقویت و به‌روز رسانی شده است. این سامانه در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ هزار تماس دریافت کرد.

علاقه‌مندان برای سفر جاده ای با خودروهای شخصی خود به خارج از کشور و درخواست گواهینامه بین‌المللی‌، ثبت‌نام در در رالی‌های خانوادگی، درخواست پلاک برای خودروهای تاریخی و کلاسیک و همچنین درخواست کارت اشتراک امداد خودرو و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط، مدارک و هزینه‌ها می توانند به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به نشانی https://www.taci.ir/ مراجعه کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید