۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 55424587

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان فصل بهار می باشد و این مرداب در این فصل در زیباترین حالت خود قرار دارد.

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان

سلام نو-سرویس گردشگری: سراوان روستایی واقع در بخش سنگر شهرستان رشت می باشد و یکی از هفت روستای دهستان سراوان به شمار می رود. روستاهای جوکلبندان، قاضیان، کچا، گلسرک و موشنگا روستاهایی هستند که در همسایگی سراوان قرار دارند. روستای سراوان با جمعیتی بیش از پنج هزار و پانصد نفر پر جمعیت ترین روستای استان گیلان می باشد. روستای سراوان را با مرداب معروف آن می شناسند که یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی این مرداب و همچنین بهترین زمان سفر به مرداب سراوان بپردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان فصل بهار است. البته هیچ نسخه جامعی در این خصوص وجود ندارد که برای تمامی گردشگران کاربرد داشته باشد. افراد مختلف دارای سلایق مختلف هستند و عده ای ممکن است فصل های تابستان، پاییز و حتی زمستان را برای سفر به این مرداب زیبا انتخاب کنند. به طور کلی در فصل بهار محدوده پارک جنگلی سراوان از معتدل ترین شرایط آب و هوایی برخوردار است. آب و هوای این جنگل و مرداب آن در اواسط تابستان کمی گرم می شود. هرچند قرارگیری این مرداب در منطقه ای ییلاقی سبب شده است که تابستان های سراوان نیز آنچنان گرم و شرجی نباشند. فصل پاییز و گستره رنگ های متنوعی که در این فصل می توان دید نیز طرفداران خاص خود را دارد. اما باید بگوییم که سطح بارندگی در این فصل در محدوده پارک جنگلی سراوان بسیار بالاست. بنابراین اگر می خواهید در فصل پاییز از مرداب سراوان دیدن کنید حتما از قبل شرایط آب و هوایی را چک کنید.

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان فصل بهار است

معرفی مرداب زیبای سراوان

مرداب سراوان که آن را با نام دریاچه سراوان نیز می شناسند در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان واقع شده است. این مرداب به اعتقاد بسیاری از گردشگران زیباترین و تماشایی ترین جاذبه گردشگری اطراف رشت است. وقتی به دریاچه سراوان می رسید روبروی خود فضایی سبز و شبیه به یک چمنزار می بینید. اما خبری از هیچ چمنزاری نیست و آنچه روبروی شماست مرداب سراوان است. مردابی که خزه های سبز و انبوه آنچنان سطح آن را فرا گرفته اند که به راحتی می تواند با یک چمنزار اشتباه گرفته شود.

اما آنچه مرداب سراوان را دیدنی تر نیز می کند مه صبحگاهی غلیظ و زیبایی است که سراسر محدوده این دریاچه و اطراف آن را غرق در سپیدی مطلق می کند. منظره ای که روبروی شماست با سبزی سطح دریاچه و درختان انبوه جنگلی حاشیه آن و رقص مه غلیظ صبحگاهی چیزی شبیه به خود بهشت است. با گذشت زمان و محو شدن مه صبحگاهی آفتاب به پهنه دریاچه می تابد و زیبایی تازه ای را به چشمان گردشگران پیشکش می کند. وقتی سطح سبز مرداب زیر نور خورشید برق می زند و ستیغ نور از میان شاخه های سبز و سر به فلک کشیده درختان راهش را به سمت شما باز می کند دیگر اطمینان حاصل می کنید که در دل سفری به اعماق بهشت قرار دارید.

محاصره شدن مرداب سراوان با درختان انبوه جنگلی و پوشش گیاهی متنوع اطراف این مرداب نیز دیگر جذابیت آن به شمار می رود. در اطراف این دریاچه گونه های گیاهی طبیعی و خودرویی نظیر بید، توسکا، ممرز، بلوط، انجیلی، بیدمشک، آلوچه جنگلی، سفید پت و... به چشم می خورند. اما درختان دیگری نیز هستند که خودرو و بومی این منطقه نیستند بلکه به مرور زمان در اطراف دریاچه کاشته شده اند. از جمله این درختان می توان به سرو نقره ای، زربین، کاج سیلوستریس، کاج تدا و... اشاره کرد. از جمله جانورانی که در محدوده این مرداب به چشم می خورند نیز قرقاول، جغد جنگلی، دارکوب، کبک، خرگوش، راسو و... را می توان نام برد.

مرداب سراوان مجموعا حدود سیصد متر طول دارد. بر روی این مرداب همواره قایق های به شکل قو در حال انتقال گردشگران هستند. جالب است بدانید که خزه های سبزی که بر روی این مرداب دیده می شوند و سطح آن را به طور کامل پوشانده اند علیرغم ظاهر زیبایی که دارند اما در حقیقت یک آفت گیاهی به شمار می روند و برای اکوسیستم دریاچه مضر می باشند. زیرا باعث می شوند که سطح اکسیژن موجود در آب به میزان قابل توجهی کاهش یابد و زیست آبزیان با خطر مواجه شود.

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان

قایق گردی در مرداب سراوان

یکی از جاذبه های گردشگری محبوبی که در نزدیکی این مرداب قرار دارد رودخانه زرجوب می باشد. این رودخانه را البته بیشتر با نام سیاه رود می شناسند هرچند زرجوب با نام های دیگری همچون صیقلان رود، نهر بوسار و کلاشه رودبار نیز شناخته می شود. رودخانه زرجوب از کوه های کم ارتفاعی که در بیست و پنج کیلومتری جنوب رشت قرار دارند سرچشمه می گیرد. این کوه ها عبارتند از: کچا، نیزه سر، جوکلبندان و هزار مرز. رودخانه زرجوب که مجموعا چهل و سه کیلومتر طول دارد در نهایت به رودخانه گوهررود می رسد. سپس این دو رودخانه با پیوستن به یکدیگر رودخانه پیربازار را تشکیل می دهند. در پایان نیز این رودخانه به بخش شرقی تالاب انزلی فرو می ریزد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید