در این مطلب به معرفی مواد پخت لاستیک سازی و نکات مهم در رابطه با خرید آن ها می پردازیم.

نکات مهم در رابطه با خرید مواد پخت لاستیک سازی

مواد پخت لاستیک سازی از مهمترین مواد اولیه در صنایع مادر برای تولید انواع تایر ها هستند. در حقیقت با گسترش صنعت حمل و نقل، استفاده از وسایل نقلیه مختلف کاربرد بیشتری پیدا کرد. بنابراین اهمیت گسترش خط تولید لاستیک سازی و دستیابی بیشتر به مواد تولید آن نیز دوچندان شد. این مواد در مرحله پخت یا Curing مورد استفاده قرار می گیرند و شامل مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی هستند. در حقیقت این مرحله از مهمترین مراحل تولید لاستیک است. برای پخت لاستیک ها با استفاده از مواد پخت لاستیک سازی از روش های مختلفی بر اساس کاربرد استفاده می شود که در این مطلب به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

برای پخت تایر ها از دو فرآیند اصلی به نام پخت پراکسیدی و پخت گوگردی استفاده می شود. این دو روش نمایانگر ایجاد اتصالات عرضی در ساخت تایر ها هستند. روش پخت گوگردی دارای کاربرد بیشتری در صنعت است. چرا که به واسطه ی آن می توان به خواص مهندسی بهتر و اتصالات بهینه تری دست یافت. در این دو فرآیند از طیف وسیعی از مواد شیمیایی استفاده می شود که آنتی اکسیدان ها و اسید استئاریک نیز از این دسته مواد شیمیایی محسوب می شوند.

تاریخچه ای از صنعت لاستیک سازی

در ابتدا به جای استفاده از تایر های امروزی از نوار های چرمی مقاوم برای دور چرخ ها استفاده می شد. این نوار ها می توانستند با ایجاد خاصیت ارتجاعی و فنری، موجب جلوگیری از ضربات ناشی از حرکت وسایل نقلیه ی قدیمی نظیر کالسکه ها شوند. پس از آن، مخترعان با کشف خاصیت ترکیبات گوگردی، توانستند پلیمر هایی را ایجاد کنند که مقاومت بالاتری داشت. این رشته های پلیمری در هم تنیده شدند و توانستند نخستین تایر ها را شکل دهند. پس از آن، لاستیک های پنوماتیکی اختراع شد که خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته و باعث کاهش ضربات در حین حرکت وسیله ی نقلیه می شد. در مرحله ی بعدی از ارتقا تایر ها، آج های بیرونی باعث ایجاد اصطکاک بهتر شدند و نخستین تایر های رادیال به این ترتیب تولید شد. در مرحله ی بعد تایر های بایاس تولید شدند که مزیت های بیشتری برای آن ها نسبت به تایر های رادیال در نظر گرفته شده بود.

آشنایی با ساختمان لاستیک تایر

از مواد پخت لاستیک سازی برای تولید بخش های مختلفی از لاستیک یک تایر استفاده می کنند. در هر کدام از اجزای یک لاستیک می بایست از ترکیبات خاصی استفاده نمود. نخستین لایه ی تایر، اینر لاینر (Inner Liner) است. این لایه درونی ترین بخش تایر است که به رینگ می چسبد. بنابراین باید دارای اصطکاک بالایی باشد تا به خوبی اطراف رینگ را نگه دارد و از آن جدا نشود. دومین لایه ی تایر، ساید وال (Side Wall) است که دو لایه ی بعدی را در کنار هم نگه می دارد. در حقیقت این لایه انعطاف تایر را بالا می برد و مانع از رسیدن ضربات سطح جاده به کابین خودرو می گردد.

سومین لایه بید (Bead) نام دارد. این لایه بر خلاف لایه ی قبل سخت و غیر قابل انعطاف است. چرا که تشکیل شده از مفتول های فلزی است که باعث استحکام و ثبات لاستیک در حین اتصال به رینگ می شود. آخرین لایه نیز لایه ی ترد (Tread) است. که بر روی آن آج ها را می سازند تا در هنگام حرکت خودرو، اصطکاک مناسبی برای برخورد با سطح جاده داشته باشد.

آشنایی با ساختمان لاستیک

آشنایی با ساختمان لاستیک

مواد پخت لاستیک سازی چه هستند؟

مواد پخت لاستیک سازی شامل مواد شیمیایی مختلفی نظیر اسید استئاریک، ترکیبات کربنی یا دوده ها، گوگرد، آنتی اکسیدان ها، آنتی اوزون ها و دیگر مواد شیمیایی مختلف می شود. به علاوه برای قالب های لاستیک سازی از قالب هایی شامل استایرن بوتادین، اتیلن پروپیلن و سیلیکون ها استفاده می شود. به طور کلی مواد مورد استفاده برای لاستیک سازی به شرح زیر هستند.

  • آنتی اکسیدان ها (4010 (6PPD) 4020 , TMQ , (IPPD) _ ).
  • فعال کننده ها.
  • اسید استئاریک.
  • اکسید روی.
  • گوگرد.
  • کائوچو های طبیعی.
  • کائوچو های مصنوعی.
  •  انواع روغن های صنعتی.
  • انواع دوده (ترکیبات کربنی).

مواد پخت لاستیک سازی چه هستند؟

مواد پخت لاستیک سازی چه هستند؟

مراحل فرآوری مواد پخت لاستیک سازی

همانطور که گفته شد برای فرآوری مواد پخت لاستیک سازی، از دو روش کلی استفاده می شود. در هر دو روش فرآوری، دو مرحله ی کامپاند و ولکانیزه اعمال می گردد. در مرحله کامپاند، مواد اولیه با یکدیگر مخلوط می شوند تا ترکیبات مورد نظر بدست آید. برخی افزودنی های ویژه نظیر آنتی اکسیدان ها و آنتی اوزون ها نیز در برای دستیابی به خاصیت های مورد نظر، در این مرحله به مخلوط مواد شیمیایی اضافه می شوند.

در مرحله ی ولکانیزه از فرآوری مواد پخت لاستیک سازی، کائوچو که اصلی ترین ماده اولیه ی تولید لاستیک است، پس از اینکه به طور کامل با دیگر مواد مخلوط شد، توسط دستگاه پرس پخته می شود. در این مرحله گوگرد نیز به عنوان عامل پخت لاستیک به مخلوط مورد نظر اضافه می شود. در حقیقت گوگرد اتصالات عرضی میان ترکیب مورد نظر را ایجاد می کند. پیوند های میان کائوچو و گوگرد، خواص الاستیکی و کشسانی لاستیک را بالا می برند.

دومین مرحله ی فرآوری مواد پخت لاستیک سازی، یعنی مرحله ولکانیزه، بسیار زمان بر است. به همین علت برای تسریع این فرایند، از برخی مواد به عنوان شتاب دهنده استفاده می شود. ترکیبات گوگرد دار، آنتی اکسیدان ها و اسید استئاریک جزو شتاب دهنده ها محسوب می شوند.

مراحل فراوری مواد پخت لاستیک سازی

مراحل فراوری مواد پخت لاستیک سازی

آشنایی با خدمات و محصولات شرکت پارس خورشید

شرکت پارس خورشید، به عنوان یک تامین کننده ی مواد اولیه ی صنعتی از جمله لاستیک سازی فعالیت می کند. این شرکت تلاش دارد تا با ارائه ی محصولات با کیفیت صنعتی، در جهت رشد صنایع مادر در کشور عزیزمان گام بردارد. از آنجا که صنعت حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور می باشد، استفاده از مواد با کیفیت در تولید وسایل نقلیه و لوازم و قطعات آن ها، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس تلاش داریم تا مواد پخت لاستیک سازی با کیفیتی را در این شرکت صنعتی به تولید کنندگان محترم ارائه نماییم.

آشنایی با خدمات شرکت پارس خورشید

آشنایی با خدمات شرکت پارس خورشید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید