ایران مال جذاب و تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره بخش‌هایی در ایران مال که باید دید، بیشتر بدانید.

بخش‌هایی در ایران مال که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایران مال از جاهای دیدنی تهران است که بین دو شهر تهران و کرج قرار دارد. این مجموعه در شمال غربی پایتخت و در نزدیکی پارک چیتگر و دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس در منطقه‌ی ۲۲ واقع شده است. در انتهای اتوبان شهید خرازی می‌توانید بازار بزرگ ایران را پیدا کنید. در ادامه به تعدادی از بخش‌های جذاب و دیدنی ایران مال می‌پردازیم.

جاذبه‌های دیدنی در ایران مال

مسجد ایران مال

اولین مکان دیدنی ایران مال که افراد زیادی از آن بازدید می کنند، مسجد ایران مال است. مسجد ایران مال معماری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد و شما می توانید در آن تزئینات کاشی کاری و گچ بری بسیار زیبایی را مشاهده کنید. البته این مکان دیدنی، محل عبادت است اما به قدری زیبا و جذاب طراحی شده است که افراد زیادی برای مشاهده معماری به آن مراجعه می کنند.

معماری این مسجد زیبا از مسجدالنبی الهام گرفته شده و طرح گنبد آن هم با توجه به گنبد حافظیه شیراز طراحی شده است. کاشی های زیبای این مسجد از چهار رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است.

بخش‌هایی در ایران مال که باید دید!

لازم است بدانید که علاوه بر این مسجد، ۴۰ نمازخانه دیگر هم برای عبادت در فضاهای مختلف ایران مال در نظر گرفته شده است.

· باغ ایرانی (باغ ماهان) ایران مال

شاید تا به حال نام باغ ایرانی به گوشتان خورده باشد اما باغ ایرانی ایران مال متفاوت است! در واقع باغ ایرانی ایران مال با باغ ایرانی دیگری که در تهران قرار دارد، متفاوت هستند. باغ ایرانی ایران مال با الهام گرفتن از باغ شازده ماهان طراحی شده است و به همین دلیل، طراحی آن به صورت باغ تخت و پلکانی بوده است.

درهای ورودی این باغ شیشه ای هستند و محوطه شمالی بازار بزرگ ایران به دریاچه راه دارد. همچنین در بخش جنوبی می توانید به آب نمای موزیکال دسترسی داشته باشید. در این فضا چند رستوران در نظر گرفته شده است تا پس از تفریح و گردش در آن، بتوانید برای استراحت و صرف غذا از آن ها استفاده کنید.

· باغ دیدار ایران مال

یکی دیگر از محل های دیدنی بازار بزرگ ایران که طرفداران زیادی دارد، باغ دیدار است.

بخش‌هایی در ایران مال که باید دید!

باغ دیدار محلی برای گفتگو است و افراد می توانند برای گفتگو با هم در آن جا قرار بگذارند. این باغ در کنار بازار سنتی قرار گرفته است و ارتفاع آن حدود ۱۴ متر است. سقف باغ شیشه ای بوده و وجود درختان پالم کالیفرنیا زیبایی آن را چندین برابر کرده است.

در باغ دیدار نماهای آجری مختلفی را مشاهده می کنید که شما را یاد مناطق کویری می اندازد! چرا که در مناطق کویری و مرکزی ایران نظیر کاشان و یزد از این نماهای آجری بسیار مشاهده می کنید. از دیگر مواردی که در باغ دیدار وجود دارد می توان به پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی اشاره کرد.

بخش‌هایی مهم و تماشایی در ایران مال

بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر)

بازار سنتی ایران مال که در طبقه دوم آن واقع شده است از معماری کاملا سنتی بهره گرفته و مشابه بازارهای سنتی و قدیمی شیراز، تبریز و اصفهان ساخته شده است.

تیمچه علی اکبر یا بازار سنتی ایران مال در قسمت غربی بازار قرار دارد و شامل تالار آینه شربت خانه، حجره ها و چهارسو است.

بخش‌هایی در ایران مال که باید دید!

نکته جالب این بازار فنجان آرزوهایی است که در ورودی بازار قرار دارد و می توانید سکه ای درون آن بیندازید و آرزو کنید.

انواع صنایع دستی و محصولات شهرهای مختلف ایران را می توانید در این بازار تهیه کنید و از فضای دلنشین و نوستالژی آن هم نهایت لذت را ببرید.

بازار سنتی چهار سرا دارد که هرکدام مخصوص محصولات و صنایع خاصی هستند.

سرای فیروزه: این سرا که به تالار هنر و صنعت ایرانی مشهور است به خرید ظروف میناکاری، خاتم کاری و سفال اختصاص داده شده است.

سرای زمرد: تالاری برای خرید و تماشای فرش های دستباف و ایرانی است.

سرای عقیق: تالاری برای خرید و تماشای عتیقه جات است.

سرای الماس: برای خرید سوغات هرکدام از شهرهای ایران به این تالار سر بزنید.

تالار آیینه ایران مال

تالار آیینه بازار سنتی یکی از زیباترین بخش‌های ایران مال است که با الهام گرفتن از تالار آیینه مجلس شورای ملی طراحی شده است. در این مکان، آیینه‌کاری‌های چشم‌نوازی را در سقف و دیوارها می‌بینید که بیش از ۳۸ میلیون قطعه در آن‌ها به کار رفته است.

بخش‌هایی در ایران مال که باید دید!

در کف تالار، فرشی نفیس که توسط هنرمندان نیشابور بافته شده دیده می‌شود و انعکاس آن در آیینه‌ها، صحنه‌ تماشایی و فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است. تالار آیینه با یک ارسی پنج دری به راسته اصلی بازار سنتی راه پیدا می‌کند و به میهمانان ویژه اختصاص داده شده است.

شربت خانه ایران مال

شربت‌خانه‌ها مکان‌هایی برای دور هم نشستن، استراحت کردن، صحبت کردن و نوشیدن شربت‌های خنک و گوارا بوده است و احتمالا قدمت آن‌ها به دوران اسلامی و زمان تیموریان برمی‌گردد. ایران مال نمونه‌ای از این مکان را با معماری چشمگیر در خود جای داده است. چیزی در این شربت خانه بیش از همه نظرتان را جلب می‌کند، کف کاشی‌کاری‌شده و بسیار زیبای آن است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید