۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 55422844

در این مقاله شما را با جاهای دیدنی استان یزد و ویژگی ها و نکات مهم مرتبط با مکان های دیدنی این شهر به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

جاهای دیدنی استان یزد

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به بررسی برخی از جاهای دیدنی استان یزد می پردازیم.

معرفی جاهای دیدنی استان یزد

یکی از استان هایی که در مرکز کشور ایران واقع شده است، یزد می باشد. اولین شهر خشتی جهان، شهر یزد می باشد. استان یزد دومین شهر تاریخی جهان، محسوب می شود. شهر بادگیرها، عروس کویر، دارالعلم و شهر دوچرخه ها نام های دیگر این شهر محسوب می شوند. در این شهر معماری های زیبای ایرانی را می توانید مشاهده کنید. در شهر یزد جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری را می توانید بازدید کنید. سالانه گردشگران و توریست های بسیاری جهت تفریح و بازدید به شهر یزد سفر می کنند. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی استان یزد می پردازیم.

آشنایی با مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیر چخماق یزد یکی از جاهای دیدنی استان یزد است که دارای قدمت طولانی می باشد. این مجموعه در دوران تیموریان ساخته شده است. یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شهر یزد، مجموعه امیر چخماق است. در ابتدا بخش از این مجموعه در لیست میراث فرهنگی ثبت شد. بعد از گذشت مدتی، تمام این مجموعه در لیست میراث فرهنگی به ثبت رسید. مجموعه امیر چخماق دارای بخش های متعددی است. تکیه، بازار، آب انبار و مسجد در میدان امیر چخماق واقع شده اند و جزو مجموعه آن محسوب می شوند.

ساخت میدان امیر چخماق و سایر بخش های آن در دوران های مختلفی به اتمام رسیده است بنابراین در این مجموعه می توانید معماری های متفاوتی را مشاهده کنید. در پشت تکیه این مجموعه، بازار امیر چخماق واقع شده است. نام دیگر این بازار، حاجی قنبر می باشد. این مجموعه دارای سه آب انبار است. آب انبار میدان، آب انبار ستی فاطمه و آب انبار تکیه از آب انبار های این مجموعه هستند. مسجد مجموعه امیر چخماق از نظر زیبایی و وسعت دومین مسجد شهر یزد محسوب می شود.

معرفی آتشکده بهرام یزد از جاهای دیدنی استان یزد

آتشکده بهرام یزد از دیگر جاهای دیدنی استان یزد محسوب می شود. در این آتشکده شعله ای با قدمت ۱۵۰۰ سال وجود دارد. برای وارد شدن به این مکان باید آداب و رسوم خاصی را رعایت کنید. پاکیزه بودن زنان و مردان یکی از آداب و رسومی است که هنگام ورود به این مکان باید آن را رعایت کنید. از دیگر آداب و رسوم خاص این آتشکده می توان به پوشیدن شال و کلاه سفید اشاره کرد. برای ساخت این آتشکده از معماری و فرهنگ زرتشتیان استفاده شده است. آتشکده بهرام یزد در دوران پهلوی ساخته شده است. آتشی که در این بنا وجود دارد دارای قدمتی بسیاری است اما بنای آن در زمان حکومت پهلوی ساخته شده است.

آتشی که در این آتشکده روشن است جزو سه آتش مقدس و باستانی زرتشتیان در دوران حکومت ساسانیان محسوب می شود که بعد از گذشت ۱۵۰۰ سال همچنان روشن و شعله ور است. این آتشکده در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در لیست آثار ملی ثبت شده است. گردشگران و توریستان می توانند به بازدید از این مکان بپردازند.

جاهای دیدنی استان یزد جاهای دیدنی استان یزد

آشنایی با بازار مسگرها

شهر یزد دارای بازار های سنتی و تاریخی بسیاری است که بازار مسگر ها یکی از آنها محسوب می شود. این بازار جزو جاهای دیدنی استان یزد است. بازار مسگر ها در دوران حکومت تیموریان ساخته شده است و دارای قدمت بسیاری است. قدمت این بازار حدود ۶۰۰ سال است. بازار مسگر ها با وجود قدمت بسیاری که دارد همچنان مستحکم و پابرجا است و افراد بسیاری در آن مشغول کار هستند. یکی دیگر از آثار که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است، بازار مسگر ها می باشد. مرکز تولید و فروش یکی از سوغاتی های استان یزد، بازار مسگر ها می باشد. در این بازار می توانید به خرید انواع ظروف و تزیینات مسی بپردازید. علاوه بر خرید، بازدید از این مکان برای توریست ها و گردشگران امکان پذیر می باشد.

معرفی موزه آیینه و روشنایی استان یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان یزد محسوب می شود. موزه آیینه و روشنایی شهر یزد، تنها موزه آیینه ایران محسوب می شود و موزه آیینه دیگری در ایران وجود ندارد. این موزه در خانه صراف زاده واقع شده است که می توانید به بازدید از آن بپردازید. انواع شمع سوز، نفت سوز و اشیای برقی، از وسایلی هستند که در موزه آیینه و روشنایی یزد می توانید مشاهده کنید. اشیایی که در این موزه وجود دارند، از جنس سفال، شیشه، برنز، برنج و مس هستند که برخی از آنها قدمت بسیاری دارند.

جاهای دیدنی استان یزد

جاهای دیدنی استان یزد

معرفی روستای خرانق از جاهای دیدنی استان یزد

روستای خرانق، از جمله جاهای دیدنی استان یزد به حساب می آید. این روستا، از لحاظ طبیعت بسیار زیبا و دیدنی می باشد به طوری که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. روستای خرانق دارای معادن بسیاری می باشد که از این لحاظ نیز مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. این روستا جزو روستا های قدیمی استان یزد به حساب می آید و قدمت آن حدود ۴۵۰۰ سال است. آب و هوای روستای خرانق نسبت به یزد بسیار خنک تر می باشد. این منطقه از یزد در اروپا شهرت بسیاری دارد و سالانه توریست های بسیاری از اروپا جهت بازدید از این روستا، به شهر یزد سفر می کنند.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    4 0
    خدایی خسته نباشید جاهای دیدنی یزد رو معرفی کردید. کار تحقیقاتی عزیمی انجام دادید. از اسیاب ابی و دخمه و هزار جای دیگه تابیابونهای و ریگ زارهای بکر و زیبا همش از قلم افتاد؟ خدایی معرفی نمیکردید بهتر بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید