باغ گیاه‌شناسی ملی ایران جاذبه‌های متنوعی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی بدانید.

زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلکسیون‌های موضوعی باغ گیاه شناسی ملی شامل مواردی هستند که در آن، گیاهان بر اساس کاربرد یا گونه‌های خاص در مجموعه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در ادامه به تعدادی از زیباترین و جذاب‌ترین کلکسیون‌های موضوعی باغ گیاه‌شناسی می‌پردازیم.

کلکسیون‌های زیباتر باغ گیاه‌شناسی

قطعه آموزشی و نمایشی

قطعه آموزشی و نمایشی در باغ‌موزه گیاه شناسی تهران، حدود ۱/۵ هکتار مساحت دارد و در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده است. این مجموعه دارای باغ گیاهان پیازی و غده‌ای گیاهان معطر و علفی، باغ سبزیجات ایرانی، باغ میوه سنتی ایرانی، برکه گیاهان آبزی و همچنین قطعات متعدد جهت آزمایش گیاهان در شرایط مختلف است. بستر آزمایشی برای گیاهان پوششی، آزمایش گیاهان پوششی در خشکی و سایه، آزمایش گیاهان یکساله و خزنده از آن جمله هستند.

در این باغ نمایشی چند نمونه باغچه با مساحت‌های کوچک، طراحی و کشت شده که نشان‌دهنده الگویی خاص جهت ایجاد فضای سبز در منازل است. در این بخش، علاوه بر استفاده از گیاهان فرم‌پذیر جهت خلق زیبایی به اشکال مختلف، از پیاده‌روهایی با طرح‌های متنوع و مصالحی از قبیل آجر، سنگ لاشه و بلوک‌های چندضلعی‌ سیمانی استفاده شده است.

زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی

باغ سیستماتیک

باغ سیستماتیک باغ گیاه شناسی ایران که ۸/۴ هکتار مساحت دارد، دارای مجموعه‌ای از گیاهان تیره‌های مختلف با نظمی خاص و متکی بر سیستم‌های طبقه‌بندی است. چیدمان و کاشت گیاهان مختلف در این مجموعه بر اساس سیر تکاملی استوار بوده و ترتیب قرار گرفتن آن‌ها بر اساس قدمت پیدایش گروه‌های گیاهی از کهن به جدید و قرابت بین آن‌ها است.

ارزش آموزشی و تحقیقاتی باغ سیستماتیک به‌قدری زیاد است که از قرن ۱۸ میلادی (برادران ژوسیو در باغ تریانون فرانسه) در برخی کشورهای پیشرفته، اقدام به تاسیس این قبیل کلکسیون‌ها کردند. از جمله نتایج به دست آمده از احداث باغ سیستماتیک عبارتند از:

  • استقرار بیش از ۶۰۰ گونه از ۱۰۰ تیره گیاهی
  • فراهم شدن مکانی برای دانشجویان رشته‌های علوم کشاورزی و علوم گیاهی
  • فراهم شدن مجموعه‌ای ارزشمند از گونه‌ها و تیره‌های مختلف برای امور آموزشی و تحقیقاتی
  • امکان بازدید مستمر عموم مردم و آشنایی آن‌ها با گونه‌های گیاهی متعدد و ارزش آن‌ها در محیط زیست

باغ گیاهان صنعتی و دارویی

تنوع زیاد گیاهی در این بخش، که شامل گیاهان علفی با برخورداری از خواص دارویی، معطر یا کاربری‌های صنعتی است، باعث شده تا یکی از زیباترین و دلنوازترین چشم‌اندازهای باغ گیاه شناسی برای بازدیدکنندگان فراهم شود.

زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی

در این بخش سعی بر این بوده تا فرآیند کاشت و نگهداری گیاهان با منشا طبیعی انجام پذیرد؛ برای این منظور مجموعه کرت‌های مزرعه گیاهان دارویی با الهام از شکل دستگاه تقطیر طراحی شده و آبی که به‌صورت چشمه از دل زمین می‌جوشد، از طریق جویباری از بین گیاهان گذر کرده و به برکه‌ای منتهی می‌شود که مکان کاشت گیاهان دارویی آبزی است. گونه‌های استقرار یافته در این بخش از ۹۰ تیره مختلف هستند.

علاوه بر آن، عناصر تزیینی دیگری مانند پل عابر روی نهر در جوار نیلوفرهای آبی، در ترکیب با ماهیان قرمز داخل برکه و شکوفه‌ها و گل‌های رنگارنگی که هوا را معطر می‌کنند،‌ زیبایی‌های این بخش از باغ گیاه‌شاسی ملی را دو چندان کرده است.

چند کلکسیون موضوعی چشم‌نواز در باغ گیاه‌شناسی ملی

آربراتوم

این قسمت با ۱۴ هکتار مساحت مکانی برای کاشت گیاهان چوبی شامل درختان و درختچه‌ها است و در آن کاشت گیاهان با هدف انجام تحقیقات در ارتباط با گیاهان چوبی بومی و غیربومی به‌منظور دستیابی به گونه‌های مناسب برای مصرف در صنایع، کاشت در فضای سبز، جنگل‌کاری، بیابان‌زدایی و ایجاد بستر مناسبی برای دستیابی به امکانات آموزشی، پژوهشی و گردشگری صورت گرفته است.

زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی

جنگل و گردشگاه (شاکای)

در ضلع شمالی باغ و در مساحتی ۲۵ هکتاری، فضایی مناسب از نظر جریان باد و تامین رطویت گیاهان کاشته شده در بخش‌های دیگر ایجاد شده است. در انتخاب و کاشت گونه‌ها از الگوی خاصی استفاده شده که می‌توان به کاشت درختان با شاخ و برگ روشن در ضلع شمالی، درختانی با برگ‌های به رنگ سبز تیره در ضلع جنوبی اشاره داشت. در بخش غربی این جنگل نیز آلاچیق‌هایی با پلان هشت ضلعی نامنظم با سقف شیبدار به چشم می‌خورند.

باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی

قطعه نمایشی گیاهان زینتی باغ از قدیمی‌ترین قسمت‌های باغ آن است. این منطقه به سه بخش باغ صخره‌ای، آبشار و نمایشی تقسیم می‌شود. این قسمت از باغ ۷ هکتار مساحت دارد و با اهدافی همچون مجموعه‌ای از درختان و درختچه‌های منطقه مدیترانه برای تحقیقات و ایجاد زمینه آموزش برای بازدیدکنندگان ایجاد شده است.

میدان مرکزی، باغ رز و چهارباغ ایرانی: این قطعه با مساحت حدود ۷٫۵هکتار در مرکز باغ گیاه‌شناسی قرار دارد. در سمت شمال قطعه آب‌نماهای پلکانی ساخته شده که در دو طرف آن به‌صورت قرینه ۲ باغچه در هر پله و در مجموع ۱۸ باغچه وجود دارد. بیش از ۸۰ نوع رز در باغ رز با رنگبندی‌های بسیار متنوع کاشته شده است.

زیباترین کلکسیون‌های موضوعی در باغ گیاه‌شناسی ملی

پهن برگان همیشه سبز

گونه‌های مختلفی از این گیاهان در مساحت ۱/۶ هکتاری کاشته شده است؛ این گیاهان نقش مهمی در ایجاد فضای سبز دارند و در فصل پاییز چشم‌انداز زیبایی ایجاد می‌کنند. جمع‌آوری، کاشت، بررسی سازگاری و معرفی نقش این گیاهان در طراحی فضای سبز از جمله اهداف ایجاد این قسمت بوده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید