کاخ موزه سعدآباد دیدنی و جذاب است از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید.

بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه سعدآباد در مساحت بسیار وسیعی از منطقه خوش آب و هوای شمیرانات تهران ساخته شده و چندین کاخ در آن وجود دارند که در دوره های مختلفی از تاریخ ایران ساخته شده اند. هرکدام از کاخ هایی که در این مجموعه دیده می شوند متعلق به افراد خاندان پهلوی بودند. تعداد کاخ های اصلی این مجموعه به ۱۸ بنا می رسد که پس از انقلاب اسلامی کاربری پیشین خود را از دست دادند و بسیاری از آن ها تبدیل به موزه شده اند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها راهی مجموعه می شوند. علاوه بر آنکه چندین کاخ مجموعه سعدآباد به موزه تبدیل شده اند، برخی دیگر نیز کاربری های اداری دارند. همچنین عمارت ها و کاخ هایی که امروزه کاربری موزه دارند، گردشگران به بازدید از آن ها اقدام می نمایند.

چند موزه دیدنی در مجموعه سعدآباد

کاخ‌های مختلف مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، پس از انقلاب اسلامی ایران، تغییر کاربری داده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها به موزه تبدیل شده‌اند.

بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید!

۱۸ ساختمان اصلی از کاخ‌های کوچک و بزرگ در مجموعه سعد آباد وجود دارند که از آن‌ها استفاده‌های متفاوتی می‌شود. در بعضی ساختمان‌ها بیش از یک موزه تعبیه کرده‌اند و تعدادی از کاخ‌ها نیز ‌امروزه مورد استفاده اداری یا نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند. در این قسمت به معرفی کاخ‌ها و موزه‌های مختلف مجموعه سعد آباد می‌پردازیم.

موزه آب

در قسمت مرکزی مجموعه سعدآباد موزه ای به نام موزه آب قرار گرفته که به دوران قاجار و پهلوی دوم تعلق دارد. این موزه از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل شده که دفتر محمدرضا شاه در بخش فرعی آن قرار دارد که در دوره پهلوی دوم ساخته شده است. از این دفتر برای میزبانی از میهمانان مقامات درباری و مراجعین شاه استفاده می کردند. این بخش از سعدآباد با ۲ هزار و ۶۷۰ متر مساحت که امروزه به موزه آب تبدیل شده است، با مراجعه به آن می توانید اسناد و مدارک مربوط به آب، ابزارهای مربوط به آب و تندیس های مختلفی از دانشمندان آب شناس مشاهده کنید که در آن نگهداری می شوند و در معرض دید عموم قرار داده شده اند.

بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید!

موزه آلبوم های سلطنتی

ساختمانی با عنوان موزه آلبوم های سلطنتی در مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد که در زمان پهلوی اول از آن به عنوان دفتر نگهبانی کاخ و در زمان پهلوی دوم به عنوان یکی از واحدهای نظامی و اداری شاهنشاهی مورد استفاده قرار می گرفت. این ساختمان دارای یک زیرزمین و یک طبقه می باشد که ۲ سالن و ۹ اتاق را در خود جای داده است. در یکی از بخش های این موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد، عکس و فیلم ها را به نمایش گذاشته اند. در بخش دیگری نیز اسناد نوشتاری وجود دارند که در انواع مختلفی از یادداشت ها، مکاتبات اداری و اسناد مالی دربار را مشاهده خواهید کرد. یکی از قدیمی ترین آلبوم هایی که در این موزه دیده می شود متعلق به سال ۱۳۰۸ هجری شمسی می باشد و آلبومی است که چهارمین سال تاجگذاری رضاشاه را به نمایش گذاشته است.

موزه‌های تماشایی و جذاب مجموعه سعدآباد تهران

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی

موزه چهره‌های ماندگار

در گذشته محل زندگی همسر چهارم رضا شاه پهلوی

بنای اولیه کاخ ملکه توران به دوران قاجار تعلق داشت و رضا خان پس از تکمیل کاخ سبز، دستور به بازسازی و مرمت این کاخ داد.

بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید!

بخش بیرونی این کاخ بعدها محل سکونت همسر چهارم رضاشاه، ملکه عصمت شد؛ اما بخش درونی ساختمان به ملکه توران، همسر سوم رضا شاه پهلوی تعلق داشت.

در حال حاضر بخش بیرونی این ساختمان به موزه استاد فرشچیان تبدیل شده است و در بخش درونی کاخ ملکه توران، مجسمه‌های مشاهیر و دانشمندان ایرانی به چشم می‌خورند. این قسمت با عنوان موزه چهره‌های ماندگار در مجموعه سعد آباد شناخته می‌شود.

کاخ لیلا پهلوی (موزه مینیاتور استاد آبکار)

موزه مینیاتور استاد آبکار

در گذشته محل زندگی لیلا پهلوی، کوچک‌ترین عضو خانواده محمد رضا شاه پهلوی

ساختمان کاخ لیلا در مرکز مجموعه سعد آباد تهران، آخرین کاخ ساخته شده در این مجموعه است. در سال ۱۳۷۳ در محل کاخ لیلا، به مناسبت روز جهانی موزه، موزه مینیاتور استاد آبکار افتتاح شد. آثار استاد آبکار در این موزه به نمایش در آمده‌اند و انواع مختلف تابلوهای نقاشی در میان این آثار به چشم می‌خورند.

موزه برادران امیدوار

در گذشته محل کالسکه خانه قاجار

ساختمان کنونی موزه برادران امیدوار در شمال غربی مجموعه سعد آباد، باقی مانده از دوران قاجار است.

بازدید از موزه‌های مجموعه سعدآباد را از دست ندهید!

در گذشته بخشی از خدمه کاخ و سورچیان در این ساختمان استراحت می‌کردند و از کالسکه‌های دربار در این بخش نگهداری می‌شد. برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی بودند که از سال ۱۳۳۳ سفر به دور دنیا را آغاز کردند. دستاوردهای با ارزش و تاریخی برادران امیدوار در این موزه نگهداری می‌شود و بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد است. موزه برادران امیدوار در سال ۱۳۸۲، در هفته جهانگردی افتتاح شد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید