۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
کد خبر: 55422317

تهران مراکز فرهنگی و هنری جذابی دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد.

تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه تئاتر شهر چندین سالن نمایش از جمله تالار اصلی در طبقه همکف و تالارهای چهارسو، قشقایی، سایه و پلاتو در طبقه زیرین وجود دارد. از امکانات این مجموعه هم می توان به فروشگاه کتاب و کافه تریا اشاره کرد؛ همچنین در طبقه چهارم این مجموعه نیز کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی کشور قرار دارد. علاوه بر همه این ها، یک تالار کنفرانس با عنوان تالار مشاهیر تئاتر ایران نیز از سال ۱۳۸۶ به تئاترشهر اضافه شده که میزبان میزگردها، نشست های تخصصی و رسانه ای، و جلسات نمایشنامه خوانی گروه ها و هنرمندان نمایشی داخلی و خارجی شرکت کننده در رویدادهای نمایشی کشور است.

آشنایی با نحوه شکل‌گیری تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران از جاهای دیدنی تهران و از معروف‌ترین بناهای فرهنگی در پایتخت به شمار می‌رود که در طول سال، میزبان گروه‌های مختلف نمایشی است. تئاتر شهر تهران در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۱ افتتاح شد و نمایش باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف به کارگردانی آربی اوانسیان، اجرای افتتاحیه تئاتر شهر تهران بود.

تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد؟

ساختمان تئاتر شهر امکانات مطلوب و استاندارد مورد نیاز برای اجرای نمایش‌های امروزی را دارد و بخش‌های مختلف واحدهای نور پردازی، صدا، تاسیسات، چهره‌پردازی، حمل و نقل دکور، آکسسوار و طراحی صحنه در مجموعه تئاتر شهر تهران فعالیت می‌کنند. در سایر طبقات نیز امکانات تفریحی و خدماتی مانند کافه تریا و بخش‌های اداری و مدیریتی و کتابخانه تخصصی قرار دارند.

به‌دلیل کاربری اختصاصی مجموعه تئاتر شهر تهران برای اجرای نمایش، ‌می‌توان تئاتر شهر را مهم‌ترین ساختمان فرهنگی در حوزه نمایش دانست. معماری این اثر و اهمیت تاریخی بنای ساختمان تئاتر شهر تهران نیز بر اهمیت این مجموعه فرهنگی-هنری می‌افزایند.

سیر تاریخی تئاتر شهر تهران

پیش از ساخت مجموعه تئاتر شهر در این مکان ساختمان «مهمان‌خانه بلدیه» یا کافه شهرداری قرار داشت که محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان تهرانی بود. این مهمان‌خانه را در سال ۱۳۰۹ ساخته بودند. در محوطه فضای باز اطراف کافه شهرداری برنامه‌های نمایشی اجرا می‌شد و گروه‌های مختلف مانند سیرک باران برنامه اجرا می‌کردند. کافه شهرداری پاتوق مناسبی برای نویسندگان، شاعران و هنرمندانی برجسته مانند فروغ فرخزاد و جلال آل احمد نیز به شمار می‌رفت.

تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد؟

در دهه ۱۳۴۰ شمسی، گروه‌های نمایشی گسترش بیشتری پیدا کردند و هنر نمایش در حال شکوفایی بود. از برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر آن زمان می‌توان به نام‌های اکبر رادی، آربی اوانسیان، غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی، بهمن مفید، پرویز صیاد، عزت الله انتظامی و علی نصیریان اشاره کرد. افزایش تعداد نمایش‌ها باعث کمبود سالن‌های نمایش شد و لزوم ایجاد سالن تئاتری مجهز با کاربری اختصاصی برای اجرای نمایش احساس شد.

سرانجام در سال ۱۳۴۶ با فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، کار طراحی و ساخت ساختمان تئاتر شهر آغاز شد. ساخت این بنا به عهده مهندسان برجسته ایرانی قرار گرفت که از شاگردان معمار معروف ایرانی، «هوشنگ سیحون» بودند. پس از پنج سال، سالن اصلی تئاتر شهر به بهره‌برداری رسید. سالن چهار سو و تالار شماره دو نیز مدت کوتاهی پس از آن به بهره‌برداری رسیدند. سالن‌ها، بخش‌ها و محوطه اطراف ساختمان تئاتر شهر به مرور زمان به این مجموعه اضافه شدند.

امروزه تئاتر شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تئاتری تهران و ایران شناخته می‌شود و ساختمان زیبای آن که در میان پارک دانشجوی تهران خودنمایی می‌کند، از بناهای جالب توجه تهران است.

تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد؟

فعالیت مجموعه تئاتر شهر تهران در سال‌های نخست زیر نظر «سازمان جشن هنر شیراز» و با نظارت مستقیم فرح پهلوی بود، اما پس از آن به «سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران» واگذار شد. بعد از انقلاب سال ۵۷ نظارت و مدیریت این مجموعه به وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید که پس از مدتی کوتاه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. هنرمندان برجسته‌ای در طول سال‌های اخیر مدیریت و سرپرستی بخش‌های مختلف مجموعه تئاتر شهر را بر عهده داشتند.

محل قرارگیری تئاتر شهر تهران

در پاسخ به سؤال تئاتر شهر تهران کجاست و چگونه به تئاتر شهر برویم، باید بگوییم که ساختمان تئاتر شهر در تهران، منطقه ۱۱، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر و در ضلع غربی پارک دانشجو قرار دارد. برای دسترسی به تئاتر شهر راه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما چون تئاتر شهر در مرکز پایتخت واقع شده و این محدوده پرتردد بوده و در طرح ترافیک قرار دارد، بهترین وسیله نقلیه برای دسترسی به این مجموعه، مترو است. تئاتر شهر ایستگاهی جداگانه در مقابل ساختمان اصلی دارد و می‌توان خیلی راحت به این مکان دسترسی یافت.

تئاتر شهر تهران کجا قرار دارد؟

به‌غیراز مترو، اتوبوس‌های بی‌آرتی خط چهارراه تهرانپارس تا میدان آزادی و میدان آزادی تا تجریش به تئاتر شهر می‌رسد. از دیگر وسایل نقلیه برای دسترسی به تئاتر شهر، تاکسی‌های خطی است. رفتن به تئاتر شهر با خودرو شخصی در آخر هفته‌ها که محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد، امکان‌پذیر است؛ اما یکی از مشکلات موجود، کمبود جای پارک برای خودروهای شخصی در خیابان ولیعصر است که در صورت عدم یافتن مکان مناسب باید در کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیکی تئاتر شهر به دنبال جای پارک بود.

تئاتر شهر یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مکان‌های فرهنگی تهران است که در زمان پهلوی تأسیس شده است. بازدید از این محل به تمامی هنردوستان پیشنهاد می‌شود.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب، جنب پارک دانشجو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید