پارک شهر جذاب و دوست‌داشتنی است از این رو پیشنهاد می‌کنیم قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید.

قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک شهر یکی از سرسبزترین پارک های شهر تهران می باشد که در یکی از معروف ترین و قدیمی ترین محله های تهران واقع شده است. در تمام محله های پایتخت پارک های سرسبز و وسیعی قرار دارند که نقش به سزایی در تلطیف هوا و کاهش آلودگی هوا دارند. همچنین به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه های شهری برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می روند. پارک شهر از آن دسته پارک های قدیمی شهر تهران است که بسیاری از پایتخت نشینان خاطرات خوشی را در آن تجربه کرده اند و امروزه گردشگران زیادی برای آخر هفته های خود و یا ایام تعطیل به سراغ آن می روند تا بتوانند لحظات خوشی را در آن سپری کنند.

درباره پارک شهر تهران

پارک شهر یکی از قدیمی ترین پارک های شهر تهران است که در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی احداث گردیده و گردشگران زیادی از دیرباز تا کنون آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و به سراغ آن می روند. این بوستان سرسبز در محدوده خیابان های خیام و شهید فیاض بخش در منطقه ۱۲ شهرداری تهران جای گرفته است.

قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید!

چندین سال زمینی در محله سنگلج تهران خالی مانده بود که تصمیم بر آن شد بوستانی را در آن احداث کنند که تاریخ آن به ۵ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ هجری شمسی باز می گردد. پارک شهر دارای حدود ۲۵ هکتار مساحت می باشد که ۸ درب ورودی نیزدر نقاط مختلفی از پارک برای آن در نظر گرفته شده است. بالغ بر ۱۷ هکتار از مساحت این بوستان به فضای سبز اختصاص یافته، بدین صورت که حدود ۱۳ هکنار به صورت درخت کاری و ۴ هکتار دیگر به صورت چمن کاری می باشد.

حدود ۸ هکتار دیگر که باقی می ماند مربوط به خیابان ها، مسیرهای پیاده رو، دریاچه مصنوعی، آب نماها و ساختمان های داخل پارک می باشد. منطقه ای که این پارک در آن قرار دارد، از شلوغ ترین و پرترددترین خیابان های تهران است که وجود این بوستان سرسبز توانسته به عنوان تفرجگاهی زیبا در میان پایتخت نشینان شناخته شود.

بسیاری از پایخت نشینان برای آخر هفته های خود، به خصوص در نیمه اول سال که هوا مطلوب است و گشت و گذار صفای دیگری دارد، به دنبال جاذبه ای هستند تا بتوانند به همراه خانواده و یا دوستان خود به سراغ آن بروند و اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند.

قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید!

درختان بلند قامت و سرسبزی در میان این بوستان قد علم کرده اند و باعث می شوند هنگامی که در این پارک در حال قدم زدن هستید، اکسیژن خالص و هوای پاکیزه را وارد ریه های خود کنید.

همچنین پیاده روها و خیابان کشی هایی که در این پارک وجود دارند، بهترین مسیر برای پیاده روی و دوچرخه سواری به شمار می روند. علاوه بر این موارد، بوستان شهر از جمله پارک هایی است که مناسب معلولان می باشد. این بوستان سرسبز در محله ای پرتردد از تهران جای گرفته و موقعیت جغرافیایی آن بدین گونه است که از شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش، از شرق به خیابان خیام، محله سنگلج و قورخانه، از غرب به خیابان وحدت اسلامی از جنوب به خیابان بهشت منتهی می شود.

جاذبه‌های تماشایی پارک شهر

پارک شهر جاذبه‌های جالبی برای گردشگران دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به نماد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در میدان مرکزی پارک، موزه صلح تهران، باغ پرندگان و سایت پرنده‌نگری، آکواریوم پارک شهر و دریاچه مصنوعی اشاره کرد که مورد آخر پس از حادثه تلخ پارک شهر کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید!

همچنین دیدن گل‌های لاله این پارک، در ابتدای فصل بهار و گرفتن عکس یادگاری با آن‌ها طرفداران زیادی دارد. موزه‌ صلح تهران در یکی از عمارات کوچک در داخل پارک شهر قرار دارد و در آن ابزارآلاتی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته بود، به معرض نمایش قرار داده شده است. ماسک‌های ضد شیمیایی از جمله این ابزارآلات است.

باغ پرندگان نیز درست در مرکز پارک شهر، در مساحتی حدود ۴۴۰۰ متر مربع و در دو محوطه‌ باز ساخته شده است. در این پارک زیبا می‌توان گونه‌های متعددی از پرندگان را مشاهده کرد که در هشت قفس بسیار بزرگ نگهداری می‌شوند، از جمله انواع طوطی‌ها، کبک، بلدرچین، عروس هلندی، انواع طاووس، مرغ‌های زینتی، بوقلمون، قرقاول.

همچنین در این پارک می‌توان نشانه‌هایی از خاطرات جنگ تحمیلی را نیز مشاهده کرد. پناهگاهی با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شده است که یکی از این خاطرات جنگ تحمیلی است و پس از اتمام جنگ به «آکواریوم» و نمایشگاه ماهی‌های آب شیرین تغییر یافته است.

قدم زدن در پارک شهر تهران را از دست ندهید!

دریاچه پارک شهر از دیگر مکان‌های گردشگری در این پارک قدیمی است که نزدیک به ۲۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد. متاسفانه به‌دلیل خاطره تلخ آن در ذهن مردم، کمتر بازدیدکننده‌ای در نزدیکی آن حضور یابد و از امکانات آن استفاده کند. عمق دریاچه نیز با توجه به اظهارات مسئولان از پنج متر و نیم به کمتر از یک متر کاهش یافته است. علاقه‌مندان به قایق‌سواری نیز می‌توانند از جلیقه نجات هنگام این ورزش مفرح استفاده کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید