فرهنگسرای نیاوران از جاذبه‌های گردشگری تهران است، با ما همراه باشید و از فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب بازدید کنید.

فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از فعال‌ترین فرهنگسراهای پایتخت، فرهنگسرای نیاوران است. این مجموعه فرهنگی هنری، با وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع، محل برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در زمینه‌های تخصصی است و ساختمان مجموعه با معماری پست‌مدرنیستی در میان باغ جلوه‌گری می‌کند.

آشنایی با فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران نام مجموعه‌ای فرهنگی هنری است که کار ساخت آن در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید. این بنا از نظر معماری و فعالیت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، دارای اهمیت بالایی است. در این مجموعه نشست‌های نقد و بررسی رویدادهای هنری، نمایش، گالری‌های هنری، کارگاه‌های هنری، اجرای کنسرت، نشست‌های رسانه‌ای اهالی فرهنگ و هنر و بسیاری رویدادهای فرهنگی و هنری دیگر انجام می‌گیرد.

یکی از موارد تحسین برانگیز فرهنگسرای نیاوران، فعال بودن سایت آن و ارائه برنامه هفتگی دقیق در این سایت است که متاسفانه در سایر مراکز فرهنگی و هنری و تاریخی و به‌طور کلی گردشگری کشورمان بسیار کم به چشم می‌خورد. بنای فرهنگسرای نیاوران با بهره‌گیری از معماری پست‌مدرنیستی و المان‌های معماری کهن ایرانی در میان باغ جای گرفته است.

فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب

کار طراحی بنا را کامران دیبا به عهده داشت، کسی که در کارنامه خود طراحی بناهایی نظیر دفتر فرح پهلوی را داشته است. وی در طراحی این بنا از طاق‌های مرسوم روستایی و نورگیرهایی استفاده کرد که برگرفته از بادگیرهای کویری هستند.

بخش‌های جذاب فرهنگسرای نیاوران

سالن اصلی (خلیج فارس)

سالن خلیج فارس دارای ٢۶٢ صندلی است و هم به عنوان سالن سینما و هم برای اجرای تئاتر، کنسرت موسیقی و برگزاری سمینار، همایش و نشست های تخصصی از آن استفاده می شود. همچنین این سالن به لحاظ ساخت و امکانات و تجهیزات فنی، از قابلیت زیادی برخوردار بوده و برای برنامه‌هایی نظیر کنسرت موسیقی استاندارد است.

سالن گوشه

این سالن با ظرفیت ١٠٩ صندلی در انتهای حیاط مرکزی و بین دو ساختمان قرار گرفته و دو ساختمان را به هم متصل می کند. از این سالن برای اجرای نمایش و کلاس‌های آموزشی استفاده می‌شود.

کتابخانه

کتابخانه فرهنگسرا از سال ١٣۵٧ در مساحت ٢۵٠ متر مربع و همزمان با افتتاح این مرکز شروع به کار کرده و دارای منابع غنی در حوزه هنر و شرق شناسی است.

فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب

به مرور زمان، ضرورت تغییر کاربردِ کتابخانه از حوزه عمومی به زمینه تخصصی هنر، سبب شد تصمیم‌هایی از جهت ایجاد تغییرات کیفی در مجموعه گرفته شود. به همین سبب در اسفندماه ١٣٨٠، مجموعه کتابخانه وجین شد و تنها منابع هنر و منابعی از متون قدیمی تاریخ و ادبیات باقی ماند.

این کتابخانه درحال حاضر مجموعه ی قابل توجهی کتاب در زمینه هنر را داراست که شامل کتاب های هنری فارسی و لاتین، نشریات روز صحافی شده، دایره‌المعارف‌ها و واژه‌نامه‌های هنری، آلبوم‌های نقاشان و هنرمندان بزرگ جهان است.

نگارخانه

نگارخانه فرهنگسراهای نیاوران از معروفترین نگارخانه‌های ایران است. از حیاط مرکزی فرهنگسرا با عبور از چند پله می‌توانید به نگارخانه که دارای یک سر در هشتی است، راه بیابید. برای ورود به نگارخانه از یک راهروی چرخشی هدایت کننده به طرف جلو استفاده شده است که در ابتدای آن، در سمتِ چپ، نگارخانه شماره ٢ به مساحت ۱۵۰ مترمربع و با هدف ارائه خدمات به هنرمندان جوان و مستعد قرار دارد.

از این راهروی چرخشی به عنوان بخشی از نگارخانه شماره یک استفاده می شود. ساختار چرخشی این راهرو موجب شده است تا فاصله راهرو تا قسمت اداری کمتر احساس شود.

فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب

نگارخانه از چهار نیم طبقه به مساحت ۶۰۰ مترمربع تشکیل شده است و یکی از بزرگترین و معتبرترین نگارخانه های کشور محسوب می شود.

بخش اداری

شمال سه طبقه جدا، متشکل از واحدهای تجسمی، گرافیک، موسیقی، رایانه، طرح و برنامه و سینما و تئاتر است.

دسترسی راحت به فرهنگسرای نیاوران

برای رسیدن به فرهنگسرای نیاوران می‌توانید از خط یک مترو تهران استفاده کنید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. همچنین می‌توانید سوار اتوبوس‌های تندرو (BRT) مسیر راه‌آهن-تجریش و سایر اتوبوس‌ها و تاکسی‌های این مسیر شوید. در میدان تجریش با پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان قدس بروید و از آنجا با تاکسی‌های نیاوران به این فرهنگسرا برسید.

فرهنگسرا در ضلع جنوبی میدان نیاوران (باهنر) و انتهای خیابان پاسداران قرار دارد. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های خط میدان تجریش-دارآباد و میدان رسالت-میدان قدس استفاده کنید و در میدان نیاوران پیاده شوید و به این مجموعه بروید. دقت کنید اتوبوس‌هایی که از طرف میدان رسالت به میدان قدس می‌روند، در مسیر رفت از میدان نیاوران می‌گذرند و در برگشت مسیر متفاوتی دارند.

نشانی: استان تهران، تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران

فرهنگسرای نیاوران؛ مجموعه‌ای جذاب و محبوب

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید