باغ موز قصر از جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر بیشتر بدانید.

دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر

سلام نو _ سرویس گردشگری: این مجموعه از چندین بخش مختلف، تشکیل شده است که از میان آن ها می توان به موزه مارکوف، کتابفروشی، زورخانه، مرکز اسناد موزه مارکوف، گالری رسمی موزه مارکوف، سالن فرخی یزدی که ویژه اجرای تئاتر و موسیقی است. موزه زندان سیاسی که در آن حسینیه، هتل، مرکز مطالعات و کتابخانه و مجسمه های متنوع موجود است، برج های دیده بانی، نیایشگاه و باغ ایرانی اشاره کرد. مهندسین جدید در بازسازی بنا تلاش کرده اند تا زندان مارکوف را از حالت مخوف آن خارج کنند.

چند بخش دیدنی‌تر باغ موزه قصر

موزه مارکوف در باغ موزه قصر

زمانی که از در باغ موزه قصر وارد می شوید بنایی را مشاهده می کنید که در وسط باغ موزه واقع شده و موزه مارکوف نام دارد. برای ورود به موزه مارکوف باید از باجه شیشه ای که در کنار آن قرار دارد، بلیت بخرید. مارکوف، نام معمار روسی است این بنا را طراحی کرد. بنا بر شهادت تاریخ، وی از دوستان نزدیک رضاخان بوده است. پس از کودتای رضاخان، علیه قاجارها، این بنا که در آن زمان، نظمیه بود با توپ ویران شد و تمامی زندانیان آن، آزاد شدند.

دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر

در موزه مارکوف، بخش های مختلفی وجود دارد که در مساحت ۸۸۰۰ متر مربعی آنجا، قرار دارند. یکی از بخش های معروف موزه مارکوف، کتابفروشی دائمی آن است که کتاب هایی را با مضامین تاریخ مبارزات سیاسی و انقلابی عرضه می کند.

موزه سیاسی

موزه سیاسی زندان قصر دارای مصاحتی حدود ۵ هزار متر مربع می باشد و از جمله ساختمان های بزرگ باغ موزه به حساب می آید. در این بخش، اسناد زیادی از تاریخ و سیاست دوران پهلوی وجود دارد. با گشت و گذار در این موزه سیاسی می توانید درباره سیاست های مدیریتی زندان، علت زندانی شدن زندانیان و تعداد زیادی از زندانیان مشهور سیاسی آشنا شوید. حسینیه و مرکز مطالعات موزه نیز در این بخش، واقع شده است. پیشنهاد می شود که بازدید از این بخش موزه را از دست ندهید.

باغ ایرانی و سروستان

درست است که دو بخش مهم این محوطه تاریخی معاصر، زندان های مخوف و تاریک است اما فضای باغ بسیار بزرگ، سرسبز و زیباست که برخی از ویژگی های باغ ایرانی را در خود جای داده است.

دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر

این باغ، حدود ۵هزار متر مربع وسعت دارد و در آن درختان نارون، توت، چنار، تبریزی، بیدمجنون، کاج، انگور، سروناز و زرشک و… وجود دارد. از سوی دیگر سروستانی زیبا در سمت شرق این باغ واقع شده که قدمت درختان آن به دوران پهلوی اول می رسد.

عمارت کلاه فرنگی

یکی از قدیمی ترین ساختمان های باغ موزه، عمارت کلاه فرنگی می باشد که از دوران قاجار برجای مانده است. این عمارت به دستور ناصرالدین شاه و به منظور برگزاری جشن ها و عروسی های دربار، ساخته شده است. پس از به قدرت رسیدن رضاخان، فضای کلاه فرنگی نیز تبدیل به محوطه ای نظامی شد. عمارت کلاه فرنگی در دوران پهلوی دوم در سال ۱۳۴۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسید. البته ساختمان های اطراف عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر، اکنون به طور کامل از بین رفته است.

نیایشگاه و سالن فرخی یزدی

یکی از زیباترین فضاهای محوطه تاریخی باغ موزه، ساختمان نیایشگاه است که در اوایل انقلاب به عنوان دادگاه مورد استفاده قرار می گرفت. در این نیایشگاه کاشیکاری های بسیار زیبایی وجود دارد که در دوران پهلوی به انجام رسیده اند.

دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر

ساختمان نیایشگاه، چند بار مورد مرمت قرار گرفته است. سالن فرخی یزدی نیز یک آمفی تئاتر بزرگ است که گنجایش حدود ۲۰۰ نفر جمعیت را دارد و همایش های باغ موزه در آن انجام می شود.

پیشنهاداتی برای بازدید از باغ موزه قصر

با توجه به شروع فعالیت موزه زندان قصر از ساعت ۹ صبح و اتمام آن در ساعت ۵ یا ۷ عصر، به نظر می‌رسد که بازدید از این موزه در شش ماهه نخست سال، علی الخصوص در فصل تابستان بسیار بهتر باشد. زیرا در این فصل، هوا بسیار دیرتر شده و بازدید از محوطه و نقاط مختلف این موزه بسیار راحت‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود.

این موزه مکان‌های مختلفی دارد و به همین خاطر بازدید کامل از آن شاید ساعت‌ها طول بکشد. در کل با ۲ تا ۴ ساعت بازدید، می‌توان همه جای موزه زندان قصر را تماشا کرد و با ابعاد مختلف این مکان بهتر آشنا شد. برای رفتن به موزه زندان قصر تهران هم از خودرو شخصی می‌توان استفاده کرد و هم از مترو و اتوبوس.

دیدنی‌ترین بخش‌های باغ موز قصر

به عبارت بهتر، با استفاده از خودرو شخصی شما می‌توانید از دو مسیر اتوبان شهید صیاد شیرازی یا اتوبان خیابان شهید مطهری برای دسترسی به موزه زندان قصر تهران استفاده نمائید.

اما چنانچه مایل به استفاده از مسیر مترو بودید، کافیست در ایستگاه شهید مفتح از قطار پیاده شوید و بعد از تقاطع شریعتی، در انتهای خیابان مطهری به موزه زندان قصر بروید. برای دسترسی به موزه زندان قصر با اتوبوس نیز می‌توان از خطوط پایانه‌های امام خمینی، شهید بهشتی یا اتوبوس پیچ شهید چمران و یا از اتوبوس‌های میدان رسالت، استفاده نمایید. تمامی این خطوط در طول مسیر خود از کنار موزه زندان قصر تهران عبور می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید