۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 55421734

موزه‌ها به نوعی نگدارنده حافظه تاریخی ما هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانید موزه گرافیک ایران کجاست.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اکثر بناهای تاریخی بازمانده از حکومت دوره قاجار در پایتخت، در مناطق مرکزی و شمال تهران واقع شده‌اند؛ اما یکی از معدود بناهای تاریخی شرق تهران «عمارت ارباب هرمز» است که در منطقه تهرانپارس قرار دارد. این بنا امروزه میزبان موزه گرافیک ایران است.

درباره موزه گرافیک ایران

شهر تهران به دلیل جاذبه های دیدنی و باغ ها، کاخ ها دیگر مناطق گردشگری جذاب که دارد از لحاظ گردشگری و جاذبه توریستی بسیار مشهور است و سالانه افراد بسیاری برای دیدن این جاذبه ها به این شهر دیدنی سفر می کنند. از جمله زیبا ترین مکان هایی های گردشگری شهر تهران می توان به عمارت ارباب هرمز و یا همان موزه گرافیک اشاره نمود.

این عمارت یکی از عمارت های دوره قاجاریه است و محبوبیت بسیاری دارد به همین دلیل بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود. عمارت ارباب هرمز که از یادگارهای دوران قاجار می باشد و در مرکز پایتخت و حوالی بلوار استقلال جای گرفته است.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

عمارت ارباب هرمز از زمان ساخت تا به امروز شاید اتفاقات مختلفی بوده و به همین جهت از نظر رویداد های تاریخی و معماری، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شاید برخی از کسانی که به شهرهای تاریخی نظیر اصفهان و شیراز که آثار باستانی های متنوعی از دوره های مختلف را در خود دارند سفر کرده باشد، با دیدن عمارت ارباب هرمز، بنا های تاریخی را به یاد می آورند.

این بنا در حال حاضر به موزه گرافیک ایران تبدیل شده است. کارشناسان با بررسی پلان عمارت ارباب هرمز از تغییرات بنا در چندین مرحله خبر داده‌اند. آخرین تغییرات توسط ارباب هرمز انجام شده است. این فرد یکی از زرتشتیان نیکوکار ایران بوده که ساخت منطقه تهرانپارس شهر تهران را بر عهده داشته است. موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌ های شهر تهران و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا است.

این موزه در عمارت ارباب هرمز در منطقه تهرانپارس واقع است. در گنجینه این موزه هر آنچه که به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود، نگهداری می‌ شود.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

از زمان تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی ایجاد موزه طراحی گرافیک ایران به عنوان یکی از اهداف بلند مدت انجمن در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور، کمیته موزه با هدف گرد آوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود با هدف تأسیس موزه گرافیک در اردیبهشت ۱۳۷۹ آغاز به کار نمود. این کمیته با سر پرستی مجید بلوچ شروع به فعالیت نمود.

از برنامه‌ های نخستین این کمیته این بود که اطلاعیه‌ های خود برای جستجو و کشف تاریخ گمشده گرافیک ایران را هدف قرار داد و از همه مشتاقانی که در حافظهٔ خود خاطره‌ای از گرافیک دهه ‌های گذشتهٔ ایران را حفظ کرده‌اند، طلب یاری نمود تا نشانی آثار قدیمی مرتبط با گرافیک در ایران را به دست آورد و شخصیت ‌های گمنام این عرصه در سال ‌های آغازین آن را کشف کند.

پس از مدتی که به ساختار سازی کلی و نوشتن اساس نامه و آیین ‌نامه گذاشته شد بالاخره کار کمیته در سه بخش اساسی شروع شد: مصاحبه با اساتید و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، پژوهش و بانک الکترونیک.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

بعد از فرا خوان همکاری بیش از ۶۰ الی ۷۰ تن از اساتید آثار خود و دیگران را که در نزد خود نگهداشته بودند به کمیته اهدا کردند. آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران در تابستان ۱۳۹۰ از ۶۰۰۰ اثر گذشته است.

محل قرارگیری موزه گرافیک

عمارت ارباب هرمز در بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس قرار دارد. برای دسترسی به عمارت ارباب هرمز می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر پایانه علم و صنعت-شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت-خیابان استقلال استفاده کنید و در ایستگاه پارک پلیس پیاده شوید. بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی در پارک پلیس، به عمارت ارباب هرمز می‌رسید.

همچنین می‌توانید با استفاده از خط دو مترو (صادقیه-فرهنگسرا) به ایستگاه تهرانپارس بروید و از خیابان حجربن عدی به‌سمت شمال تا پارک پلیس را با تاکسی یا اتوبوس‌ طی کنید. اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی را دارید، می‌توانید از بزرگراه شهید باقری شمال به بلوار استقلال و عمارت ارباب هرمز بروید.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

برای دسترسی به عمارت ارباب هرمز و موزه گرافیک ایران می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر پایانه علم و صنعت-شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت-خیابان استقلال استفاده کنید و در ایستگاه پارک پلیس پیاده شوید. بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی در پارک پلیس، به عمارت ارباب هرمز می‌رسید. همچنین می‌توانید با استفاده از خط دو مترو (صادقیه-فرهنگسرا) به ایستگاه تهرانپارس بروید و از خیابان حجربن عدی به‌سمت شمال تا پارک پلیس را با تاکسی یا اتوبوس‌ طی کنید. اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی را دارید، می‌توانید از بزرگراه شهید باقری شمال به بلوار استقلال و عمارت ارباب هرمز بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید