پارک ساعی از جاذبه‌های تماشایی و کم‌نظیر است، با ما همراه باشید و بیشتر از دانستنی‌های جذاب پارک ساعی تهران بدانید.

دانستنی‌های جذاب درباره پارک ساعی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: جایی میان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بوستان‌های پایتخت را خواهید یافت که بیش از نیم قرن از عمرش می‌گذرد. پارک ساعی با مساحتی در حدود ۱۲ هکتار، از بزرگ‌ترین پارکهای تهران محسوب می‌شود. مکانی خلوت، آرام و دلنشین که با معماری خاص و طراحی منحصربه‌فردش، به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت تبدیل شده است.

درباره پارک ساعی تهران

ساخت پارک ساعی به سال های دور بر می گردد چرا که پایه ریزی آن در سال ۱۳۲۴ شکل گرفت. در آن زمان یک زمین با وسعت بالا و بالغ بر ۲۹ هکتار را برای این منظور انتخاب کردند که از ونک تا عباس آباد را شامل می شد. البته باید عنوان کرد که مساحت این زمین در طول زمان کم شد و در نهایت تنها ۱۲ هکتار از آن باقی ماند. تاسیس این پارک در نهایت در سال ۱۳۲۹ انجام شد و باید گفت که این پارک در دسته ارزان ترین پارک های تهران قرار دارد. هزینه ساخت این بنا زیاد نبوده و برخی از افراد معتقدند که ساعی قدیمی ترین پارک تهران می باشد.

دانستنی‌های جذاب درباره پارک ساعی تهران

فردی به نام کریم ساعی که بناین گذار این پارک می باشد، یک هدف زیبا را دنبال می کرد و آن درختکاری در قسمتی از تهران بود که ریه های شهر در آن قسمت قرار گرفته بود. او با کاشت انواع درخت در این پارک باعث شد تا یک سرمایه جاودانه و بسیار زیبا از وی به یادگار بماند. به افتخار او نامش را بر این پارک زیبا گذاشتند تا همیشه از وی یاد شود. بعد از فوت ایشان وزارت کشاورزی این پارک را به شهرداری واگذار کرد که در همان سال ۱۳۳۶ طرح نوسازی تهران نیز شروع شده بود.

کمی بعد و وقتی تهران توسعه پیدا کرد این پارک نیز در همین مسیر توسعه وارد فاز جدید شد و در داخل آن سازه هایی مثل آبشار، برکه و… تاسیس شد. در دهه چهل این پارک به شکل امروزی که می بینید درآمد و طراحی آن بر عهده فردی به نام حسین محجوبی قرار گرفت که البته این استاد بسیاری از بوستان های تهران را طراحی کرده اند. استاد محجوبی در سال ۱۳۴۲ این پارک را طراحی کرد و اجرای طرح به مدت ۱۰ سال کشید و سرانجام در سال ۱۳۵۲ کامل شد.

دانستنی‌های جذاب درباره پارک ساعی تهران

هم اکنون می توانید این پارک را با همان طرح استاد تماشا کنید. عنوان شده که این پارک ارزان ترین بوستان تهران می باشد چون تنها با یک معمار، تعدادی کارگر و یک باغبان کل پروژه انجام شد. جالب است بدانید که استاد محجوبی عنوان کرده که سنگ های به کار رفته در این پارک از خیابان هایی مثل سعدی بوده که بعد از آسفالت شدن آن ها را برای استفاده در این پارک آوردند و در یک انباری نگه داری کردند تا در بخش های سنگی پارک از آن ها استفاده شود.

باغ وحش جذاب پارک ساعی

قدم زدن در میان درختان منظم و سر به فلک کشیده پارک و شنیدن صدای آب، با سمفونی نوای پرندگان در این فضا تکمیل می‌شود. در باغ پرندگان و باغ وحش پارک ساعی، با انواع پرندگان و حیواناتی چون همستر، سنجاب، طوطی وحشی، غاز، اردک، قو، ‌مرغابی، لاک‌پشت، طاووس و... روبه‌رو خواهید شد. گرچه این روزها از تعداد حیوانات کم شده، هنوز فرصت مناسبی برای تماشا و به‌خصوص آشنایی کودکان با گونه‌های مختلف این موجودات فراهم است.

دانستنی‌های جذاب درباره پارک ساعی تهران

این بخش از پارک که به شیوه باغ‌های ژاپنی طراحی شده و به باغ ژاپنی هم شهرت دارد، یکی از زیباترین فضاهای پارک ساعی و یکی از مکان های منحصر به فرد در میان سایر بوستان‌های تهران به شمار می‌رود.

علاوه بر تنوع جانوری، گونه‌های مختلف گیاهی هم در این پارک وجود دارد که زیبایی این فضا را تکمیل می‌کند. کاج، چنار، سرو نقره‌ای، سرو شیرازی، سرو بادبزنی، سرو تبری، برگ بو، نارون،‌ افرا، ماگنولیا، سدروس، یاس وحشی، گردو،‌ سیب و زالزالک تنها بخشی از گیاهانی هستند که بالغ بر ۱۷ گونه آن در پارک ساعی کاشته و پرورش داده شده‌اند. علاوه بر این، وجود آبشار و صخره‌های مصنوعی هم، زیبایی و طراوت مضاعفی به حیات وحش پارک ساعی می‌بخشد. این بخش دیدنی و پر بازدید، در منتهی‌الیه جنوب غربی پارک و در وسعتی بیش از ۵,۰۰۰ متر مربع واقع شده است.

در کنار حیات وحش طبیعی و پرندگان آبزی، مجسمه حیوانات و پرندگان مختلف هم به‌همراه نام آن‌ها، در بخش‌هایی از پارک ساعی به نمایش گذاشته شده و آن را به یکی از جاهای دیدنی استان تهران در پایتخت تبدیل کرده است.

دانستنی‌های جذاب درباره پارک ساعی تهران

شباهت این مجسمه‌ها به نمونه‌های واقعی آن و زیبایی رنگین این ساخته‌های حجمی، یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های پارک را روبه‌روی نگاه بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. طراحی دقیق و چشم‌نوازی که علاوه بر جذابیت بصری، برای کودکان این سرزمین، رویکرد آموزشی هم داشته و حروف الفبا را با نام پرندگان مختلف در ذهن آن‌ها ثبت خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید