۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
کد خبر: 55421529

درکه از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری تهران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره تجربه کوه‌پیمایی در درکه بیشتر بدانید.

تجربه کوه‌پیمایی در درکه

سلام نو _ سرویس گردشگری: درکه یکی از دیدنی ترین مسیرهای کوه نوردی پایتخت را در خود جای داده است. مسیر اصلی کوه پیمایی این نقطه از تهران، راه درکه به سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره پنج توچال است و بسیاری در روزهای تعطیل خود از این راه برای کوهنوردی استفاده می کنند. این مسیر شش کیلومتری از داخل دره زیبای درکه و پلنگ چال و از کنار رودخانه درکه عبور می کند. البته برای کوه پیمایی در فصل زمستان بهتر است مسیر را تنها تا منطقه ای به نام اَذغالچال ادامه دهید چرا که در ادامه راه ممکن است خطراتی مانند ریزش بهمن در کمین شما باشد.

تجربه‌ی جذاب کوه‌پیمایی در درکه

مسیری در امتداد شرقی مجتمع پلنگ چال وجود دارد که این مجموعه را به ایستگاه 5 تله کابین توچال متصل می کند. این مسیر نیز در فصول سرد سال بسیار خطرناک است و می تواند با خطر بهمن همراه باشد. مسیر کوه پیمایی درکه البته نسبت به دیگر مسیرهای کوه نوردی شمال تهران راحت تر طی می شود.

تجربه کوه‌پیمایی در درکه

مسیر فراز و نشیب زیادی دارد و در جاهایی نیز برای امنیت بیشتر با نرده، حفاظ بندی شده است؛ اما در کل، افراد در تمام سنین می توانند از آن استفاده کنند.

برای رفتن به درکه بهتر است صبح زود حرکت کنید تا هم به شلوغی مسیر برخورد نکنید، هم زمان کافی برای رفت و برگشت و لذت بردن از مناظر طبیعی اطراف داشته باشید. در مسیر کوه پیمایی در همه جا صدای گوش نواز رودخانه درکه نیز به گوش می خورد که در فاصله کمی از مسیر قرار گرفته و همراه کوه نوردان است. ارتفاع بلند کوه های اطراف باعث شده در بیشتر طول روز، اطراف رودخانه در سایه قرار بگیرد که این کار را برای صعود در تابستان راحت تر می کند.

وسایل مورد نیاز برای کوه پیمایی در درکه

کوله، فلاسک آب گرم، آب آشامیدنی، تنقلات سبک مانند انواع شکلات، خشک بار، آجیل، صبحانه سبک، کفش کوه نوردی، کیت کمک های اولیه، لباس مناسب فصل، عصا، کلاه.

تجربه کوه‌پیمایی در درکه

صعود را زمان بندی کنید

دقت داشته باشید زمان های گفته شده در این مطلب بر اساس تجربه افرادی است که چندین بار این مسیر را طی کرده اند و به طبع برای کسانی که به صورت تفریحی راهی کوهنوردی در درکه می شوند زمان ها متفاوت است. پس سعی کنید زمان طیِ راه را با افرادی که همراه آن ها صعود می کنید بسنجید و همیشه ضعیف ترین فرد گروه را ملاک زمان بندی خود قرار دهید تا با مشکل مواجه نشوید. به صورت کلی و به طور متوسط، مسیر کوه نوردی درکه تا پناهگاه پلنگ چال بین دو تا سه ساعت (مسیر رفت) طول می کشد.

توصیه های مسیر کوهنوردی

لطفا در طی مسیر، به ویژه در ماه های سرد سال از شکستن شاخه ها و روشن کردن آتش خودداری کنید. جنگل و درختان سرمایه همه دوران هستند، مراقب شان باشیم.

هرگز بدون همراهی گروهی کاربلد و آشنا به منطقه از مسیر اصلی خارج نشوید و خود را به دردسر نیندازد.

نیرو و زمان خود را در هنگام طی مسیر تقسیم کنید و راه بازگشت را هم در نظر داشته باشید.

تجربه کوه‌پیمایی در درکه

در هنگام عبور از مسیرهای سنگی، پرشیب و کنار پرتگاه احتیاط کنید و به آهستگی و با دقت قدم بردارید.

سعی کنید حتما خوراکی مختصر (مانند انواع آجیل، خرما یا شکلات) همراه داشته باشید تا اگر در راه با مشکل افت فشار مواجه شدید بتوانید از آن کمک بگیرید.

در زمان های سرد سال حتما و حتما با گروهی متخصص و حرفه ای و با تجهیزات و لباس های کامل راهی کوه نوردی شوید. از قدم گذاشتن در مسیرهای صعب العبور و ناشناس جدا خودداری کنید زیرا کمک رسانی به افراد آسیب دیده در این موقع از سال با توجه به بارش باران و برف فراوان بسیار کار سختی است.

دسترسی به درکه

برای رفتن به درکه هم می‌توانید از خودرو شخصی استفاده کنید و هم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خود را به این ییلاق زیبا برسانید. با خودرو شخصی از سه مسیر می‌توان به درکه تهران رسید که در ادامه این مسیرها را به شما معرفی می‌کنیم:

مسیر اول: وارد بزرگراه شهید چمران شده و پس از عبور خیابان‌های یمن و رشیدالدین فضل الله، وارد خیابان داودیان شوید تا بتوانید مسیر درکه را پیش بگیرید.

تجربه کوه‌پیمایی در درکه

مسیر دوم: وارد بزرگراه یادگار امام شده و در انتهای این بزرگراه، مسیر خیابان اوین را طی کنید تا از آنجا خود را به درکه برسانید.

مسیر سوم: از طریق خیابان ولیعصر یا خیابان شریعتی خود را به میدان تجریش برسانید و از آنجا وارد خیابان درکه شوید؛ البته این مسیر به دلیل آنکه در اکثر مواقع ترافیک است، توصیه نمی‌شود.

درکه با مترو

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به درکه، از طریق مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. شما می‌توانید بعد از پیاده شدن از ایستگاه خود را با تاکسی، اتوبوس یا مینی بوس به درکه برسانید.

البته روش دیگر برای دسترسی به این منطقه باصفا، استفاده از خط یک اتوبوس‌های بی آر تی است. برای رفتن به درکه از طریق این اتوبوس‌ها باید در ایستگاه پارک وی پیاده شوید و توسط تاکسی‌هایی که در کنار پمپ بنزین ولنجک (کنار نمایشگاه بین المللی) وجود دارند، خود را به درکه برسانید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید