کاخ گلستان یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های تهران است، با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به کاخ گلستان تهران برویم.

چگونه به کاخ گلستان تهران برویم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاخ گلستان نامی است که در میان جاذبه های تهران می درخشد و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز جای دارد. بیشتر مردم این مجموعه را اثری از دوره قاجار می دانند؛ اما تاریخ آن به سال های بسیار دورتر باز می گردد. کاخ گلستان با قدمتی بیش از ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می رود و با زیبایی هایش دل از هر بیننده ای می برد. ناصر نجمی در کتاب «طهران در عهد ناصری» می‌ نویسد که به دلیل قرار گرفتن این مجموعه در باغ یا گلستان و وجود باغچه ها و خیابان‌ های دراز با درختان چنار و سرو نامش را گلستان گذاشته اند. البته این تنها یک حدس است و هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. در ادامه به نحوه دسترسی به این کاخ دیدنی می‌پردازیم.

درباره کاخ گلستان

کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است.این کاخ به‌لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود که در طول سال، شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

چگونه به کاخ گلستان تهران برویم؟

کاخ مذکور از بخش‌های مختلفی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل می‌شود. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای مجموعه گلستان هستند.

مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی گلستان به‌غیر از ساختمان‌های فوق که ذکر شد، از بخش‌های مختلفی نظیر کتاب‌خانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، امور معرفی، واحد کودک و نوجوان، واحد دفتر حقوقی تشکیل می‌شود.

جاهای دیدنی متعددی در اطراف کاخ گلستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بازار تهران، قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، کوچه مروی و دارالفنون اشاره کرد.

کاخ گلستان از معروف‌ترین دیدنی های پایتخت است که قدمت آن به دهه‌ها قبل از دوران قاجار برمی‌گردد و بیش از ۴۴۰ سال تاریخ را در خود جای داده است. در حال حاضر مساحت کاخ گلستان به ۴٫۵ هکتار می‌رسد که به‌اندازه یک‌دهم وسعت اولیه‌اش است؛ جایی که محل سکونت پادشاهانی همچون آقا محمدخان، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار بوده است.

چگونه به کاخ گلستان تهران برویم؟

علاوه بر سرویس بهداشتی و نمازخانه، در بازدید از کاخ گلستان می‌توانید از چایخانه و بخش عکاسی آن نیز استفاده کنید.

چایخانه کاخ گلستان: حین گشت‌وگذار در کاخ گلستان می‌توانید در چایخانه کمی استراحت کنید و از دمنوش‌های معطر یا غذاهای خوشمزه آن نهایت لذت را ببرید.

عکاسی با حال و هوای دوران قاجار: در طول بازدید از کاخ گلستان، به غرفه عکاسی سر بزنید و با پوشیدن لباس‌های قاجاری، خاطره‌ای همیشگی را برای خود به یادگار بگذارید.

نحوه دسترسی به کاخ گلستان

آدرس: استان تهران، شهر تهران، منطقه ۱۲، خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ

اگر بخواهید با خودروی شخصی به این کاخ بروید، در نظر داشته باشید که خیابان‌های منتهی به کاخ گلستان مانند باب همایون، صور اسرافیل، داور و سبزه میدان سنگ فرش شده اند و وسایل نقلیه نمی‌توانند در این محدوده تردد کنند. پس باید در خیابان‌های اطراف خودروی خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید.

همچنین این بخش از شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. بهترین روش برای رسیدن به کاخ گلستان، مترو است که باید به ایستگاه پانزده خرداد بروید و با کمی‌پیاده روی کاخ گلستان را خواهید دید.

چگونه به کاخ گلستان تهران برویم؟

روش دیگر نیز اتوبوس است که باید از خطوطی استفاده کنید که از خیابان خیام عبور می‌کنند و در ایستگاه گلوبندک توقف دارند. تاکسی نیز از سراسر تهران شما را به چهارراه گلوبندک می‌رسانند. این تاکسی‌ها در مکان‌هایی مانند فلکه دوم صادقیه، میدان فاطمی، میدان انقلاب، خیابان جمهوری اسلامی، میدان رازی و ... یافت می‌شوند.

خودروی شخصی

خیابان های منتهی به کاخ گلستان از جمله باب همایون، صور اسرافیل، داور و سبزه میدان سنگ فرش شده است و وسایل نقلیه نمی توانند در این محدوده تردد کنند. پس اگر با خودروی شخصی به سمت این جاذبه می روید باید در خیابان های اطراف خودروی خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بپیمایید. همچنین در نظر داشته باشید که این بخش از شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

مترو

بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. کافیست خود را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید و با کمی پیاده روی کاخ گلستان را در پیش روی خود ببینید.

اتوبوس

اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، از خطوطی استفاده کنید که از خیابان خیام گذر می کنند و در ایستگاه گلوبندک توقف دارند.

چگونه به کاخ گلستان تهران برویم؟

تاکسی

تاکسی های متعددی از سراسر شهر تهران وجود دارند که شما را به چهارراه گلوبندک می رسانند؛ جایی که در چند قدمی کاخ گلستان قرار دارد. این تاکسی ها را می توانید در مکان هایی مثل فلکه دوم صادقیه، میدان فاطمی، میدان انقلاب، خیابان جمهوری اسلامی، میدان رازی و ... بیابید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید