۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 55421008

خیابان سی تیر از خیابان‌های تاریخی و جذاب تهران به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به خیابان سی تیر برسیم.

چگونه به خیابان سی تیر برسیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خیابان سی تیر معروف‌ترین فود استریت تهران است که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. این خیابان سنگ‌فرش از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز به شمار می‌رود؛ زیرا به‌جز کافه و رستوران‌های خیابانی متنوع، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قابل‌توجهی نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. با توجه به موقعیت مکانی خیابان سی تیر در شهر تهران، بازدید از این خیابان و جاهای دیدنی آن برای گردشگران با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به‌سادگی میسر است.

درباره قدمت خیابان سی تیر

خیابان سی تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که آن را به‌عنوان نخستین مرکز غذاهای خیابانی (استریت فود) پایتخت می‌شناسند. این خیابان به‌جز دکه‌ها و کافه‌های خیابانی جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای نیز دارد. چند موزه و ساختمان مذهبی تاریخی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در خیابان سی تیر قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های مذهبی در این خیابان به پیروان ادیان متفاوتی تعلق دارند. آتشکده، کلیسا و کنیسه یهودیان از مهم‌ترین بناهای مذهبی در خیابان سی تیر هستند که سبب شهرت این خیابان به نام «خیابان ادیان» شده‌اند.

چگونه به خیابان سی تیر برسیم؟

خیابان سی تیر از شلوغ‌ترین مکان‌های گردشگری در شهر تهران به شمار می‌رود. وجود دکه‌های غذاهای خیابانی در این خیابان و فعالیت آن‌ها تا پاسی از شب سبب حضور گردشگران زیادی در این منطقه به‌خصوص شب هنگام می‌شود.

در بسیاری از مناسبت‌های در طول سال مانند شب نوروز، این خیابان را آذین بندی می‌کنند و گروه‌های موسیقی خیابانی به اجرای برنامه در آن می‌پردازند. متاسفانه در طول سال‌های اخیر، برخی از واحدهای تجاری در خیابان سی تیر بدون مجوز بهداشت فعالیت می‌کردند که در حال حاضر از فعالیت آن‌ها جلوگیری کرده‌اند.

به‌طور میانگین روزانه در حدود ۳۰۰۰ نفر از گذر گردشگری سی تیر عبور می‌کنند. کتابخانه ملی ایران در گذشته در این خیابان قرار داشت؛ اما امروزه ساختمان آن به موزه علوم و فناوری تغییر کاربری داده است و کتابخانه ملی را به ساختمان دیگری انتقال داده‌اند.

خیابان سی تیر از محل تقاطع با خیابان امام خمینی آغاز می‌شود و تا تقاطع خیابان‌ جمهوری و در امتداد آن، میرزا کوچک خان ادامه دارد. این منطقه در محدوده طرح ترافیک پایتخت قرار گرفته است و خیابان‌های اطراف آن بسیار شلوغ و پرتردد هستند.

چگونه به خیابان سی تیر برسیم؟

اگر با وسیله نقلیه شخصی به این منطقه تردد کنید، برای پارکینگ خودرو ممکن است دچار مشکل شوید. خیابان سی تیر سنگ‌فرش است و پیاده روی در طول مسیر آن برای گردشگران زیادی جذابیت دارد.

نحوه دسترسی به خیابان سی تیر

خیابان سی تیر پیش از انقلاب اسلامی با نام خیابان «قوام السلطنه» شناخته می‌شد که دلیل آن سکونت احمد قوام یکی از نخست وزیران دوران قاجار و پهلوی در این خیابان بود. پس از انقلاب نام خیابان قوام را با الهام از واقعه قیام سی تیر سال ۱۳۳۱ شمسی، به نام سی تیر تغییر دادند.

قدمت خیابان سی تیر به پیش از حکومت پهلوی می‌رسد و به‌دلیل وجود مریض خانه‌ای بزرگ در این خیابان، در گذشته دور از آن با نام خیابان مریض‌خانه یاد می‌کردند. این خیابان از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین خیابان‌های شهر تهران به شمار می‌رود که در دوره‌های تاریخی مختلف، شاهد رویدادهای متفاوتی بوده است.

در هر موقع از سال می‌توانید از این پیاده راه خوشمزه بازدید کنید؛ به یاد داشته باشید اگر قصد بازدید از آثار تاریخی که در این خیابان قرار گرفته را دارید بهتر است آن را به شب موکول نکنید.

چگونه به خیابان سی تیر برسیم؟

زمان کاری موزه‌ها تا ساعت ۵ عصر است. اما غرفه‌های غذایی از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱ بامداد پذیرای گردشگران و توریست‌های این خیابان هستند. بازدید از خیابان سی تیر رایگان است. اگر بخواهید از موزه و آثار تاریخی زیبایی که در این خیابان قرار گرفته دیدن کنید، بهتر است یک نصف روز خود را به آن اختصاص دهید.

اما اگر تنها قصد پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی‌های خیابان سی تیر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم شب هنگام به این خیابان بروید تا متوجه میزان جذابیت و زنده‌بودن این خیابان شوید. با راهنمای سفر به تهران می‌توانید جاذبه‌های نزدیک به این خیابان را دریابید.

با مترو تهران، ایستگاه حسن آباد نزدیک‌ترین ایستگاه به خیابان سی تیر است. بعد از عبور از میدان امام خمینی نرسیده به میدان حسن آباد، می‌توانید خیابان سی تیر را در دست راست خود ببینید. اگر با ماشین شخصی خود به خیابان سی تیر می‌روید، بهتر است بدانید این خیابان به صورت کامل سنگ فرش شده است.

اگرچه امکان عبورومرور با ماشین در این خیابان فراهم است؛ اما برای لذت بردن از زیبایی‌های این خیابان بهتر است خودرو خود را در نزدیکی این خیابان پارک کنید و پیاده در این خیابان قدم زنید تا از همجواری تاریخ و غرفه‌های غذایی لذت بیشتری ببرید.

چگونه به خیابان سی تیر برسیم؟

آدرس خیابان سی تیر: منطقه ۱۲ تهران، خیابان امام خمینی، بین میدان امام خمینی و میدان حسن آباد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید