سی تیر یک خیابان تمام عیار است که می‌توان در آن بناهای تاریخی را به تماشا نشست و شب نیز مزه‌های متفاوت چشید، با ما همراه باشید و درباره بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر بیشتر بدانید.

بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر

سلام نو _ سرویس گردشگری: خیابان سی تیر که چند سالی است با تغییر کاربری از یک خیابان ساده به پیاده راه فرهنگی و استریت فود، به یکی از زنده‌ترین خیابان‌های تهران تبدیل شده است؛ خیابانی که نه تنها غرفه‌های غذایی بسیار دارد، بلکه گنجینه‌ای از آثار تاریخی را در خود جای داده و امروزه نام این خیابان در فهرست برنامه سفر گردشگران پررنگ‌تر از قبل می‌درخشد.

خیابان سی تیر پر از دیدنی‌های خارق‌العاده

خیابان بلندی که از سمت خیابان امام خمینی شروع می‌شود و تا تقاطع خیابان جمهوری و میرزا کوچک‌خان ادامه دارد، امروزه به نام نام سی تیر شناخته می‌شود.نام این خیابان، اوایل مریض خانه بود؛ به دلیل وجود مریض‌خانه‌ای در این خیابان. بعدها به دلیل محل سکونت قوام السلطنه تا چندی قوام السلطنه نام داشت.

بعد از مدتی در سال ۱۳۳۱ به دستور آیت‌الله کاشانی برای سرنگونی قوام مردم به خیابان‌ها ریختند و از آن موقع به بعد این خیابان را سی تیر نام گذاری کردند. در اوایل سال ۱۳۹۵ این خیابان به صورت چشم نوازی، سنگ فرش شد تا علاوه بر ساماندهی به میدان مشتق و سردر باغ ملی، به یک پیاده راه فرهنگی تبدیل شود.

بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر

اما به مرور با مستقر و ثابت شدن ون‌ها و کامیون‌های رنگارنگ و زیبایی که به اغذیه فروشی تبدیل شده بودند، این خیابان جانی دوباره گرفت و امروزه خیابان سی‌تیر علاوه بر نوستالژی بودنش به یکی از خوشمزه‌ترین خیابان‌های تهران تبدیل شده است. اما تنها غذا فروشی های خیابان سی تیر باعث جذب افراد نمی‌شود، بلکه در روزها و مناسبت‌های خاص مراسم‌هایی نیز برگذار می‌شود.

جالب است بدانید به دلیل وجود چندین اثر تاریخی مانند آتشکده آدریان، موزه ملی، موزه آبگینه و بنیاد فارابی (خانه قوام السلطنه)، مدرسه فیروز بهرام و کلیسای حضرت مریم به خیابان ادیان نیز معروف شده است.

در تقاطع خیابان سی تیر و جمهوری درب چوبی وجود دارد که متعلق به آتشکده آدریان زرتشتیان است. این بنا با قدمت ۱۰۰ ساله شما را به دیدن این مکان دعوت می‌کند. فراموش نکنید درب آتشگاه در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به روی گردشگران باز است.

در روبه‌روی درب این آتشکده می‌توانید از اولین کلیسای جامع ارامنه در تهران بازدید کنید. در امتداد خیابان سی تیر می‌توانید از خانه‌ای زیبا دیدن کنید که با معماری ایرانی - اروپایی، زمانی محل سکونت قوام السلطته بوده و در یک دوره زمانی محل استفرار سفارت مصر بوده است اما سرانجام در سال ۱۳۵۵ به عنوان موزه سفال و آبگینه، خواستگاه آثار نفیسی شد.

بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر

با پایین اومدن خیابان سی تیر و نزدیک شدن به خیابان امام خمینی در کوچه ای به نام سیمی ، درب آبی رنگی توجه شما را جلب می‌کند که روی آن نوشته شده کنیسا حکیم. اگرچه این مکان در حال حاظر امکان بازدید ندارد اما نشانه ای از تاریخ پربار این خیابان است. در ابتدای خیابان سی تیر ساختمانی با آجرهای قرمز خود نمایی می‌کند این مکان برای مدتی محدودی کتابخانه ملی بود که امروز به موزه ملی علوم و فناوری تغییر کاربری داده است.

در نزدیکی این ساختمان طاقی بلند قرار گرفته که قدمت آن به سال ۱۳۱۲ بر می‌گردد این طاق آجری زیبا مربوط به موزه ایران باستان است که گنجینه ای از آثار با ارزشی را در خود داده است ک بازدید از آن خالی از لطف نیست.

چند نکته مهم برای یک بازدید جذاب از خیابان سی تیر

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از خیابان سی تیر شب‌های طولانی تابستان هستند. گشت و گذار شبانه میان کافه‌ها و غذاخوری‌های خیابان سی تیر حال و هوای خاصی دارد و گردشگران زیادی در طول تابستان‌، بارها برای گردش شبانه به این خیابان می‌روند.

بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر

در بسیاری از مناسبت‌ها و جشن‌ها در طول سال، مانند اعیاد مذهبی، شب سال نو و روزهای نوروز، تزیینات و برنامه‌های خاصی در خیابان سی تیر انجام می‌شوند که رونق دوچندان به این خیابان می‌بخشند. در طول بهار و تابستان نیز جشنواره‌های متنوعی در خیابان سی تیر برپا هستند که طرفداران زیادی دارند.

برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی در خیابان سی تیر باید پیش از غروب خورشید و در ساعت‌های نخست روز به این خیابان بروید. به خاطر داشته باشید که ساعت کاری موزه‌ها و بناهای تاریخی در مناسبت‌های خاص و تعطیلات رسمی تغییر می‌کنند؛ پس از سایت رسمی این موزه‌ها و بناها از فعالیت محل مورد نظر خود در روزهای خاص اطمینان حاصل کنید.

برای بازدید از جاهای تاریخی سی تیر فصل‌های پاییز و زمستان مناسب هستند؛ زیرا این زمان از سال فصل خلوت گردشگری است و فرصت بازدید از بخش‌های مختلف این ساختمان‌ها را در آرامش خواهید داشت.

در بازدید از خیابان سی تیر با رعایت برخی نکات امکان لذت بیشتری از گشت و گذار در این خیابان خواهید داشت. آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری این خیابان با توجه به سلیقه شما نیز، در صرفه‌جویی زمان به شما کمک می‌کند.

بازدیدی خارق‌العاده از خیابان سی تیر

خیابان سی تیر در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد.

برای سفارش غذا در خیابان سی تیر نخست در طول این خیابان قدم بزنید تا با تنوع غذاها آشنا شوید.

برای سفارش غذا و انواع خوراکی از گاری‌ها و ون‌های خیابانی به رعایت نکات بهداشتی توجه کنید.

برای صرف غذا شب‌ها و برای بازدید از موزه‌ها و جاهای تاریخی صبح‌ها زمان‌های مناسبی هستند.

برای بازدید از موزه و ساختمان مورد نظر خود ساعت کار این مکان‌ها را استعلام کنید. بیشتر موزه‌های خیابان سی تیر تا پنج عصر باز هستند؛ اما بناهای مذهبی این خیابان ساعت کاری متفاوت دارند.

برخی ساختمان‌های مذهبی در خیابان سی تیر در روزهای خاصی فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال، آتشگاه آدریان تنها در روزهای دوشنبه و چهارشنبه پذیرای گردشگران است.

امکان بازدید از کنیسه حییم در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۰) وجود ندارد.

محیط خیابان سی تیر برای ثبت عکس‌های یادگاری مناسب است. پس اگر به عکاسی علاقه دارید، دوربین خود را فراموش نکنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید