روستاگردی آن هم در نزدیکی پایتخت جذاب و مهیج است، با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم.

چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: در حوالی پایتخت کشورمان تهران، یک نقطه منحصر به فرد وجود دارد که برای یک دوری از هوای آلوده ی پایتخت و یک سفر یک روزه یکی از مناسب ترین گزینه ها است. روستای برگ جهان از بخش های دهستان لواسان کوچک و لواسانات شهرستان شمیرانات با آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی رویایی در تمام فصول سال در انتظار علاقمندان به نقاط دیدنی کشورمان است. این روستای زیبا در شمال شرق دهستان لواسان کوچک و در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد.

درباره روستای برگ جهان

روستای برگ جهان قدمت زیادی دارد و یکی از کهن ترین روستاهای منطقه لواسانات است. سفال‌ های مکشوفه از این منطقه که در نتیجه کاوش های باستان شناسی به دست آمده تایید کننده این گفته ی محققان است. این سفال ها از لایه های زیرین این روستای کوهستانی بدست آمده است.

اما این روستا هم مثل خیلی از نقاط دیگر در گذر زمان و بویژه دهه های اخیر آثار و بناهای قدیمی آن به شکل های گوناگون، یا در اثر حوادث طبیعی و یا ساخت و سازهای بی رویه تخریب شده است.

چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

امروزه به جای آن یادگارها و بناهای تاریخی، ساختمان‌ های جدیدی در این محل احداث شده که این مساله باعث شده بافت قدیمی برگ جهان آرام آرام دچار تغییر شود و آن زیبایی طبیعی که ویژگی این روستا بوده رفته رفته کم رنگ شود.

این روستا از محله های گوناگون تشکیل می شود که شامل، محله های سر ده، پا ده، روبار و شاهان کالبد است و باز جای تاسف و نگرانی است که آن بافت قدیمی این محله ها از بین رفته و از نظر معماری هویت این محلات بکلی تغییر یافته و اصالت و زیبایی طبیعی خود را از دست داده اند و تنها در محله سردره بقایای معماری یک اثر قدیمی که یک مسجد دوره پهلوی است در حال حاضر وجود دارد. زبان مردم این نقطه زبان فارسی است و جمعیت روستای برگ جهان حدودا ۱۲۰۰ تن است که این جمعیت از راه زراعت، باغداری و دامداری و فعالیت‌های خدماتی دیگر امرار معاش می کنند.

چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

برگ جهان تهران؛ مقصدی محبوب

خوب است بدانید که این روستا یکی از مقاصد محبوب برای سفر یک روزه از تهران به حساب می آید. پایتخت نشینان زیادی روزهای تعطیل، به این روستا می آیند تا از طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوعش لذت ببرند و گشتی در طبیعت بزنند. افرادی هم که به طبیعت گردی علاقه دارند مسیر زیبای روستا را از میان کوچه باغ ها طی می کنند تا به آبشار برگ جهان برسند؛ مسیری که طی کردن آن حدود یک ساعت و نیم پیاده روی و در برخی نقاط کوهنوردی نیاز دارد. البته برای پیدا کردن مسیر درست رسیدن به آبشار بد نیست از مردم محلی کمک بگیرید.

همچنین خوب است بدانید که این روستا نقطه شروع مسیر صعود به قله های سرسیاع غار است و کوهنوردان حرفه ای به خصوص در فصول بهار و پاییز سری به این روستا می زنند.

در گذشته این روستا از چهارمحله سرده، پاده، رودبار و شاهان تشکیل می شد اما در سال های اخیر، نوسازی هایی درون روستا صورت گرفته و در نتیجه هویت تاریخی آن از بین رفته است.

چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

امروزه زمانی که از بلندی ها به این روستا چشم بدوزید، در وهله اول سقف های شیروانیِ رنگارنگ در میان درختان و باغات نظرتان را جلب می کنند. روستای کوهستانی برگ جهان با چشم‌اندازهای جذاب، باغ‌های سرسبز، مزارع پیرامون رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا، یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی استان تهران به شمار می‌آید.

تنگل خانه

در ضلع غربی روستا در شمال رودخانه برگ جهان، صخره رسوبی بزرگی قرار دارد که از سطح زمین‌های جنوبی حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را باغ‌های روستا فرا گرفته‌اند. این تپه که در جهت شمالی-جنوبی گسترش یافته، به تنگل‌خانه مشهور است و به نظر می‌رسد که در گذشته قلعه‌ بوده‌ است و مردم روستا در مواقع احساس خطر یا تهاجم دشمنان به آن پناه می‌بردند.

غار خمیره

غار خمیره ابعادی حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نیز حدود ۳۰ متر برآورد شده است. در این غار چند راه فرعی وجود دارد که عمق چندانی ندارند. ظاهرا در گذشته این غار به‌عنوان زندان به کار می‌رفت. این غار به‌صورت کامل نقشه‌برداری شده است و بازدید از آن برای غارنوردان هیچ خطری در بر ندارد.

چگونه به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

دسترسی به روستای برگ جهان

از تهران راه‌های دسترسی به روستای برگ جهان شامل دو مسیر دسترسی است: یکی اینکه از تهران به شهر لواسان رفته و از آنجا به نارون، هنزک، افجه می رسید و در نهایت به روستای زیبای برگ جهان راه پیدا می کنید این راه آسفالته است. و دیگر اینکه باز هم می توانید از تهران و از مسیر جاجرود، سد لتیان، نیکنامده، به برگ جهان بروید که این راه هم اسفالته است اما در قسمت انتهایی، راه به بازسازی نیاز دارد. فاصله تهران با برگ جهان حدودا ۴۰ کیلومتر است، اگر از داخل شهر تهران می خواهید به این روستا بروید از اتوبان شهید بابایی جاده لشگرک به شهر لواسان بروید و بعد به روستای افجه رسیده و سپس راه روستای برگ جهان را در پیش بگیرید.

آدرس: استان تهران، لواسان، ۱۱ کیلومتری روستای افجه، روستای برگ جهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید