۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
کد خبر: 55420561

فرش‌ ایرانی شهرت جهانی دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره فرش‌های خاص در موزه فرش ایران بیشتر بدانید.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه فرش ایران یکی از موزه‌های تهران است که گنجینه‌ای دیدنی را در خود دارد و برخی آن را با نام موزه فرش تهران می‌شناسند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این موزه و آثار بی‌نظیر و خاص آن دیدن کنید و حسابی حظ بصری ببرید.

درباره موزه فرش ایران

موزه فرش ایران، گنجینه ای ارزشمند در شهر تهران است که فرش‌ ها و گلیم‌ های بسیار ارزشمند و نفیسی از هنرمندان مختلف و از قرن نهم هجری تا دوره معاصر را در خود دارد. جالب است بدانید که این موزه از جاذبه های مورد توجه گردشگران خارجی است و معمولا در طی سفرشان به پایتخت حتما آن را در برنامه بازدیدشان قرار می دهند.

در سال ۱۳۴۰ بود که ساختمان یک گالری فرش در تهران به صورت نیمه کاره رها شد و به مدت ۱۵ سال تنها یک متروکه بود. در اوایل سال ۱۳۵۵، ساخت موزه فرش در محل همین ساختمان، به دستور فرح پهلوی صورت گرفت و پس از تعمیرات و انجام بقیه ساخت و ساز در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ درهایش به روی علاقه مندان گشوده شد.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

این موزه شکل گرفت تا فضایی مناسب برای پژوهش در تاریخ و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی فراهم آید.

پیش از ورود به موزه فرش باید به ساختار ساختمانش توجه کنید؛ ساختمانی که ۳۴۰۰ مترمربع وسعت دارد و نمای بیرونی آن شبیه دار قالی طراحی شده است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان کسی است که این ساختمان را طراحی کرد؛ از وی با عنوان یکی از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید یاد می کنند که طراحی آثار مهمی همچون فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی، کاخ نیاوران و ساختمان بورس را در کارنامه خود دارد.

در داخل ساختمان موزه، فضایی شبیه به حوضخانه قرار دارد که توجه معمار به اصول سنتی ایرانی را به خوبی نشان می دهد. البته حوض این قسمت معمولا خالی از آب است.

در ساختمان موزه فرش ۲ تالار وجود دارد که قالی های دست بافت و گلیم در آنها به نمایش درآمده اند. طبقه همکف حدود ۱۵۰ فرش از مراکز مهم قالیبافی ایران از جمله کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و ... را در خود دارد و طبقه دوم برای نمایشگاه های موضوعی و فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

هر یک از آثار این موزه در نوع خود منحصر به فرد یا کم نظیر هستند و نمی توان بهترین شان را انتخاب کرد؛ اما تعدادی از آنها را به شما معرفی می کنیم تا اهمیت این موزه و آثارش را تا حدی درک کنید.

فرش‌هایی خاص از گوشه گوشه ایران

فرش بختیاری

در بدو ورود به موزه با یک فرش بختیاری روبه‌رو می‌شوید که با وجود سادگی دارای زیبایی کاملی است. رنگ‌های اصلی و به‌کار برده شده در این فرش قرمز، سفید و مشکی هستند. در این قالی یک نظم بافتی وجود دارد که از دنباله یک الگوی خشتی است. تکرار این الگوها در کنار سادگی آن نشان‌دهنده اصالت فرش خشتی در بین بختیاری‌ها است.

فرش اصفهان

فرش اصفهانی یکی از معروف‌ترین فرش‌های ایران است که در موزه فرش ایران به‌خوبی شاهد آن هستیم. عمده کارهای فرش اصفهان به دوران صفویه باز می‌گردد به‌گونه‌ای که برای تشخیص این فرش‌ها می‌توانید به نقش آن نگاه کنید و ببینید که چقدر به معماری و نقش‌هایی که بر روی سقف در دوران صفویه به‌کار می‌رفته است، شباهت دارد.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

فرش مشهد

یکی از ویژگی‌های بارز در فرش مشهد نبودن طرحی کلی و واحد است. با نگاه کردن به این نوع فرش جزئیات زیادی را می‌توانید ببینید که بر روی فرش نقش بسته است. یکی از اساسی‌ترین ویژگی های فرش مشهد وجود کمینه‌گرایی در آن است که این فرش زیبا را از سایر فرش‌ها جدا می‌کند.

فرش کرمان

فرش کرمان را می‌توان به دو دسته شهری و روستایی تقسیم بندی کرد. از شاخصه‌های بارز در این فرش طرح‌های آن است که به‌صورت شخصیت‌های تاریخی یا داستانی مانند شاهنامه را به‌صورت یک قصه روایت می‌کند. البته وجود تصویر حیوانات هم از دیگر مشخصه‌های این نوع فرش در موزه فرش تهران است.

فرش تبریز

اوج هنر را می‌توان در فرش تبریز دید. این فرش پر از نقش و نگاره‌های بزرگ است که هم انسان و هم حیوان در آن به‌چشم می‌خورد. یک تقارن در فرش تبریز دیده می‌شود که می‌توان آن را در نقش‌ها و رنگ‌ها یافت.

فرش کاشان

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین گونه‌های فرش در دنیا متعلق به کاشان است.

فرش‌های خاص در موزه فرش ایران

این نوع فرش در استفاده از همه رنگ‌ها و به‌کار گیری آن‌ها در کنار یکدیگر شهره است. از نمادهای بارز در فرش کاشان می‌توان به شاخ‌وبرگ و ترنج‌های دندانه‌دار در طرح‌های آن اشاره کرد.

فرش قشقایی

این نوع فرش به‌سادگی در طرح‌هایش معروف است به‌شکلی که برای بافتن آن از الگوی خاصی استفاده نمی‌کنند و طرح‌ها را به‌صورت ذهنی بر روی فرش پیاده‌سازی می‌کنند. این‌گونه بافت را در هیچ جای جای دیگری یافت نمی‌کنید. از مشخصه‌های دیگر در این فرش پایین بودن رج‌های آن است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید