فرهنگ و تاریخ ایران در هر دوره‌ای حیرت‌انگیز است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست.

گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: موزه رضا عباسی یکی از بهترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود که به نام رضا عباسی، مشهورترین نقاش عصر صفوی نام‌گذاری شده است. با بازدید از این موزه با تاریخ و فرهنگ ایران از هزاره‌ اول پیش از میلاد تا عصر قاجار آشنا می‌شوید. می‌توانید از این موزه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان دیدن کنید.

مخزنی بی‌نظیر از آثار تاریخی ایران

اگر از حوالی پل سید خندان عبور کرده یا دانشجوی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر بوده باشید، بدون شک موزه رضا عباسی را دیده‌اید یا حتی از داخل آن بازدید کرده‌اید. موزه عباسی یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های شهر تهران به شمار می‌رود که گنجینه‌ای بی‌نظیر از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در خود جای داده است.

موزه رضا عباسی ابتدا در مهرماه سال ۱۳۵۶ افتتاح شد؛ اما این موزه یک سال بعد، در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. از آن زمان تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از تغییراتی در فضای داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد.

گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست؟

در سال ۱۳۶۳ به‌دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد؛ اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد، تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر موزه عباسی تهران زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اداره می‌شود و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران، میزبان گردشگران است.

آثار موزه رضا عباسی

آثار موجود در این موزه، دوره پیش از تاریخ (هزاره دوم پیش از میلاد) تا قرن سیزده هجری (اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار) را در بر می گیرند. چینش منحصر به فرد گنجینه ها در موزه رضا عباسی و دقت در ترتیب زمانی آثار باعث شده تا این موزه جذابیت بیشتری داشته باشد و بازدیدکنندگان سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را ببینند. آثار این موزه در ۳ تالار در معرض دید قرار دارند:

نکته: شما باید بازدید را به ترتیب تاریخ آثار و از طبقه سوم آغاز کنید.

گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست؟

تالار آثار پیش از اسلام

این تالار همانگونه که از نامش پیداست اشیایی از دوره های پیش از اسلام شامل هخامنشی، اشکانی و ساسانی را دارد که بیشتر طرح هایی از حیوانات و طبیعت بر روی آنها دیده می شود. یکی از دیدنی ترین آثار این بخش را می توان تکوک ها دانست که با نام های مرغان‌صُراحی یا ریتون هم شناخته می شوند و ظرف هایی کهن به شکل جانوران هستند. مفرغ‌های لرستان هم از آثار دیدنی و مهم این موزه به شمار می آیند.

تالار های آثار اسلامی

در طبقه دوم موزه، ۲ تالار به نمایش آثار اسلامی اختصاص یافته اند:

تالار اسلامی ۱: آثاری از ابتدای دوره‌ اسلامی تا سلجوقی

تالار اسلامی ۲: آثاری از سلجوقی، تیموری، صفوی تا قاجار

ظرف سفالی، وسایل فلزی، جواهرت و لباس دوره های سلجوقی، صفوی و تیموری، انواع قلمدان ها و جعبه های روغنی دوره قاجار از آثار موجود در این تالارها هستند.

تالار نگارگری

در تالار نگارگری می توانید شاهد روند رشد هنر تا سده‌ چهاردهم قمری باشید و تابلوهای متعلق به مکتب شیراز، نیشابور، اصفهان، قزوین، تبریز و هرات را ببینید.

گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست؟

تالار خوشنویسی

در طبقه اول آثار حرفه‌ای و قدیمی از خط های ثلث، نسخ، محقق و نستعلیق را می بینید که بر روی کاغذ، پوست حیوانات و ... نقش بسته اند.

دسترسی و امکانات موزه رضا عباسی

آدرس: خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، پلاک ۹۷۲

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه رضا عباسی ایستگاه شهید قدوسی در خط ۳ مترو است که حدود ۱.۲ کیلومتر با موزه فاصله دارد. پس از پیاده شدن در این ایستگاه با یک تاکسی عبوری از خیابان شریعتی می توانید خود را به موزه برسانید و اگر اهل پیاده روی هستید، این مسیر را پیاده طی کنید.

اتوبوس: ایستگاه اتوبوس سید خندان در ۹۰۰ متری موزه قرار دارد و می توانید از آنجا پیاده به موزه برسید.

موزه رضا عباسی علاوه بر تالارهای نمایش اشیا و کتابخانه، دارای بخش‌هایی چون آزمایشگاه و نمایشگاه نیز است. بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است.

گنجینه بی‌همتای فرهنگ ایرانی کجاست؟

این کارگاه نه‌تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد. نمایشگاه موقت نیز در طبقه همکف واقع شده است و به‌صورت دوره‌ای به نمایش آثار معاصر می‌پردازد.

  • بخش مرمت و نگهداری موزه که یکی از پیشرفته ترین کارگاه‌های مرمت در کشور به شمار می آید.
  • کتابخانه در طبقه سوم با بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی
  • انتشارات که کتاب‌هایی با موضوع هنر و تاریخ ایران را چاپ کرده است.
  • نمایشگاه موقت در طبقه‌ همکف که به برگزاری نمایشگاه ها اختصاص دارد
  • سرویس بهداشتی
  • راهنما
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید