موزه‌ها مملو از گنجینه‌های ارزشمند هستند، با ما همراه باشید تا بدانیم آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست.

آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر تهران یکی از بهترین مقاصدی است که سالانه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران و جهان که علاقمند به دیدن موزه و تاریخ ایران هستند به خود جلب می‌کند. اگر علاقمند به دیدن نگارگری‌های زیبای ایرانی، نسخه‌های خطی و آثار هنری و تاریخی هنرمندان خوش ذوق ایرانی هستید، موزه رضا عباسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. موزه رضا عباسی واقع در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سیدخندان راه پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشت از این رو با ما همراه باشید و درباره این موزه و آثار جذاب و تماشایی آن بیشتر بدانید.

درباره موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی از مهرماه سال ۱۳۵۶ رسما به عنوان یکی از مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. ساختمان موزه رضا عباسی قبلا نمایشگاه مبل و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری آن از صاحب قبلیش توسط فرح پهلوی خریداری شد و به موزه تبدیل گردید.

موزه‌ رضا عباسی سه طبقه دارد و شما از بالاترین طبقه اگر بازدید از این مجموعه را شروع ‌کنید، قدیمی‌ترین آثار پیش از اسلام را در طبقه‌ سوم می‌بینید.

آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست؟

در این طبقه موزه شما اشیای جالبی از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی که در معرض دید قرار گرفته است و روی این آثار با طرح‌هایی از حیوانات و طبیعت مزین شده‌اند را می‌بینید، همان سبکی که در نقاشی‌های سردر بازار و کاخ چهلستون هم به چشم می‌خورد.

اگر به تاریخ و اشیای قدیمی علاقمند باشید، از این طبقه به‌سختی دل می‌کنید. کتابخانه و قسمت مرمت و نگهداری هم در همین طبقه‌ سوم قرار گرفته‌اند، در کتابخانه این مجموعه‌ حدود ۶ هزار جلد کتاب تاریخی و فرهنگی وجود دارد و چند دوره روزنامه و مجله‌ قدیمی هم کنار کتاب‌ها قرار گرفته‌اند. بخش مرمت این‌ موزه یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت ایران است که حتی از موزه‌های دیگر هم کارهایی را به این‌ مکان می‌فرستند تا مرمت شوند.

در این بازدید وقتی شما به طبقه دوم موزه رضا عباسی می‌رسید، با تالار اسلامی ۱ و ۲ روبرو می‌شوید، در تالار ۱ آثاری از ابتدای دوره‌ اسلامی تا سلجوقی وجود دارد و در تالار ۲ آثاری از سلجوقی، تیموری، صفوی تا قاجار جمع‌آوری شده است.

آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست؟

شما در این طبقه ظرف سفالی، وسایل فلزی، جواهرت و لباس بسیاری را پیدا می‌کنید که شما را به سفر در دل تاریخ می‌برند و حسابی سرتان را گرم می‌کنند. بالاخره در طبقه اول تالار نگارگری و تالار خوشنویسی را بازدید می‌کنید که بسیار زیبا و تماشایی است.

آثار جذاب و دیدنی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی از ساختمانی چهار طبقه تشکیل شده است و اشیای نفیس آن در پنج تالار به‌ترتیب زمانی به نمایش گذاشته شده‌اند.

تالار پیش از اسلام

در این تالار آثاری از هزاره اول پیش از میلاد و دوره‌هایی تاریخی چون دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در معرض نمایش قرار دارد. در این تالار سفالینه‌ها و فلزهایی با شکل‌ها و طرح‌های ساده و دلپذیر و اکثرا الهام گرفته از طبیعت قرار دارد که هر کدام از آن‌ها در یکی از مناطق ایران مثل آذربایجان، شوش و لرستان یافت شده‌اند. در راهنمای این بخش از موزه آمده است که کشف و دستیابی به مواد و مصالح، پیشرفت دانش و مهارت فنی، ساخت آثاری را موجب شد که غلبه بر طبیعت سخت را برای انسان امکان‌پذیر کرد.

آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست؟

تالار اسلامی یک

ظروف سفالین، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار اسلامی موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار دوره قاجار نیز در این بخش به‌وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.

تالار نگارگری

در این تالار نقاشی‌های دوره‌های مختلف اسلامی به نمایش گذاشته شده است و بازدیدکنندگان را با مراحل تحول و رشد این هنر تا قرن ۱۴ هجری قمری آشنا می‌کند. اثر شاخصی که در این بخش وجود دارد، کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن هشت هجری قمری است. همچنین، از سده‌های اولیه دوره اسلامی (قبل از قرن ششم هجری قمری) آثار معدودی از نگاره‌ها به جای مانده است.

علاوه بر این، آثاری از رضا عباسی، نام‌آوری که شیوه و سبک او، جایگاه وی را به گونه‌ای دیگر رقم زده است و نام پر افتخارش را بر این موزه نیز قرین ساخته است، همراه با نگاره‌های تنی چند از شاگردانش مجموعه دوره صفویه را تکمیل می‌کنند.

آثار دیدنی موزه رضا عباسی چیست؟

تالار خوش‌نویسی

در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از خلال نسخه‌هایی که به خطوط ثلث، محقق، نسخ و نستعلیق است، مشاهده کرد و با هنر خوش‌نویسی و نسخه‌نویسی اسلامی آشنا شد. آثار این تالار با خوشنویسی و کتابت در ایران، با نام و کلام خدا آغاز می‌شود. دست‌نوشته‌هایی به خطوط کوفی، نسخ و ثلث بر صفحاتی مذهب از قرآن کریم و سایر کتاب‌ها، نمونه‌هایی از شیوه‌های نخستین نگارش در دوره اسلامی را در تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته است.

این مجموعه با آثاری نگاشته شده به شیوه‌های نستعلیق و شکسته با قلم و رقم از بزرگان خطاطی ایران زمین، مجموعه‌ای بسیار با ارزش به شمار می‌رود. از جمله این بزرگان می‌توان به میرعماد، میرزا غلامرضا و عبدالمجید درویش اشاره کرد. مشاهده سیر تحول ساختن و پرداختن کتاب هم با نمایش نمونه‌هایی از نسخه‌های خطی متعلق به قرن نهم تا پایان سده سیزدهم هجری قمری فراهم می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید