سفر به روستاهای اطراف تهران مهیج است، از این رو با ما همراه باشید و تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید.

تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: لواسان و روستای افجه، از گذشته های دور تا امروز یکی از ییلاقات اطراف تهران به شمار می رفته. آب و هوای خنک و تمیز، به همراه دشت های سرسبز و آرامش بی حد و حصر، همه و همه برای تهرانی های خسته از دود و ماشین التیام بخش بود و آن ها را با طبیعت آشتی میداد. شاید کمتر در این دوران به این فکر کنیم که ممکن است چند کیلومتر آن طرف تر از این همه ساختمان بلند و آلودگی صوتی، جایی چنین زیبا و آرام وجود داشته باشد. با این حال، علاقه برخی از مردم تهران به این منطقه آن چنان است که برخی از آن ها به کل به لواسان مهاجرت می کنند.

جاذبه‌های تماشایی روستای افجه

آبشار موآب

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی افجه، آبشار باابهت موآب است. این آبشار با ۱۸۰ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای روستا و حتی ایران است. آبشار موآب از ارتفاعات قله ساکا سرچشمه می‌گیرد و راه خود را به دشت‌ها و دامنه‌ها باز می‌کند.

تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید!

گرمای هوا، استفاده مردم روستا از آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها و برخی عوامل دیگر، موجب کم‌آب شدن این آبشار در فصل تابستان می‌شود. با این حال باز هم زیبایی خود را از دست نداده و همچنان چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اما در سایر فصل‌های سال همواره پرآب و خروشان، اقتدار خود را به رخ می‌کشد.

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک یا پسکوهک یکی دیگر از چندین آبشار حیرت انگیز این روستای زیباست. البته اگر در این روستا و در جستجوی این آبشار باشید آن را به نام پسچویک سراغ بگیرید. زیرا ممکن است کمی سردرگم شوید، چراکه مردم محلی به آن آبشار افجه نیز می‌گویند. بنابراین بهتر است نام‌های مختلف آن را به خاطر بسپارید. آبشار پسچویک یا افجه حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و در کنار یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای افجه به نام دشت هویج است. درختان افرای بلندی که این آبشار را احاطه کرده‌اند، زیبایی آن را چندین برابر جلوه داده و منظره‌ای فراموش نشدنی خلق می‌کنند.

دشت هویج

در دشت هویج برخلاف آنچه از نامش برمی‌آید، خبری از هویج نیست.

تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید!

اما در گذشته این منطقه به صورت گسترده به کاشت هویج اختصاص داشته و دلیل نام‌گذاری آن نیز همین است. در زبان محلی به دشت هویج، گرچال یا گیاه چال نیز می‌گویند. علت معروف بودن این دشت زیبا، طبیعت سرسبز و آبشارها و رودخانه‌ای است که در آن جریان دارد. رودخانه افجه آب خود را از آبشار افجه گرفته و در دشت هویج جاری می‌شود. درختان افراشته و زیبای اطراف رودخانه و آبشار، به خصوص در فصل پاییز، هر کسی را مجبور به عکس گرفتن می‌کند تا زیبایی شگفت‌انگیز آن را از یاد نبرد. دشت هویج در ناحیه گلدونک و لواسان قرار دارد.

چند جاذبه دیدنی روستای افجه

رودخانه افجه و تبله رود

رودخانه‌های بسیاری در دشت‌های پهناور و پرگل روستای افجه جاری هستند که زیبایی این روستا را چندین برابر می‌کنند. همانطور که گفتیم یکی از این رودخانه‌ها، رودخانه افجه در دشت هویج است. رودخانه‌ای که اطراف آن برای قدم زدن و لذت بردن از طبیعت و آبشار و صدای آواز پرندگان بسیار عالی است. این رودخانه از شرق روستا عبور می‌کند. یکی دیگر از این رودخانه‌ها، رودخانه تبله رود است.

تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید!

تبله رود از مرکز روستا عبور کرده و منظره‌ای رویایی برای عکاسی ایجاد می‌کند. به خصوص در فصل پاییز که برگ‌های سرخ پاییزی اطراف آن را پر کرده و آب رودخانه خروشان‌تر از همیشه است. به علاوه، مردم منطقه از آب این رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی نیز استفاده می‌کنند.

باغ‌های گیلاس

باغ‌های گیلاس از جمله دیدنی‌های روستای افجه هستند که در فصل بهار جلوه و زیبایی‌ خاصی به این روستا می‌بخشند. بسیاری از این باغ‌ها در حدفاصل آبشار پسچویک و دشت هویج قرار دارند و منظره تماشایی و دیدنی را به وجود آورده‌اند.

دشت سبواستان

در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشکده دشت سبواستان جای گرفته است. درختان گردو و گیلاس چهره تماشایی به این دشت داده‌اند. آبشار چرند از زیبایی‌های این دشت است که با ارتفاع نزدیک به ۵۰ متر از دامنه کوه به دره پایین دست آن سرازیر می‌شود.

قصر ناصری

قصر ناصری مهم‌ترین اثر تاریخی روستای افجه است. این قصر که متعلق به دوره قاجار و ناصرالدین شاه است در شمال افجه و در میان یک باغ قرار دارد.

تماشای جاذبه‌های روستای افجه را از دست ندهید!

از این قصر تنها پی، دیواری به ارتفاع پنج و طول یک متر و انبوهی از آجرهای قرمز رنگ باقی مانده است.

قلعه سربند

یکی دیگر از آثار تاریخی روستای افجه قلعه سربند یا ساکا نام دارد که از آثار ملی نیز به شمار می‌رود. این قلعه که تا عصر صفوی مورد استفاده بوده است از سنگ لاشه، ملات گچ، ساروج، آجر و خشت ساخته شده و احتمالا قدمت آن به قرن‌های دوم و سوم هجری برمی‌گردد. این قلعه چشم‌اندازی تماشایی به روستاهای امامه، ناصرآباد، راحت‌آباد، کند سفلی و علیا، افجه و بخشی از لواسان دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید