روستاگردی تجربه خاص و جذاب است، از این رو با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران بیشتر بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای افجه دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد و مقصدی عالی برای گردش و تفریح در دامان طبیعت به شمار می‌رود. دره شمالی این روستا مناطق بکر و تماشایی را در خود جای داده است و از این‌رو، گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. این دره همچنین مسیر صعود کوهنوران به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال به شمار می‌رود. علاوه بر این گفته می‌شود که این دره یکی از راه‌های قدیمی روستای افجه و مسیر پادشاهان بوده است که از طریق آن به دشت لار می‌رفتند.

جاذبه‌های طبیعی روستای افجه تهران

دشت هویج

دشت هویج یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و معروف روستای افجه است. این دشت در بالا دست افجه، ناحیه گلندوک و لواسان و زیر قله ریزان قرار دارد که با دو ساعت پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. به گفته مردمان محلی در گذشته این دشت محل کشت هویج بوده است و شاید به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.

دشت هویج در زبان محلی گرچال، گهچال یا گیاه چال، به معنی محلی است که در آن گیاه می‌روید. این نام اشاره به کاشت انواع سبزی و صیفی‌جات در این دشت دارد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران

در گذشته رسم بوده است که گیاهچال را به‌مدت ۱۰ سال برای کاشت محصولات کشاورزی به یک طایفه اجاره می‌دادند. در سال‌های اخیر نیز دهیاری روستا این کار را برعهده گرفته است و زمین را به مزایده می‌گذارد.

دشت سبواستان

در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشکده دشت سبواستان جای گرفته است. درختان گردو و گیلاس چهره تماشایی به این دشت داده‌اند. آبشار چرند از زیبایی‌های این دشت است که با ارتفاع نزدیک به ۵۰ متر از دامنه کوه به دره پایین دست آن سرازیر می‌شود.

باغ‌های گیلاس

باغ‌های گیلاس از جمله دیدنی‌های روستای افجه هستند که در فصل بهار جلوه و زیبایی‌ خاصی به این روستا می‌بخشند. بسیاری از این باغ‌ها در حدفاصل آبشار پسچویک و دشت هویج قرار دارند و منظره تماشایی و دیدنی را به وجود آورده‌اند.

آبشارهای روستای افجه

در این منطقه چند آبشار زیبا وجود دارد که از میان آن ها می توان به آبشار پسچویک با ۱۵ متر ارتفاع اشاره کرد که در مجاورت دشت هویج قرار دارد و اطراف آن را درختان افرا احاطه کرده اند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران

این آبشار نام های دیگری نیز دارد و به آبشار افجه یا پسکوهک هم معروف است. یکی دیگر از آبشارهای زیبای این منطقه، راه خود را از قله ساکا به پایین پیدا میکند و کمی پیش از این که به دشت هویج برسید می توانید آن را مشاهده کنید. آبشار با ابهت موآب، با ۱۸۰ متر ارتفاع احترام هر بیننده ای را بر می انگیزد.

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک یا پسکوهک یکی از آبشارهای دیدنی روستای افجه است که در پنج کیلومتری شمال شرقی روستا و در یال کوهی مشرف به دشت هویج جای دارد. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و در اطراف آن درختان افرای بسیاری را می‌توانید تماشا کنید.

آبشار موآب

آبشار موآب نیز از دیگر آبشارهای زییای افجه است که از قله‌ تاریخی ساکا سرازیر می‌شود و ارتفاع آن به ۱۸۰ متر ارتفاع می‌رسد. این آبشار قبل از دشت هویج قرار دارد و در واقع استراحتگاه موقت برای گردشگران و کوهنوردانی محسوب می‌شود که به‌سمت هویج می‌روند.

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی افجه

قصر ناصری

قصر ناصری مهم‌ترین اثر تاریخی روستای افجه است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران

این قصر که متعلق به دوره قاجار و ناصرالدین شاه است در شمال افجه و در میان یک باغ قرار دارد. از این قصر تنها پی، دیواری به ارتفاع پنج و طول یک متر و انبوهی از آجرهای قرمز رنگ باقی مانده است.

حمام روستای افجه

این حمام تاریخی که به دستور شاه عباس صفوی در روستای افجه در لواسان ساخته شده است، تا به حال بارها مورد بازسازی قرار گرفته و به همین دلیل از معماری بنای تاریخی اولیه فاصله گرفته است. چیزهای زیادی را در طراحی آن تغییر داده اند و خزینه را هم بسته اند. در عوض حمام نمره این بنا هنوز به راه است و نه تنها گردشگران که ذوق بازدید از چنین جاذبه ای را دارند، بلکه مردم محلی نیز از آن استفاده می کنند.

این حمام دارای دو بخش مردانه و زنانه است و گردشگران مشتاق و ثابتی دارد که در زمان های مختلف برای حمام کردن و لذت بردن از این منطقه فوق العاده به افجه می آیند. اگر هم کمی بیشتر پیش بروید، به محله چراغان می رسید که یک سقاخانه قدیم و زیبا در کنار یک درخت چنار کهنسال دارد. قدمت این درخت را بیش از چهارصد سال تخمین می زنند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه تهران

قلعه ساکا

این قلعه که ساخت آن به دوران صفویه نسبت داده می شود، به ارتفاعات مناطق اطراف و بخش زیادی از شهر لواسان اشراف دارد. محققان معتقدند که در ساخت این بنای تاریخ آجر، خشت و گل به همراه ساروج، ملات گچ و سنگ لاشه به کار رفته است و بقایای کاشی های به جا مانده از دوران ساخت قلعه، سن آن را به قرن دوم یا سوم دوره اسلامی می رساند. امید است که تدابیر لازم جهت احیای این قلعه و بازسازی آن صورت بگیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید