باغ نگارستان مجموعه‌ای با قدمت طولانی و آثاری کم نظیر است، با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان بیشتر بدانید.

تالار منیر فرمانفرمائیان

سلام نو _ سرویس گردشگری: دیوارهای تالار نگارستان با نقاشی‌های متعددی مزین شده که مورد علاقه فتحعلی شاه قاجار بوده است. یکی از همین تصاویر ارزشمند را در تالار سلام با عنوان نقاشی صف سلام فتحعلی شاه می‌بینید که نشان‌دهنده دارایی شاهان قاجاری بوده است. شمایل این باغ زیبا را آقا صادق از نقاشان دوره کریم خان زند کشیده است. از ابتدای ورودتان می‌خواهید تا فرصت باقیست از طبیعت باغ لذت ببرید. امارت‌، حوض و فضاهای سبز، حافظیه و بناهای دیگری که در حیاط باغ ساخته شده است، شما را مجذوب می‌کند. اما گنجینه اصلی آثار در داخل امارت قرار گرفته است. در ادامه به تالارهایی با آثار هنری کم‌نظیر در باغ نگارستان می‌پردازیم.

تالار صف سلام فتحعلی شاه؛ اثری تماشایی در نگارستان

اما برویم سراغ جذاب‌ترین دیدنی که حیف است آن را از دست دهید. صف سلام فتحعلی شاه و اتاق کاشی‌های باغ نگارستان لذت بی نظیری دارد. به‌طوریکه اگر از تالارهای دیگر در عرض ۵ الی ۱۰ دقیقه دیدن کردید، در اینجا ساعت‌ها محو تماشای آثار روی دیوار خواهید بود.

دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان

ماجرای این اثر هنری آن است که در زمان فتحعلی شاه، خانه‌ای به دستور او در کنار حرم حضرت معصومه ساخه شد تا زائران و شخصیت‌های خاص در این خانه مستقر شوند. در بخش مخصوص شاه این خانه نیز تالاری ساخته شد که چهره بیش از صد تن از شاهان قاجاری در آن به تصویر کشیده شد. این اثر، ساخته دستان هنرمند علی نقاش باشی است.

در نهایت در سال ۱۳۳۸ هنگام احداث مسجد قم، این عمارت تخریب شد. از آن جایی که نقاشی‌های گچی با استفاده از تکنیک‌های خاصی توسط گروه ایتالیایی ایجاد شده بود، هیچ آسیبی به صورت شاهزادگان قاجار وارد نشد.

در نهایت بعد از تخریب عمارت‌ها این آثار به مقبره شاه سلیمان منتقل شد. در سال ۵۲ طی سفری که خاندان پهلوی به قم داشتند این آثار را می‌بینند و آن را به پایتخت منتقل می‌کنند. سپس به صورت دپو شده در مجلس شورای ملی وقت باقی می‌گذارند، تا سال ۸۳ که کتیبه‌ها به کاخ گلستان و عمارت چادرخانه منتقل می‌شود.

دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان

بعد از تحقیقاتی که روی این آثار انجام گرفت، به عنوان ارزشمندترین و نادرترین آثار دوره قاجار شناخته شد. در نهایت آن‌ها را به موزه نگارستان منتقل کردند. این نقاشی دیواری با تکنیک رنگ روغن روی گچ ترسیم شده که دارای ۵۴ قطعه است. از میان ۱۵۰ نفری که در اثر کامل این نقاشی بود، تنها ۹۰ نفر در آن باقی ماندند. از همین نقاشی‌ها می‌توان صف طویل فرزندان شاه و شوکت و عظمت او را در سلطنت دوران قاجار تماشا کرد.

تالارهایی با آثار هنری دیدنی و شگفت‌انگیز

تالار مکتب کمال الملک

مکتب کمال الملک، جایی است که آثار شاگردان و پیروان راه و روش او مانند آشتیانی، وزیری و علی اکبر نجم آبادی قرار گرفته است. منظره‌های مختلف با قاب‌هایی زیبا که به صورت تک چهره، طبیعت بی جان یا منظره در دیوارهای موزه آویزان شده است.

محمود روح الامینی

از دیگر قسمت‌هایی که در باغ نگارستان می‌توانید ببینید، مجموعه عکس‌های مردم‌نگاری محمود روح الامینی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۹۰ توسط همسر ایشان پروین مقدم به باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران اهدا شد.

دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان

این عکس‌های سیاه و سفید از مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم، حفر قنات، کوبیدن خرمن، پاک کردن و وزن کردن و تقسیم گندم و... در منطقه کوه بنان کرمان گرفته شده‌اند و به لحاظ مطالعات مردم‌شناسی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

تالار مجموعه ملک‌الشعرای بهار

این تالار محلی است که با مراجعه به آن می‌توانید دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها، تصاویر و اسناد دیجیتالی از این شاعر عالی‌قدر سرزمین‌مان دیدین کنید.

نقاشی‌های علی اسفرجانی

علی اسفرجانی از هنرمندان هنرهای ملی و سنتی ایران است که در زمینه‌های چون مینیاتور، تذهیب و معرق سوخت متبحر بود. مجموعه‌ای از آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی گنجینه‌ای نفیس از ۱۸ تابلو مینیاتور معرق سوخت است که طبق وصیت ایشان، توسط خانواده محترم ایشان در سال ۱۳۸۶ به مجموعه باغ موزه نگارستان اهدا شد. این مجموعه هم‌اکنون در تالاری به نام وی در مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

تابلوهای سوخت و معرق علی اسفرجانی، برگرفته و تکامل یافته از هنر جلدسازی و صحافی است. سوخت یا سوخته، هنری ظریف و قدیمی است که روی جلد کتاب‌های نفیس و گران‌بها، تابلوهای تزیینی و جلدهای قرآن به کار می‌رفته است.

دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان

بازدید از آثاری هنری و دیدنی‌تر در باغ نگارستان

تالار منیر فرمانفرمائیان

سبک خاص فرمانفرمائیان شامل ترکیب نقاشی پشت شیشه، آینه‌کاری، خاتم کاری، هندسه اسلامی و طراحی معمارانه است. در سال ۲۰۱۵، آثار فرمانفرمائیان، به عنوان نخستین هنرمند ایرانی، در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم به نمایش درآمد.

اتاق کاشی‌ها

در بناهای باغ نگارستان تزیینات معماری چون کاشی‌کاری به کار رفته بوده و از آنجا که این بناها تخریب شده‌اند، اتاق کاشی‌ها می‌تواند تصویرگر معماری این باغ باشد. در این اتاق مجموعه‌ای از کاشی‌ها و آرایه‌های تزیینی معماری باقی مانده نمایش داده می‌شود که بیشتر متعلق به قرن‌های ۱۳ تا ۱۴ هجری قمری هستند. این آثار اغلب متعلق به ازاره‌ها و سردرها، با نقوش گیاهی بوده که با تکنیک‌های نقاشی زیر لعاب، معرق و قالبی برجسته ایجاد شده‌اند.

فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول

این نمایشگاه شامل مجموعه نقره‌های با ارزشی است که توسط غلامعلی ملول، هنرمند اراکی به باغ موزه نگارستان اهدا شده است. اشیای این قسمت شامل ۱۲۵ قطعه نقره قلم‌زنی اصفهان است که قدمت آن‌ها به دوره قاجار تا زمان معاصر برمی‌گردد.

دیدنی‌ترین آثار هنری تهران در باغ نگارستان

وزن قطعات نقره حدود ۱۹ هزار مثقال، معادل ۸۰ کیلوگرم و وزن اشیا فلزی، مفرغی و مسی آن حدود ۲۵ کیلوگرم است. علاوه بر آثار قلم‌زنی، ۱۳ قطعه فرش نفیس ایرانی متعلق به دوران قاجار و معاصر نیز در مجموعه ملول به نمایش گذاشته شده است. این فرش‌ها در شهرهای کاشان، اراک، اصفهان و کرمان بافته شده‌اند.

نقاشی‌های فتح الله عباد

از جمله‌ تابلوهای نقاشی و دیدنی باغ موزه نگارستان کارهای فتح الله عباد، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که از ایشان ۳۰ تابلو نفیس در این موزه در معرض نمایش قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید