خرید و گشت و گرد در هر بازاری جذاب خواهد بود، در این میان با ما همراه باشید و بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید.

بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و بازارهای آن جذاب و دیدنی هستند، در این میان اگر فرصتی برای گشت و گرد در شمال تهران دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما بازارگردی را در الویت بالای لیست خود قرار دهید.

بازار تجریش؛ بازاری قدیمی در شمال تهران

تجریش، جایی که امامزاده صالح معروف را در خود جای داده است و در کنار آن بازارها، پاساژها، رستوران ها و مغازه های کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می شود. در بین این همه، بازار سرپوشیده تجریش یکی از معروف ترین بازارهای قدیمی تهران است که خرید و گشت و گذار در آن طرفداران بسیاری دارد و خیلی ها از نقاط مختلف شهر، حتا آنهایی که در آنسوی پایتخت زندگی می کنند به اینجا می آیند تا گشتی در این بازار رنگارنگ بزنند.

این بازار که در منطقه شمیرانات تهران واقع شده است و از جاهای گردشگری تهران محسوب می‌شود، از یک سمت به تکیه مشهور تجریش و امامزاده صالح و از سوی دیگر به میدان قدس و میدان تجریش راه دارد و دو محله قدیمی سرپل و تجریش را به هم می رساند.

بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید!

بازاری که در آن می توان کالاهای متنوع، خوراکی های تازه و خوشمزه و گاهی عجیب، صنایع دستی مختلف و بسیاری دیگر را خرید و دست پر به خانه بازگشت؛ جایی که بسیاری از گردشگران از آن به عنوان مکانی نوستالژیک یاد می کنند و در اولین فرصت دوباره به آن سر می زنند.

بازار تجریش جایی است که در آن می توان از هر صنعت و محصولی نمونه ای پیدا کرد، به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در اینجا دیده و خرید و فروش می شود. عمده محصولاتی که در بازار تجریش به فروش می رسد را می توان به این شکل دسته بندی کرد:

صنایع دستی

در بازار چندین مغازه وجود دارد که با سر زدن به آنها می توانید تقریبا تمام صنایع دستی ایران را به صورت یک جا مشاهده کنید. از معروف ترین آنها می توان به ترمه یزد، سفال همدان، خاتم، مینا و ظروف مس اصفهان، گلیم و جاجیم کردستان و کرمان و بسیاری دیگر نام برد.

آجیل و خشکبار

ایران به آجیل و خشکبار مرغوب و درجه یکی که هر ساله تولید می کند در دنیا معروف است، پس دیدن مغازه هایی در بازار تجریش که این نوع محصولات را می فروشند نباید چندان تعجب برانگیز باشد.

بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید!

ادویه

از مقابل مغازه های ادویه فروشی و عطاری های بازار که رد می شوید آنقدر تنوعِ رنگ و اسم می بینید که نمی دانید کدام یک را بخرید.

میوه و تره بار

تازگی، بوی خوب و طراوت محصولات بخش میوه و تره بار بازار تجریش به اندازه ای است که شما را مجبور به خرید می کند؛ اما کار به اینجا ختم نمی شود. هر بار که در بازار تجریش قدم می زنید به یک میوه عجیب و غریب دیگر برمی خورید که نظیرش را در هیچ جای دیگری ندیده اید و اسمش را نشنیده اید.

ترشی

ترشی فروشی های بازار تجریش نیز بسیار معروف هستند و طیف مختلفی از محصولات خوشمزه، ترش و رنگارنگ را در خود جای می دهند. به هنگام گشت در قسمت های مختلف بازار، تماشا و خرید از این قسمت را فراموش نکنید. تنوع خوراکی اینجا آنقدر زیاد هست که هر بار با اسم و شکل تازه ای از ترشی غافلگیر می شوید.

زیورآلات مصنوعی و تسبیح

یادگاری دیگری که می توانید با خود از بازار تجریش به خانه ببرید زیورآلات مصنوعی و تسبیح است.

بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید!

در کنار اینها شما می توانید از مغازه های ساعت فروشی، طلا فروشی، نانوایی سنتی و مدرن، پارچه فروشی، لوازم الکترونیکی و ... نیز دیدن کنید. علاوه بر تمام این ها رد و نشانی از عروسک‌های خارجی، لباس‌های ارزان قیمت چینی، کتاب دعا، کیف و کفش، سی دی کارتون‌های روز دنیا نیز در این بازار دیده می شود.

تکیه بزرگ تجریش

در انتهای بازار تجریش، محوطه بزرگی به‌عنوان میدان میوه و تره‌بار وجود دارد که اگر کمی دقت کنید، متوجه نشانه‌های تکیه بزرگ تجریش خواهید شد. در اصل، تکیه بزرگ تجریش شامل تکیه بالا و تکیه پایین است که حدود ۲۲۰ سال قبل در دوران قاجار ساخته شد و از قدیمی‌ترین تکیه‌های پایتخت تهران محسوب می‌شود. تکیه تجریش ارتباط تنگاتنگی با نمادهای شهری دارد؛ به‌طوری که هم بخشی از بازار تجریش است و هم میوه‌فروشی و... در آن دایر است.

باغداران و روستاییان تجریش در اوایل قرن دوازدهم هجری شمسی تصمیم گرفتند ساختمانی برای عزاداری سیدالشهدا (ع) بسازند. مردم این منطقه تا پیش از این برای عزاداری در مسجد جمع می‌شدند یا در خانه‌های خود از عزاداران پذیرایی می‌کردند.

بازارگردی در شمال تهران را از دست ندهید!

هرچند با افزایش جمعیت نمی‌توانستند پاسخگوی افراد بیشتری باشند؛ از همین رو به فکر ساخت تکیه افتادند. کار ساخت تکیه با مساحت تقریبی ۱۱۰۰ مترمربع در سال ۱۱۷۶ هجری شمسی به پایان رسید و افتتاح شد؛ هرچند در ابتدا محوطه داخلی آن مسقف نبود که در ادامه برای محوطه ۶۰۰ مترمربعی وسط آن سقف زدند. عزاداری‌های محرم و صفر هر سال باشکوه خاصی در این محل برگزار می‌شد تا اینکه سیل ویرانگر سال ۱۳۶۶ هجری شمسی که بخش‌هایی از تجریش را ویران کرد، به این تکیه بزرگ نیز آسیب‌هایی زد؛ گرچه طاق‌نماها و سقف آن سالم ماند و مردم این تکیه را سرپا و تعمیر کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید