۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 55419977

بازارگردی در تهران جذاب و هیجان‌انگیز است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره خریدی راحت از بازار بزرگ تهران بیشتر بدانید.

خریدی راحت از بازار بزرگ تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار بزرگ تهران، محلی نام آشنا در زمینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی در پایتخت است و به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای ایران شناخته ‌می‌شود. خرید همواره بخش جدانشدنی از زندگی هر فرد با هر بودجه ای است؛ کمتر کسی پیدا ‌می‌شود که به خرید علاقه نداشته باشد. وقتی عازم شهر تهران ‌می‌شوید و به بازار بزرگ پایتخت مراجعه ‌می‌کنید، در همان نگاه اول متوجه وسعت این بازار خواهید شد که به فروش انواع کالاها پرداخته ‌می‌شود. بازار تهران با ساختار پیچیده خود شامل بخش‌های مختلفی است و اکثرا در زمینه عمده فروشی فعالیت ‌می‌کنند، به همین دلیل در ادامه نکاتی را می‌گوییم تا به خریدی راحت از بازار بزرگ تهران منجر شود.

درباره بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران از مراکز اقتصادی و تاریخی مهم پایتخت و از جذاب‌ترین مراکز خرید تهران است که در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار که وسعت آن به حدود ۱۰۵ هکتار می‌رسد، به فروش انواع کالاها اختصاص دارد و شامل مجموعه‌ای از خرده‌فروش‌ها، عمده‌فروش‌ها، کارگاه‌های تولیدی، انبارهای کالا و... می‌شود.

خریدی راحت از بازار بزرگ تهران

در واقع بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در بازار تهران نمایندگی دارند و از همین رو این محل مرکز اصلی توزیع کالا در داخل کشور به حساب می‌آید. با وجودی که بازار تهران، مهم‌ترین و اصلی‌ترین محل خریدوفروش کالا در ایران محسوب می‌شود، بناهای قدیمی و رستوران‌های متعددی را در خود جای داده است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست؛ ضمن اینکه برگزاری برنامه خاص بازاری‌ها نیز بهانه دیگری برای علاقه‌مندان است تا سری به این بازار بزنند.

برای بازار تهران می‌توان چهار کارکرد مشخص کرد که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن‌ها می‌دهیم.

  • کارکرد اقتصادی: از آنجا که خریدوفروش، بخش اساسی بازار را تشکیل می‌دهد، این جنبه را می‌توان مهم‌ترین کارکرد بازار دانست.
  • کارکرد اجتماعی-فرهنگی: فضای ساختاری و معماری بازار، فرهنگ غنی آن را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه قسمت‌های مختلف بازار باعث ایجاد ارتباط بین اقشار مختلف مردم و افراد شاغل در بازار می‌شود.
  • کارکرد مذهبی: ارتباط محکمی بین بازاری‌ها و روحانیت وجود داشته است و خمس و زکات خود را به آن‌ها پرداخت می‌کرده‌اند.

خریدی راحت از بازار بزرگ تهران

علاوه بر این، از مهم‌ترین مکان‌های بازار، مساجد و مدارس بوده‌اند که همین امر از ارتباط عمیق بازار با نهاد دین حکایت دارد. برنامه‌های مذهبی هم بخش مهمی از اتفاقات بازار تهران هستند که در ایام مختلف به‌خصوص ماه محرم برگزار می‌شوند. غذاهای نذری‌ بازار نیز تفاوت دارند که سیب‌زمینی‌ پخته با نان و گلپر از معروف‌ترین آن‌ها است. علاوه بر این، مراسم حلواپزان روز تاسوعا که در چهارراه گلوبندک برپا می‌شود، شهرت زیادی پیدا کرده است.

  • کارکرد سیاسی: بازار تهران در طول تاریخ معاصر نیروی فعالی در جهت مخالفت یا موافقت با قدرت‌های سیاسی حاکم بوده است.

مسیر پیشنهادی برای بازدید و خریدی راحت از بازار

برای بازدید از بازار بزرگ تهران چندین ورودی‌ وجود دارد که از مسیرهای مختلفی ‌می‌توانید مراجعه کنید. در اینجا مسیر پیشنهادی به شما ارائه ‌می‌شود که ‌می‌توانید از مسیر برعکس بروید یا اینکه بعضی از جاها را کلا حذف نمایید.

مسیر پیشنهادی از شمال تا جنوب بازار: این مسیر با سبزه میدان آغاز ‌می‌شود که دارای سردر بسیار زیبایی است و دروازه ورودی به بازار محسوب ‌می‌شود که در اولین گام به بازار کفاش‌ها خواهید رسید.

خریدی راحت از بازار بزرگ تهران

با ادامه در مسیر چپ به تیمچه مهدیه ‌می‌رسید که مخصوص ترمه است. اگر به سمت جنوب بروید وارد بازار جاجب الدوله خواهید شد و مخصوص ظروف دکوری است. از این بازار وارد بازار بزازها خواهید شد. در ادامه مسجد امام را مقابل خود خواهید دید و بازهم اگر به سمت شرق ادامه دهید به بازار بین الحرمین خواهید رسید و سپس خانه ای تاریخی پیش رویتان خواهید دید که با نام خانه حاج حسین آقا و با آجرکاری، کاشی کاری، گچبری، منبت کاری‌ها حالت بسیار خاصی دارد.

سپس نوبت به چهارسوق بازار ‌می‌رسد که فضایی هشت ضلعی با گنبد دایره ای و کوتاه است و با تزئینات زیبای خود شهرت دارد. اگر بازار خیاط‌ها را نیز ادامه دهید به امامزاده زید خواهید رسید اما اگر به سمت جنوب بروید به سرای امیر خواهید رسید. مورد جالب توجه در بازار تهران اینست که علاوه بر مسجد ‌می‌توانید به کلیسای تادئوس مقدس نیز دسترسی داشته باشید. حال به انتهای بازار رسیده اید که ‌می‌توانید وارد خیابان مولوی شده و از بازار خارج شوید.

خریدی راحت از بازار بزرگ تهران

همان طور که پیش تر نیز گفتیم، در بازار بزرگ تهران هرچیزی که در ذهنتان باشد ‌می‌توانید پیدا کنید. در ادامه به برخی از اجناس این بازار ‌می‌پردازیم تا در هنگام مراجعه تان سردرگم نشوید: آجیل در بازار چهارسوق، انواع لباس‌های زنانه در بازار جعفری، طلا و جواهر در بازار زرگرها، لوازم خانگی در بازار حاجب الدوله، محصولات زیبایی و آرایشی در کوچه مروی، کیف و کفش در سرای مشیر. فقط توجه داشته باشید که بیش از نیمی از مغازه‌ها بصورت عمده هستند و خرده فروشی به ندرت انجام ‌می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید