موزه‌های حیات وحش مهیج و حیرت‌انگیز هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران بیشتر بدانید.

دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌ها موسساتی هستند که در آن ها از مجموعه آثار و سایر اشیا با اهمیت هنری، فرهنگی، تاریخی یا علمی مراقبت و نگهداری می‌کنند. بسیاری از موزه‌های عمومی این موارد را از طریق نمایشگاه‌هایی که ممکن است دائمی یا موقت باشند، برای بازدید عموم در دسترس قرار می‌دهند. در میان اقسام مختلف و متفاوت و البته جذاب موزه‌ها در تهران، موزه‌هایی که در حوزه حیات وحش فعالیت می‌کنند بسیار خاص و تماشایی هستند به همین جهت در ادامه به دو موزه حیات وحش تهران می‌پردازیم.

موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان تهران؛ گنجینه‌ای تمام عیار

موزه‌ی تنوع زیستی از آن دسته موزه‌های تهران است که نمونه‌ها، جلوه‌ها و ذخایر متنوع جانوری و گیاهی کره زمین و شواهدی از طبیعت در آن جمع‌آوری، ثبت، ضبط، شناسایی، طبقه بندی و نگهداری شده و در معرض نمایش گردشگران، بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان گذاشته می‌شود. وجود موزه‌های تنوع زیستی در هر کشوری می‌تواند به عنوان خزانه‌ی ملی برای حفظ سرمایه‌های زیستی، برای نسل‌های آینده به شمارمی‌آید که حائز اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران

این موزه‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بسیاری از انسان‌ها که قادر به بازدید از جانوران و حیات وحش در طبیعت نیستند را از نزدیک ببینند و با نام‌ و ویژگی‌های ظاهری و زیستی آنها آشنایی پیدا کنند، همچنین محققان و پژوهشگران می‌توانند بر روی گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در این موزه‌ها مطالعات مورنیازشان را انجام دهند.

بنای موزه‌ی تنوع زیستی پردیسان تهران درسال ۱۳۸۳ در محوطه‌ی پارک پردیسان تهران قرار دارد و در فضایی جذاب با مساحت داخلی۱۸۰۰ متر مربع ما بین بزرگراه شیخ فضل الله نوری، شهید حکیم، شهید همت و یادگار امام (ره) ساخته شده‌است. این موزه‌ با با بکارگیری کارشناسان مجرب خود، نقش موثری در تحقیقات، اطلاع رسانی و آموزش برای گروه‌های سنی و علاقه‌مندان به محیط زیست ایفا می‌کند.

در موزه‌ی تنوع زیستی پردیسان تهران می توانید نمونه‌های مختلفی از غرفه‌ها بر اساس سیستم قاره‌ای برای بازدیدکنندگان عرضه شده‌اند را ببینید که شامل نمونه‌های منقرض شده نظیر: شیر و ببر ایرانی، نمونه‌های کمیاب مثل کبک، هوبره، سیاه خرس و قرقاول، گونه‌های گیاهی و جانوری قاره‌های آسیا، آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه که ممکن است وجود داشته یا منقرض شده اند، همچنین غرفه‌هایی از زیستگاه‌های ایران مثل بوتیمار و آنفوت، تالاب انزلی را مشاهده کنید.

دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران

آدرس موزه ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ پردیسان: شهرک غرب، بزرگ‌راه همت، بعد از پل یادگار امام، داخل پارک پردیسان

موزه طبیعت و حیات وحش ایران؛ پر از شگفتی

پیش از آنکه موزه حیات وحش دارآباد در اینجا برپا شود، این مکان یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بود که قرار بود در آن از میهمانان پذیرایی شود؛ کاری که هیچ وقت انجام نشد و این سازه حتا تا پس از انقلاب اسلامی ایران نیز بلااستفاده ماند.

شهرداری در سال ۱۳۷۲ خورشیدی این مکان را خریداری کرد و با صرف هزینه ای قابل توجه آن را در کوتاه ترین زمان ممکن به موزه‌ای با محوریت طبیعت ایران بدل کرد تا شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، آشنا شوند. مجموعه های چنینی در برگیرنده نمونه های طبیعی هستند و با هدف افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش به وجود می آیند.

با شنیدن نام موزه طبیعت و حیات وحش احتمالا سوالاتی در ذهن شما شکل می گیرد و ممکن است نتوانید تصویری از آن را در ذهن تان شکل دهید.

دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران

موزه طبیعت و حیات وحش ایران چیزی شبیه به باغ وحش است با این تفاوت که در آنجا با حیوانات تاکسیدرمی شده سر و کار دارید و می توانید سیر تحول جانداران را نیز به نظاره بنشینید. در اینجا حیات وحش یعنی تمام موجودات زنده از گیاهان، جانوران، باکتری ها و حتا موجودات ذره بینی که در محیط طبیعی زندگی می کنند.

ساختمان این موزه که از موزه های معروف تهران نیز هست، ۲۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربع ساخته شده است. در موزه طبیعت و حیات وحش ایران می توانید شاهد نمونه های زیستی متنوع ایران باشید و در سالن های آن حیوانات تاکسیدرمی شده کمیابی را ببینید. از نمونه های قابل توجه و کمیابی که در این موزه وجود دارد، پوست ببر منقرض شده ایران است. البته در فضای باز این موزه نیز می توانید تعدادی از جانداران زنده را هم مشاهده کنید.

در دارآباد با بیش از ۲۶ گونه از موجودات مختلف از جمله خرگوش ها، جوندگان، گوشتخواران، گربه سانان، گوزن، خرس ها، ببرها، فک ها و ... آشنا می شوید. بیش از ۱۶۵ گونه پرنده از مجموع حدود ۵۱۷ گونه پرنده‌ شناسایی شده در ایران نیز در سالن های مختلف این موزه به چشم می خورد.

دو موزه شگفت‌انگیز حیات وحش در تهران

در بسیاری از منابع و در همین مطلب گاهی از عبارت موزه حیات وحش برای اشاره به این موزه استفاده می شود و چون تنها موزه محله دارآباد است از آن با عنوان موزه دارآباد هم یاد می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید