تهران خانه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است، با ما همراه باشید و درباره خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران بیشتر بدانید.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: میان آثار به جا مانده از بشر، بنا ها و ساختمان ها از همه مظلوم تر هستند. راویانی پای دربند که نه اجازه حرکت دارند و نه اذن این سخن گفتن. آنها باید تماشا کنند، سکوت کنند و منتظر بمانند تا انسان وهم زده، بر اساس محاسبات و تصورات خود آن ها را نابود کرده و بنایی نو، از ابتدا به جای آنها بسازد.

خانه‌هایی تاریخی با صاحبان خاص

خانه ابوالحسن صبا

اگر علاقمند به عرصه موسیقی باشید، حتما نام ابوالحسن صبا را شنیده اید. ابوالحسن صبا یکی از موسیقی دانان برجسته و آهنگسازان ایرانی می باشد که از شاگردان کمال الملک و دوستان شهریار، ایرج میرزا و استاد حسین بهزاد به شمار می رود.

امروزه خانه ابوالحسن صبا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تهران شناخته می شود و افراد زیادی که به موسیقی و شنیدن صدای گوشنواز ویولن علاقمندند به این مکان می روند و از آن دیدن می کنند. صبا در سن ۲۲ سالگی موفق شد به عنوان دانشجوی ممتاز مدرسه عالی موسیقی معرفی شود.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

استاد ابوالحسن صبا وصیت نموده بود که پس از مرگش خانه اش به موزه تبدیل شود، پس از مرگ وی به وصیتش عمل شد و خانه اش تبدیل به موزه شد. وزارت فرهنگ و هنر، خانه صبا را خریداری نمود و همسر وی وسایل خانه را نیز به موزه اهدا نمود. بعد از دهه ۵۰ که این خانه تبدیل به موزه شد، بخش جدیدی به آن اضافه شد که با عنوان بخش عروسک های خانم صبا شناخته می شود.

خانه ابوالحسن صبا ۲۳۰ متر مربع مساحت داشته و موزه ای است که ۵ اتاق را در خود جای داده و بازدیدکنندگان آن اغلب علاقمندان به موسیقی می باشد و می توانند اطلاعات کامل و مفیدی در رابطه با سازها دریافت کنند. از زیبایی های خانه ابوالحسن صبا می توان به حیاط کوچک و باصفای آن اشاره نمود که حوض آب کوچک و بسیار زیبایی در میان آن قرار گرفته است. از آثار معروف استاد صبا می توان به بهارمست، زنگ شتر، به یاد گذشته، به زندان اشاره نمود.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

خانه ابوالحسن صبا به عنوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مکان های دیدنی تهران در میان علاقمندان به موسیقی شناخته می شود. ابوالحسن صبا در تاریخ ۲۹ آذر سال ۱۳۳۶ بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت و وی را در قبرستان ظهیرالدوله تهران به خاک سپردند.

برای آن که بخواهید از خانه ابوالحسن صبا که از مناطق دیدنی تهران محسوب می شود، بروید و دیدن کنید بهترین وسیله برای دسترسی می تواند مترو باشد. در ایستگاه مترو بهارستان می توانید از مترو پیاده شوید و مابقی مسیر را به صورت پیاده طی کنید که حدود ده دقیقه زمان لازم دارید.

آدرس خانه ابوالحسن صبا: استان تهران، میدان بهارستان، خیابان ظهیرالاسلام، پلاک ۹۰

خانه آندره گدار

آندره گودا معمار و سیاح فرانسوی، ۳۰ سال از عمر خود را در ایران سپری کرد. خانه آندره گدار در میان خانه های قدیمی و تاریخی شهر تهران با سبک اروپایی و مدرن به خوبی خودنمایی می‌کند. این بنا که یکی دیگر از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران محسوب می شود، در بخش هایی از خود یادگار های معماری دوره پهلوی را دارد.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

ستون هایی که در ورودی مستقر شده‌اند از ستون های تخت جمشید الهام گرفته شده و ساخته شده اند. نمای بنای اصلی سفید و یکدست است و این تک رنگ بودن جلوه ای بی نظیر و چشمگیر به این خانه بخشیده است. طاق ها هلالی هستند که نمادی از طاق کسرا را برای شما تداعی می کند.

خانه آندره گدار روزهای پر فراز و نشیبی را به خود دیده و به سمت تخریب شدن پیش رفت. اما خبر خوش اینکه این بنا را مرمت کردند. در حال حاضر خانه آندره گدار به کافه رستوران تبدیل شده و به شما توصیه می کنیم که حتماً لحظاتی شیرین پر خاطره را در گوشه‌ای دنج از فضای این کافه سپری کنید.

آدرس: شهر تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، کوچه جلالیه، پلاک شماره ۲.

خانه‌هایی بی‌همتا در تهران

خانه قجری موتمن الاطبا

این خانه که یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است، یک خانه قجری واقعی بوده که مطمئن هستم نمونه آن را تنها در فیلم های تاریخی مشاهده کرده اید.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

این بنا به پزشک ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد که نام ایشان میرزا زین العابدین خان دنبلی ضرابی بوده است. مردم عامی ایشان را با نام موتمن الاطبا صدا می کردند. اولین نکته ای که در این بنا و حیاط نظر شما را به خود جلب می‌کند، درهای فیروزه ای رنگ و پنجره های مشجر قدیمی و فیروزه ای است که حکایت از سبک سنتی و اصیل معماری خانه در ایران قدیم دارد.

این خانه جزء اولین خانه های چند طبقه شهر تهران است. در مقابل نمای اصلی، حوضی آبی قرار دارد که بازتاب بنا در این حوض صحنه های بی نظیر را خلق می کند. در حال حاضر می توانید با مراجعه به این خانه، عکس های خارق العاده ای را ثبت کنید.

آدرس: شهر تهران، خیابان قدیمی پامنار، محله عودلاجان، مقابل مسجد کاشانی، انتهای کوچه موتمن الاطبا.

خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد

در کوچه پس کوچه های محله تجریش تهران خانه ای پر از عشق سیمین و جلال دیده می شود که امروزه به موزه ای زیبا برای اهالی شعر و هنر تبدیل شده است.

خانه‌های تاریخی و بی‌همتای تهران

محوطه داخلی این موزه خانه به گونه ای است که هنگامی که وارد منزل می شوید سیمین را مشاهده می کنید که روی یک صندلی نشسته و شاید تصور کنید که چشم به راه جلال است. همچنین اگر داخل اتاق سیمین بروید، پشت میز نشسته و به نوشتن داستان سو و شون مشغول می باشد. جلال نیز در پشت میز کارش نشسته و مشغول به نوشتن داستان مدیر مدرسه است.

آدرس موزه خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد: استان تهران، تجریش، محله دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن بست ارض، پلاک ۱

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید