۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 55419077

ارومیه بی‌شمار جاذبه تاریخی و گردشگری دارد، با ما همراه باشید و درباره چند قلعه درخورتوجه در ارومیه بیشتر بدانید.

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: از قرن ۱۵ میلادی ترکان عثمانی جایگزین روم شرقی شدند و ارومیه به عنوان شهر سرحدی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و برج‌ها و باروهای مهمی در این شهر بنا شد. در این زمان ارومیه نقطه تلاقی اقوام و ادیان گوناگون مانند آشوری‌ها، ارمنی‌ها، یهودی‌ها و در نهایت مسلمانان بود. در همین راستا به تعدادی از قلعه‌های مهم و درخورتوجه در ارومیه می‌پردازیم.

ارومیه و قلعه‌های دیدنی آن

قلعه کاظم داشی

قلعه کاظم داشی که با نام‌های سنگ کاظم خان و قالا داشی نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه شهرت دارد. این مکان در نزدیکی روستای گورچین قلعه، در فاصله ۷۰ کیلومتری ارومیه قرار دارد و در آن آثاری از ساختمان‌های متعدد از سنگ‌های بزرگ و تراشیده جای گرفته‌اند.

این سازه به‌صورت تکه سنگ بزرگ و جزیره‌وار در شمال غربی دریاچه ارومیه است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول، از آن به‌عنوان پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف استفاده می‌کردند. همچنین طبق اسناد مورخین اسلامی، هلاکوخان مغول اموال قیمتی و نفیس خود را در این قلعه پنهان کرده بود.

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

ارزشمندترین آثار به دست آمده از این منطقه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و دوره ایلخانیان است. در گذشته از این قلعه با نام‌های قرخلار و قلعه یک در یاد می‌کردند. برای دسترسی به قلعه کاظم داشی، در مسیر ارومیه به سمت سلماس پیش برانید و پس از حدود ۳۰ کیلومتر، در سه‌راهی قوشچی، وارد مسیر فرعی قوشچی شوید. پس از عبور از شهر قوشچی و دهکده گردشگری باری، روستای قره باغ و گورچین قلعه را پشت سر بگذارید. قلعه کاظم داشی در فاصله ۱.۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد.

اگر گذرتان به ارومیه افتاد، سری به قلعه کاظم داشی بزنید. این قلعه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. قلعه کاظم داشی در بخشی از ساحل دریاچه ارومیه است و قدمتی تاریخی دارد. داستان‌های تاریخی مختلفی درباره این قلعه در کتاب‌ها نوشته‌اند. به همین خاطر با اسم‌های مختلفی مثل داش قلاسی، قلعه سنگ، قیرخلار قالاسی یا قلعه چهل نفر معروف است. بی‌تردید بازدید از چشم‌انداز شگفت‌انگیز اطراف همه را برای صعود به بالای تخته‌سنگ مشتاق می‌کند.

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

از یک طرف دریاچه ارومیه جلوی چشم‌هایتان است و در طرف دیگر می‌توانید دشت شقایق‌های زیبا را ببینید. فاصله قلعه کاظم داشی با ارومیه ۷۵ کیلومتر است. برای بازدید از آن باید به طرف سلماس بروید. به سه‌راهی قوشچی که رسید مسیر را تا رسیدن به شهر ادامه بدهید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، یک‌ونیم کیلومتری روستای گورچین قلعه

قلعه بانک

در ۱۸کیلومتری ارومیه قلعه‌ای تماشایی از دوره صفوی به یادگار مانده است. قلعه بانک یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که امیرخان پیشنهاد ساخت آن را داد. شاه عباس هم با این درخواست موافقت کرد. صاحب اصلی قلعه شخصی به اسم میرصوما بود. چهارطبقه‌ای‌بودن قلعه همه را شگفت‌زده می‌کند. این بنا را بالای کوهی ساخته‌اند و از دور مثل مخروطی خودنمایی می‌کند. تمام بخش‌های این قلعه از سنگ، آهک و آهن است و زیبایی خاصی دارد. برای بازدید از این قلعه باید به بخش صومای برادردوست ارومیه بروید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۱۸کیلومتری شهرستان ارومیه، بخش صومای برادردوست

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

قلعه‌هایی تحسین برانگیز در ارومیه

قلعه بردوک

قلعه بردوک در داخل تنگه صعب‌العبور و دور افتاده حسنی در حدود ۶ کیلومتری روستای مرزی و کوهستانی بردوک از توابع دهستان صومای برادوست ارومیه در ارتفاعات مرزی ایران با ترکیه بر بلندای کوه بنا شده است،منظره قلعه در بالای ارتفاعات چنان حالت رویایی و فریبنده‌ای دارد که هنوز پس از قرن‌ها چشم را خیره می‌کند و منظره زیبا و بدیع این قلعه در این مکان دورافتاده و تنگه مخوف که کمتر کسی از اهالی محلی موفق به دیدن آن شده‌اند عظمت و قدرت شاهان صفوی را برای ارعاب دشمنان آن زمان به رخ می‌کشد.

این قلعه مستحکم در دوران اقتدار حکومت صفویه ساخته شده است و با تأمین همه شرط‌ های دیده‌ بانی به‌عنوان یک دژ ممتاز مسلط به معابر وصولی و خروجی به دشت‌های اطراف اشراف کامل دارد و بیانگر اهمیت و ارزش این منطقه در دوره صفویه است.

مجموعه ‌آثار قلعه بردوک در ۳ بخش بقایای یک مسجد و یک مقبره و چند بنای منفرد، بنای قلعه و حصار تدافعی با دیوار میانی و آب انبار و ساختمان ۳ طبقه در جبهه مرکزی و برج دیده ‌بانی قلعه است که به‌صورت کلی شیوه خاص و عالی هنر معماری عصر صفویه در بناهای این مجموعه و همچنین دژ مستحکم آن به وضوح دیده می‌شود.

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

مسجد مجموعه به نام «قلعه میر» از سنگ‌های حجاری شده با ملاط ساروج و به شکل جالب و زیبایی ساخته شده است و در این مکان دورافتاده روحانیت آمیخته به احترامی در بیننده ایجاد می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۹۶کیلومتری شهرستان ارومیه، بخش صومای برادوست، شش‌کیلومتری روستای بردوک.

قلعه دم دم

قلعه دم دم در سال ۱۰۱۸ ‏هجری قمری بر فراز کوهی به همین نام در ارتفاعات برادوست در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی ارومیه ساخته شده است. این قلعه به علت ارتفاع زیاد از سمت شمال و جنوب واتصال آن به صخره سمت غربی که نزدیک به زمین است، دارای حصار محکم و دروازه ای از در سمت جنوبی است.

‏قلعه از پنج قسمت تشکیل می شود که عبارت است از: قسمت اصلی، قسمت پایین و بیرون دروازه شرقی، در قسمت شرقی قلعه و منتهی الیه صخره، برجی عظیم بنا شده که خود در حکم قلعه بوده است. آب مصرفی قلعه از حوضی تامین می گردید که با آب باران پر می شد.

چند قلعه درخورتوجه در ارومیه

در قسمت شمالی قلعه چشمه ای است که آب چشمه ای است که آب کمی دارد. در کنار ‏چشمه حوضی قرار گرفته که با گنبدی پوشانیده شده است و برای حفاظت از آن نیز برجی احداث شده که به قسمت اصلی متصل است.

در قسمت جنوبی داخل قلعه گودالی احداث شده بود که زمستان ها با یخ وبرف پر می شد وزیر آن حرفی ساخته شده بود که در ایام کم آبی از آن استفاده می شد. برای محافظت این قسمت نیز قلعه مانندی بنا شده بود که آن را جای یخ یا جای برف می گفتند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، کیلومتر ۱۸ جاده ارومیه به مهاباد، روستای بالانج.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید