در میان انبوه جاذبه‌های گردشگری ایران، استان ایلام با طبیعت بکر و ناشناخته، فرهنگ غنی و آثار تاریخی کهن، مقصدی دل‌انگیز برای سفر محسوب می‌شود.

سفر به تاریخ و فرهنگ ایلام / همه چیز درباره قلعه والی

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است قلعه والی، به عنوان یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی این استان، با معماری منحصر به فرد و هویتی دیرینه، در قلب شهر ایلام خودنمایی می‌کند. این قلعه که در دوره قاجار به دستور غلامرضا خان فیلی، والی ایلام، احداث شد، امروزه به عنوان موزه مردم‌شناسی ایلام، گنجینه‌ای از اشیاء باستانی، لباس‌های محلی، ابزار و ادوات و نمادی از فرهنگ و زندگی مردم این سرزمین را به نمایش می‌گذارد.

معماری قلعه: تلاقی ظرافت و استحکام

قلعه والی با ۲۵ اتاق کوچک و بزرگ، چهار ایوان و دو تراس، جلوه‌ای از هنر معماری دوره قاجار را به رخ می‌کشد. اتاق‌های تو در تو با طراحی هنرمندانه، گویی قصه‌های تاریخ را در دل خود زمزمه می‌کنند. ساختار شرقی و غربی قلعه با تقارن چشم‌نواز، از سطح حیاط حدود ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌گیرد. سه راه‌پله، مسیر صعود به بام قلعه را فراهم می‌کنند و سقف‌ها با قوس‌های جناغی، نیم‌دایره و سه‌قسمتی، به سبک رومی طراحی شده‌اند.

اما جذابیت‌های معماری قلعه به اینجا ختم نمی‌شوند. تراس‌های سرپوشیده با پنجره‌های مشبک رنگارنگ، نرده‌های آجری فیروزه‌ای‌رنگ، سرستون‌های نقش‌دار، قوس‌های کمانی و ستون‌های دایره‌ای، هر کدام به مثابه قطعاتی از یک نقاشی ظریف، زیبایی قلعه را دوچندان می‌کنند.

یکی از شگفتی‌های معماری این قلعه، سیستم آبرسانی آن است که در گذشته از چشمه بی‌بی در اطراف قلعه تأمین می‌شد و امروزه با استفاده از سیستم لوله‌کشی، آب مورد نیاز را فراهم می‌کند.

سفر به تاریخ و فرهنگ ایلام / همه چیز درباره قلعه والی

گردشی در پیرامون قلعه: طبیعت و تاریخ در هم آمیخته

بازدید از قلعه والی، فرصتی برای گشت و گذار در میان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی اطراف آن نیز فراهم می‌کند. پارک کودک ایلام با امکانات متنوع، پارک سراب (ملت) با طراوت و سرسبزی، کاخ فلاحتی با معماری تاریخی، تپه خرگوشان با مناظر طبیعی، پارک جنگلی چغاسبز با درختان انبوه و منطقه جنگلی شش دار و کوه قلاقیران با مسیرهای کوهنوردی، هر کدام مقصدی دل‌انگیز برای تفریح و طبیعت‌گردی هستند.

بهترین زمان سفر: بهار و تابستان، میهمان طبیعت ایلام

فصل بهار و تابستان، زمانی ایده‌آل برای سفر به ایلام و بازدید از قلعه والی و موزه مردم‌شناسی آن است. در این دو فصل، طبیعت بکر این استان به شکوفایی می‌رسد و آب‌وهوای معتدل، سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند. فروردین، اردیبهشت و اواخر تابستان و شهریورماه، بهترین ماه‌ها برای بازدید از این قلعه و گذراندن اوقات خوش در این دیار کهن هستند.

مسیر رسیدن به قلعه: سفری آسان و بی‌دغدغه

قلعه والی در ضلع شمالی خیابان پاسداران و مقابل شهرداری ایلام قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی‌های شهری، راهی راحت و کم‌هزینه برای رسیدن به این مکان تاریخی است. موقعیت جغرافیایی مناسب قلعه، امکان بازدید آسان و بدون دردسر را برای گردشگران فراهم می‌کند.

قلعه والی و موزه مردم‌شناسی ایلام، دروازه‌ای به سوی تاریخ، فرهنگ و طبیعت بکر ایلام، منتظران سفری خاطره‌انگیز را به آغوش گرم خود فرا می‌خوانند.

سفر به تاریخ و فرهنگ ایلام / همه چیز درباره قلعه والی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید