ارومیه جاذبه‌های فوق‌العاده زیبایی دارد، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه بیشتر بدانید.

مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: تاریخ بلند و بالای ارومیه در بخش‌های مختلف خود خبر از سکونت انسان در زمان‌های دور می‌دهد. جایی که چهره‌های متفاوتی از حکومت‌های مختلف تاریخ پیش از اسلام و پس از آن را به خود دیده و در حال حاضر جاذبه‌های تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. پس اگر هوس شهرگردی کرده‌اید، ارومیه یکی از بهترین مقاصد برای دیدن جاهای تاریخی است. با هم سری به جاذبه‌های تاریخی این شهر بزنیم و تاریخ را در گوشه و کنار آن مرور کنیم.

چند مکان دیدنی در ارومیه

کلیسای ماریوخنه

از دیگر جاهای دیدنی در ارومیه، کلیسای ماریوخنه است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. این کلیسا از نظر معماری با آجرهای چهارگوش، مستطیلی و در جهت شرقی و غربی ساخته شده است.

قسمت برج ناقوس کلیسا هم چهارطبقه است و در طبقه آخر ناقوس قرار گرفته و روی بالاترین طبقه صلیبی فلزی است. در حیاط کلیسا هم چهار ستون چوبی با قطر ۲۵ سانتی‌متر و پایه ستون سنگی حجاری و تزیین شده‌ای به ابعاد ۷۰ سانتی‌متر وجود دارد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه، ضلع غربی خیابان قدس

مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه

سه گنبد

سه گنبد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که در مرکز شهر قرار دارد. قدمت این برج به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در واقع یک برج سنگی با کتیبه‌های تاریخی و بدون رنگ‌آمیزی است.

این برج استوانه‌ای با ۱۳ متر ارتفاع در دوطبقه ساخته شده و در واقع یک مقبره به شمار می‌رود. در فضای بیرونی برج و محوطه اصلی آن هم می‌توانید مقبره‌های زیادی را ببینید که در زمان‌های مختلف افراد به نام مثل تجار، اشراف‌زادگان در اینجا دفن شده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)

موزه ارومیه

موزه ارومیه یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران است که دارای دو بخش باستانی و مردم شناسی است. در این موزه آثاری از ۷ هزار سال قبل از میلاد تا زمان قاجار وجود دارد. موزه ارومیه در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد و مجموعه‌ای ارزشمند از گنجینه‌های تاریخی و اسناد کهن را در دل خود جای داده است.

مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه

تالار اصلی این موزه از لحاظ دوران‌های تاریخی مختلف مثل ماقبل تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی تقسیم می‌شود. در تالار کوچک‌تر هم بخش مردم شناسی قرار دارد که بیشتر به نمایش آداب و رسوم، فرهنگ و همچنین صنایع‌دستی می‌پردازد.

خانه انصاری

خانه انصاری یکی از خانه‌های تاریخی در بافت قدیمی ارومیه است که با تزئینات زیبا و معماری قجری بنا شده است. خانه‌ای که با پنجره‌های رنگی شما را به دویست سال قبل می‌برد و در حیاط آن می‌توانید حس و حال آن دوره را تجربه کنید. دور تا دور پنجره‌های این خانه با کاشی‌های فیروزه‌ای تزئین شده که ترکیب آن با شیشه‌های رنگی زیبایی آن را دو چندان می‌کند. این خانه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان امام حسین (گل اوستی)، خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری

بازار تاریخی ارومیه

بازار سرپوشیده و تاریخی ارومیه در بافت قدیمی شهر مابین خیابان امام خمینی و خیابان عسگر آبادی قرار دارد و قدمت آن به دوره صفویه برمی گردد. گشت ‌وگذار در بازار و آشنایی با فرهنگ، معماری و نوع داد وستد آن نیز یکی از جذاب ‌ترین بخش‌های سفر به ارومیه محسوب می شود.

مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه

این بازار هنوز هم یکی از مراکز اقتصادی شهر ارومیه محسوب می شود. معماری بازار تاریخی ارومیه بسیار ساده بوده و دارای طاق ها و گنبد های پی در پی است. این بازار نیز همانند دیگر بازارهای تاریخی شامل راسته ها، تیمچه ها، سراها، حمام ها، چهارسوها، مساجد ومغازه های متعدد است. با گشت و گذار در بازار تاریخی ارومیه می توانید طلا، ظروف مسی، لبنیات، گیاهان دارویی و انواع ادویه جات را بخرید. این بازار در کنار مسجد اعظم ارومیه واقع شده است که خود این مسجد نیز یکی از آثار تاریخی مهم ارومیه به شمار می رود. بازار تاریخی ارومیه در سال ۱۳۶۲ به عنوان آثار تاریخی و ملی به ثبت رسیده است.

کلیسای مار سرگیز

کلیسای مار سرگیز که با نام کلیسای سیر نیز شناخته می شود، در دامنه کوه سیر و در ۱۲ کیلومتری شهر ارومیه واقع شده است. این بنای تاریخی به عنوان یک مکان مذهبی و مقدس در ارومیه و شهر های اطراف شناخته می شود.

مکان‌های دیدنی و درجه یک ارومیه

عموم مسیحیان از جمله ارامنه و آشوری این کلیسا را به عنوان زیارتگاه می شناسند. این کلیسا یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است و همه دیوارها و سقف آن با سنگ های نامنظم و مستحکم ساخته شده اند. سبک معماری به کار رفته در این بنا نشان می دهد که قدمت آن مربوط به دوران پیش از اسلام است. همچنین برخی از روایات حاکی از آن است که هنگامی که خسرو پرویز توانست بر رومیان غلبه کند، همسر مسیحی وی دستور داد که کلیسای مار سرگیز ساخته شود. این کلیسا در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۱۲۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید