ارومیه از مقاصد مهم و دیدنی آذربایجان غربی است و بناهای تاریخی بسیاری دارد، با ما همراه باشید تا بدانیم زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست.

زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قدمت شهر باستانی ارومیه به حدود ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این تاریخ غنی نشان می‌دهد که دیدنی‌های تاریخی آن کم نیست. به‌علاوه ارومیه شهری بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است. از این رو جاهای دیدنی ارومیه علاوه بر اماکن تاریخی بی‌شمار، شامل دیدنی‌های طبیعی بسیاری نیز می‌شود، ارومیه کلیساهای مهم و زیبایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چند کلیسا زیباتر در ارومیه

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز که با نام کلیسای سیر نیز شناخته می‌شود، در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد. این کلیسای از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند.

همچنین کلیسای مارسرگیز یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است که تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند. با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مارسرگیز به قبل از اسلام می‌رسد. گفته می‌شود زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد.

زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست؟

این اثر امروزه از دیدنی های ارومیه محسوب می‌شود و در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای پطروس پولیس

کلیسای پطروس پولیس از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی ارومیه در فاصله هشت کیلومتری شرق شهر است و در روستای کوچکی به نام کلیسا کندی قرار دارد. طبق اسناد، این کلیسا در قرن هشتم میلادی، زمان بختیشوع حکیم ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای آشوری به ‌شمار می‌رود.

در اطراف کلیسای مذکور، بیمارستان و کتابخانه‌ای وجود داشت که تحت نظارت بختیشوع حکیم اداره می‌شد. کلیسای پطروس پولیس دارای سالنی مستطیل‌شکل، تعدادی اطاق و سردر ورودی با طاق‌نمای نسبتا کشیده است و مصالح به‌کار رفته در بنا شامل سنگ ‌قلوه و لاشه می‌شود. جبهه داخلی اندود گچ دارد و با رنگ آبی آسمانی تزیین شده است.

سردر ورودی کلیسا دارای رسمی‌بندی درشت گچی است و اتاق محراب نیز با چهار گوشواره جانبی تزیین شده است. با قدمتی که به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بازمی‌گردد،‌ این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۴۷۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست؟

کلیسای ماریوخنه

کلیسای ماریوخنه با قدمتی که به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی ارومیه است و با استفاده از آجرهای چهارگوش، به شکل مستطیل و در جهت شرقی و غربی ساخته شده است. برج ناقوس کلیسا چهار طبقه دارد که در طبقه چهارم ناقوس قرار گرفته است و روی بالاترین طبقه صلیبی فلزی به چشم می‌خورد. در وسط صحن کلیسا چهار ستون چوبی به قطر ۲۵ سانتی‌متر و پایه ستون سنگی حجاری و تزیین شده‌ای به ابعاد ۷۰ سانتی‌متر واقع شده‌اند. این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲، با شماره ثبت ۱۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای ننه مریم، کلیسایی با قدمت طولانی

قدمت کلیسای ننه مریم به سال‌های ابتدایی پس از میلاد می‌رسد که در آن زمان ساسانیان در ایران حکمرانی می‌کردند. طبق روایات و کتب تاریخی، سه تن از موبدان زرتشتی که تولد حضرت عیسی (ع) را پیش‌بینی کرده بودند، پس از سفر به اورشلیم، از صحت پیش‌بینی خود آگاه می‌شوند. داستان از آن قرار بود که این سه نفر در یکی از شب‌ها در معبد خود مشغول به ستایش بودند و ناگهان ستاره‌ای درخشان را می‌بینند که به‌سمت شرق در حرکت بود.

زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست؟

آن‌ها این ستاره را نشانه‌ تولد مسیح (ع) می‌دانند و بلافاصله به‌طرف ستاره حرکت می‌کنند تا به اورشلیم می‌رسند. آن‌ها پس از سفر خود به ارومیه برگشتند و معبد زرتشت را به کلیسا تبدیل کردند. نام دو تن از این افراد، ملکوم و بخت نصر بود؛ اما از نفر سوم هیچ اطلاعی در دسترس نیست. سنگ قبر این سه نفر نیز تا سال ۱۹۱۵ میلادی در ورودی کلیسا قرار داشت تا اینکه در این سال توسط روس‌های ارتدوکس به یکی از موزه‌های کیف منتقل شد.

روایت دیگری نیز وجود دارد که این مکان مذهبی را نخستین کلیسای مشرق‌زمین معرفی می‌کند. نویسندگان آشوری و مسیحی معتقدند که این کلیسا در بدو ساخت به‌عنوان آتشکده‌ استفاده می‌شد و روزگاری از معروف‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان بوده است؛ اما زمانی که آن‌ها دین مسیح را پذیرفتند، این بنا را به کلیسا تبدیل کردند.

از جمله افراد مشهوری که از این کلیسا دیدن کرده، مارکوپولو جهانگرد معروف است که در سفرنامه‌های خود از آن نام برده است. کلیسای ننه مریم یکی از آثار تاریخی آشوریان ارومیه است که در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۲ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

زیباترین کلیساهای ارومیه کجاست؟

معماری کلیسا

در معماری بنای کلیسای ننه مریم می‌توان سبک معماری دوره ساسانیان را به‌خوبی مشاهده کرد. قرینه‌سازی‌های رایج در بنای آتشکده‌های ساسانی، در بنای کلیسا نیز وجود دارد. سازندگان کلیسا در داخل بنا معماری ساسانی و پارتی را تلفیق کرده‌اند. در این کلیسا تزیینات چشمگیر و زیباسازی معماری دیده نمی‌شود؛ زیرا آشوریان از آراستن و تزیین کلیساها پرهیز می‌کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید