آذربایجان غربی جاذبه های طبیعی درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه بدانید.

دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: مارمیشو یک زیستگاه آبی، کوهستانی و جنگلی واقع در شمالغربی‌ ترین نقطه کشور در نزدیکی سرحدات ایران با کشور ترکیه است.

دریاچه‌ای آبی و دل‌انگیز در میان کوههای زاگرس با انبوه پوشیده از درختان جنگلی و آب جاری حاصل از ذوب برفها در این محیط قرار دارد که بسیار زیبا و معروف است.

مارمیشو زیستگاه آبزیان از جمله ماهی قزل آلا و پرندگان مهاجر مختلف بوده می باشد. در محیط جنگلی مارمیشو پوشش گیاهی و جانوری متعددی وجود دارد.

آبشار مارمیشو نیز در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای قرار گرفته است. این آبشار فصلی است و در فصل بارندگی از میان صخره‌ های کوههای اطراف رودخانه نازلوچای به آن می‌ ریزد.

دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباست که در ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه و نزدیک مرز ترکیه قرار دارد.

آب‌ نیلی رنگ و زلال این دریاچه از رود نازلوچای، چشمه‌های طبیعی و برف و باران تامین می‌شود.

وجود این دریاچه ۵ هکتاری که حدود ۶۰ متر هم عمق دارد مایه حیات و سرزندگی گیاهان و جانوران آن منطقه است و موجب شده تا حال و هوایی مطبوع و دلپذیر بر آنجا حاکم باشد.

دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که علت تشکیل این دریاچه ریزش کوه بر اثر زلزله است؛ این ریزش موجب شده تا سدی طبیعی به وجود بیاید و دریاچه شکل بگیرد.

نام این دریاچه برگرفته از نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه بوده است.

این بهشت گمشده انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و از آنجا که در این مکان تمام عناصر طبیعت در کنار هم قرار دارند می‌توان این منطقه زیبا را معجزه طبیعت نامید.

جذابیت‌های این سفر، با جاده کوهستانی و زیبای آن آغاز می‌شود. در طی مسیر اگر کمی شانس با شما یار باشد زنبورداران را خواهید دید که عسل‌های طبیعی با طعمی بی‌نظیر دارند؛ با وجود گیاهان متنوع، عسل‌های باکیفیت با عطر گل‌های وحشی در این منطقه تولید می‌شود.

چادرهای ایلات و عشایر که در این منطقه اتراق کرده‌اند یکی دیگر از مناظر جالب است، می‌توانید گپ و گفتی با آنها داشته باشید تا بیشتر با سبک زندگی‌شان آشنا شوید و چادرهای خود را در همسایگی آنها برپا کنید.

پس از رسیدن به روستای مارمیشو به زیارت پیر خراسانی بروید تا از فضای معنوی آن بهره‌مند شوید. قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما دیدنی‌های دیگر این روستاست.

پس از طی مسیر سنگلاخی روستا به دریاچه نیلی رنگی که زیستگاه ماهیان قزل‌آلای بومی‌ست می‌رسید؛ دوربین عکاسی خود را برای ثبت خاطرات شیرین و مناظر زیبا به همراه داشته باشید.

می‌توانید چادرهای خود را در کنار دریاچه برپا کنید و ساعاتی را به استراحت در طبیعت چشم ‌نواز بگذرانید. علاوه بر دریاچه، از آبشار فصلی مارمیشو که در همان نزدیکی‌ست هم دیدن کنید.

دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه

چگونه به مارمیشو برویم

دسترسی به روستای مارمیشو از طریق شهر ارومیه و شهر سیلوانه با جاده‌ ای مناسب، است.

مسیر شما از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می گذرید و به روستای مارمیشو می رسید.

مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است.

در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی اما زیبا می‌توانید به دریاچه مارمیشو برسید. مسیرتان از شهر ارومیه تا دریاچه تنها ۴۵ کیلومتر است.

مارمیشو یک زیستگاه آبی، کوهستانی و جنگلی واقع در شمالغربی‌ ترین نقطه کشور در نزدیکی سرحدات ایران با کشور ترکیه است.

در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌ اند.

در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و وفور درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه ها جلوه‌ای از سرسبزی را به طبیعت منطقه بخشیده‌ اند تا در میان انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند.

از گونه‌ های گیاهی آن باید از خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌ بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و غیره نام برد.

حیات جانوری آن به دو دوره تقسیم شده است به نحوی که در وضعیت فعلی از خرس، روباه، گرگ، خرگوش نام می‌ برند.

حال اینکه قبلاً بزکوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده است.

دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه

از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره نمود. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌ اند که با بازشدن پای آدمیزاد و صید بی‌رویه آن اکنون با کاهش جدی رو به‌ رو هستند. شاید دیگر از سمورها خبری نباشد.

مارمیشو جدا از همه اوصاف خود، سرچشمه اصلی رودخانه نازلوچای (پر آب‌ ‌ترین رود منطقه) نیز است که از غرب به شرق جریان داشته که از به هم پیوستن دو انشعاب اصلی دیگر “سروچای” و “ارزین‌چای” در کوههای مرزی با عبور از دره تنگ “موانا” در حوالی قریه “نازلو” وارد جلگه ارومیه شده تا در نزدیکی کوه “زنبیل” به دریاچه شور ارومیه ملحق شود.

استفاده از قلاب برای صید ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید از دیگر لذتهای طبیعی مارمیشو است که می‌ تواند با ضوابط و مقررات بدون آسیب‌ رسانی جدی به زندگی آبزیان ادامه داشته باشد.

شنا در دریاچه مارمیشو تقریبا برابر مرگ است، چون آب آن شناگر را به ته دریاچه می کشاند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید