۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 55418799

در مطلب پیش رو به معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شهرهای بین آمل تا چالوس یعنی دو شهر نور و نوشهر می پردازیم.

شهرهای بین آمل تا چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مطلب قصد داریم به معرفی شهرهای بین آمل تا چالوس یعنی دو شهر نوشهر و نور و معرفی جاذبه های گردشگری هر کدام از این دو شهر بپردازیم. با ما همراه باشید.

جاذبه های دیدنی نوشهر

نوشهر یکی از شهرهای بین آمل تا چالوس است و در حقیقت یکی از سواحل غربی استان مازندران به شمار می رود. یکی از مشهورترین جنگل های مازندران یعنی پارک جنگلی سیسنگان در نزدیکی همین شهر و در بیست و هفت کیلومتری جاده نوشهر به سمت نور قرار گرفته است. این پارک جنگلی که از مساحتی بیش از ششصد هکتار برخوردار است در حد فاصل دو روستای صلاح الدین کلا و توسکاتک واقع شده است. نماد جنگل سیسنگان درختچه شمشاد است و بیشترین تعداد درختچه های شمشاد ایران در این جنگل قرار دارند. دیگر گونه های موجود در این پارک جنگلی عبارتند از: لیکلی، ازگیل، انجیر، افرا، توسکا، انار، بلوط، داغداغان، لرگ، توت و گوجه جنگلی. پارک جنگلی سیسنگان همچنین کنام جانوران مختلفی نیز هست. از جمله حیوانات بومی این جنگل می توان به گربه جنگلی، شوکا، مرال، گراز، شغال، خرس قهوه ای و پلنگ اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این جنگل فصل های بهار و پاییز است. هوای جنگل سیسنگان در فصل تابستان به شدت شرجی است.

دیگر جاذبه گردشگری شهر نوشهر که از شهرت بالایی برخوردار است تالاب ارواح می باشد. البته مردم محلی به این تالاب دریاچه ممرز می گویند. دلیل این نامگذاری رویش درختان انبوه ممرز بر کرانه این تالاب است. دریاچه ممرز یا همان تالاب ارواح در فاصله چهل و هفت کیلومتری مرکز شهر نوشهر واقع شده است. عرض این تالاب سیصد متر و طول آن هفتصد متر می باشد. به جز ممرز درختانی همچون توسکا و افرا نیز در حاشیه این تالاب دیده می شوند. از جمله جانورانی که در محدوده این دریاچه زندگی می کنند سگ وحشی، روباه، گراز، وزغ و همچنین مار را می توان نام برد. تالاب ارواح به سبب ظاهر خاص خود و فضای وهم انگیز و اسرار آمیز آن یکی از خاص ترین مناطق استان مازندران محسوب می شود. سفر به محدوده این تالاب در فصل های پاییز و زمستان چندان توصیه نمی شود.

دیو چشمه دیگر جاذبه گردشگری نوشهر است که در حد فاصل این شهر و شهر چالوس قرار دارد. عرض این چشمه سه متر و طول آن پنج متر است و چشمه چندان بزرگی به شمار نمی رود. افسانه ای در خصوص این چشمه وجود دارد که می گوید هر کس از آب این چشمه بنوشد دوباره به آنجا باز خواهد گشت. یک رسم کهن نیز میان مردم نوشهر وجود دارد که در طی آن زوج های جوان در ابتدای زندگی خود راهی دیو چشمه می شوند و از آب آن می نوشند تا طراوت در زندگی شان جاری باشد.

اما اگر راهی سی کیلومتری شرق نوشهر شوید می توانید با یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان مازندران روبرو شوید. این جاذبه گردشگری دریاچه سد آویدر است که در فضایی بسیار سرسبز قرار گرفته است. بازتاب تصویر درختان حاشیه این دریاچه بر روی آن همواره منظره ای چشم نواز را پدید می آورد. دریاچه سد آویدر در منطقه ای ییلاقی و کوهستانی قرار دارد. محدوده اطراف این دریاچه برخلاف خود شهر نوشهر در فصل تابستان دارای آب و هوای خنک و غیر شرجی است و گردشگران زیادی برای دور ماندن از هوای شرجی نوشهر در این فصل راهی این منطقه می شوند.

شهرهای بین آمل تا چالوس

دریاچه سد آویدر

از جمله دیگر جاذبه های گردشگری نوشهر می توان این موارد را نام برد: روستای انگاس، دریاچه خضر نبی، آبشار چشمه موزیا، آبشار پنجاه چم، بز چشمه، آبشار اوسیاره، آبشار جناب و...

جاذبه های دیدنی نور

یکی دیگر از شهرهای بین آمل تا چالوس شهر نور است که در شرق نوشهر و غرب آمل قرار گرفته است. مشهورترین جاذبه گردشگری شهر نور جنگل بزرگ این شهر است که پارک جنگلی نور نام دارد. این جنگل در واقع بزرگترین منطقه جنگلی خاورمیانه است و مساحت آن به بیش از چهار هزار هکتار می رسد. از جمله درختان و گونه های گیاهی موجود در این پارک جنگلی می توان به افرا، توسکا، ممرز و همچنین گونه بسیار نادر سپید پلت اشاره کرد. در دل پارک جنگلی نور یک روستای زیبای توریستی نیز واقع شده است که روستای سیاهکلا نام دارد.

شهرهای بین آمل تا چالوس

پارک جنگلی نور

دریاچه سد الیمالات نیز دیگر جاذبه گردشگری شهر نور است که در فاصله نه کیلومتری این شهر و در مسیر جاده نور به چمستان واقع شده است. این دریاچه در قلب یک جنگل قرار گرفته است و بیشتر برای تفریحاتی نظیر قایق سواری و ماهیگیری مورد استفاده قرار می گیرد.

روستای ناتل نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر نور است. این روستا بیشتر به سبب ارگ دو هزار و پانصد ساله خود شهرت دارد. از دیگر جاذبه های تاریخی این روستا می توان به بقعه ابو عبدالله ناتلی و مقبره امامزاده رضا کیا سلطان اشاره کرد.

دیگر جاذبه های گردشگری شهر نور عبارتند از: شاه بالو آهو دشت، منطقه ییلاقی دونکوه، جنگل میان بند، جنگل افراسن واقع در روستای سرکاج، پارک جنگلی چمستان، آبشار آب پری رویان، روستای پیمد، بقعه سلطان احمد، کوه لوس، آبشار حرم آب، قله سوردار، مسجد جامع یالو، آب گرم لاویج، قلعه کجور، روستای تاریخی کالج، روستای انارجار، تالاب رستم رود و...

کد خبرنگار: ۲۰
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 1
    برای دیدن جاهای بیشتر و راهنمایی در خدمت هم میهنان عزیز هستم
  • GB ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 1
    آبشار آب پری چند ساله که خشک شده
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام. ممنون. ایکاش عکسهای بیشتری می گذاشتید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید