۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 55418695

حفظ کیفیت هوا در صنایع و کمک به سلامت کارگران و کیفیت کارخانجات ضروری است. راه‌های زیادی وجود دارد که صنایع می‌توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند و استفاده از کیسه‌های فیلتر یکی از راه‌های کارآمد برای این مساله است.

کیسه فیلترهای صنعتی

در بسیاری از کارخانه‌ها مانند خط تولید سیمان، کارخانه خشک ­کردن مواد، آهک یا حتی صنایع نفت و پتروشیمی، علاوه بر کوره ذوب، بسیاری از محصولات دیگر مانند کیسه فیلتر باید استفاده شود تا سلامتی کارکنان حفظ گردد.

این محصول محفظه‌ای است حاوی تعدادی کیسه از پلی­استر که با عبور گاز از شیر ورودی و حرکت به سمت خروجی فیلتر، گردوغبار را روی سطح بیرونی کیسه‌ها خارج می‌کند و سپس در فواصل زمانی معین با اعمال یک پالس هوا، گردوغبار روی کیسه را تکان داده و در قیف زیر فیلتر ریخته می­شود. به این ترتیب گردوغبار از گاز جدا می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی این موضوع بپردازیم و در نهایت در مورد انواع کیسه­های فیلتر صنعتی صحبت کنیم.

کیسه فیلتر صنعتی چیست؟

یکی از تجهیزاتی که برای حذف گردوغبار هوا در صنعت سیمان، آهک و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارد، فیلترهای صنعتی هستند. این نوع فیلترها بازده جمع­آوری غبار بالایی دارند که بسته به نوع آن، تا ۹۹.۹ درصد راندمان را به خود اختصاص می­دهند. عاملی که استفاده از آن را محدود می‌کند، دمای گاز ورودی است که با پیشرفت­های جدید در تولید الیاف کیسه‌ای، دامنه استفاده از آنها گسترده‌تر شده است.

با محصولات نساجی جدید، کیسه فیلتر می‌توانند دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. عوامل زیر در فیلترهای کیسه­ای نقش اساسی دارند:

  • مواد کیسه­های مورد استفاده
  • حوزه موردنظر
  • ساختار و شکل کیسه
  • نوع سیستم گرد و غبار کیسه‌ای

در این نوع فیلترهای کیسه‌ای، با تزریق یک پالس هوای فشرده در مدت زمان کوتاهی، یک ضربان هوای فشرده ایجاد می‌شود. این نوع فیلترها در بخش‌های مختلف صنعت مانند کارخانه سیمان کاربرد فراوانی دارند.

طراحی کیسه فیلتر

انواع کیسه فیلترها از پارچه ساخته شده و به شکل استوانه یا گرد هستند. فیلتر پارچه­ای باید مطابق با الزامات عملیات صنایع و ویژگی­های گردوغبار و شیمیایی باشند. طراحی کیسه‌های فیلتر از قسمت بالایی و قسمت پایینی تشکیل شده است.

قسمت پایینی را می‌توان در صورت لزوم باز یا بسته کرد، در حالی که قسمت بالایی با عناصر تثبیت­کننده مانند حلقه­های فلزی، فنرها و موارد دیگر ساخته شده است.

جزء اصلی کیسه فیلتر، لایه­های آن هستند که باید از مواد باکیفیت برای مقاومت در برابر خواص شیمیایی آلاینده‌های آزاد شده از عملیات فرآیند دیگ‌های بخار باشند.

مزایای استفاده از فیلتر کیسه­ای صنعتی

در زمان خرید، باید فیلتر کیسه­ای مناسب را انتخاب کنید. اگر این نوع فیلترها باکیفیت نباشند؛ ممکن است سلامتی کارگران و کارمندان صنایع مختلف در خطر بیفتد. اثربخشی و کارایی جذب گردوغبار، به نوع کیسه فیلتری که از آن استفاده می‌کنید؛ بستگی خواهد داشت.

ازاین‌رو، انتخاب صحیح کیسه فیلتر مناسب ضروری است. می‌توانید با تامین­کنندگان معتبر کیسه‌های گردوغبار تماس بگیرید تا به شما کمک کنند بهترین فیلتر پارچه ای را با توجه به صنعت موردنظر پیدا کنید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از کیسه فیلترهای صنعتی عبارت‌اند از:

  • راندمان کاربر بالا
  • هزینه­های کاربر پایین
  • مقاومت در برابر گازهای قابل اشتعال، ذرات گرد و غبار انفجاری و…
  • آسان برای استفاده
  • دوام و عمر طولانی

کیسه‌های فیلتر همچنین دارای معایب زیر هستند:

  • مقاومت بالا در برابر جریان گاز
  • راندمان پایین در برابر گازهای مرطوب

کارائی بالای کیسه فیلتر به انتخاب صحیح آن و اصول درست نصب، تجهیزات و استفاده از آن بستگی دارد. عملکرد ضعیف چنین فیلترهایی به دلیل عوامل زیر است:

  • تجهیزات نصب نامناسب (پیکربندی اشتباه سیستم ورودی، اشکال در سیستم تکان­دادن گردوغبار از کیسه‌ها)
  • انتخاب نادرست فیلتر

هنگام استفاده از کیسه‌های فیلتر در غبارگیری گازهای حاصل از احتراق و تمیزکردن محیط، موضوع مهمی که باید در نظر گرفت نوع کیسه‎های فیلتر در برابر گازهای با دمای بالا است. با تغییر در تکنولوژی تولید پاک­کننده­ها، استفاده از فیلترهای کیسه­ای دستخوش تغییراتی شده است که آخرین آن، کاهش دمای گازهای خروجی به دمای کمتر از ۲۰۰ درجه سانتی گراد است. استفاده از کیسه فیلتر، باعث رطوبت­زدایی گازها در بیشترین میزان می‌شود.

انواع کیسه فیلتر

کیسه فیلترهای صنعتی

نوع کیسه فیلتر در زمان خرید این محصول، مسئله مهمی است که حتما باید به آن توجه داشت؛ چرا که عملکرد این محصول به صورتی است که باید بتواند شرایط محیط موردنظر را تحمل کند. همچنین، میزان کارائی آن به انتخاب نوع صحیح کیسه‌های فیلتر می‌باشد. برخی از انواع آن عبارتند از:

غبارگیر کیسه‌ای

غبار گیر کیسه، نوعی فیلتر پارچه ای است که می­تواند غبارهای تولید شده داخل کوره را به وسیله آن­ها جمع آوری نماید. یعنی غبار از فن مکنده عبور می­کند و به داخل کیسه­های بگ فیلتر می­رود.

سیکلون و مولتی سیکلون

این محصول از فولاد ساخته می‌شود و معمولا برای گرفتن ذرات درشت‌تر کاربرد دارند. این نوع فیلترها در دماهای بالا یا محیط­های اسیدی مقاوم هستند و دچار هیچگونه مشکلی نمی‌شوند.

فن سانتریفیوژ

این محصول در اندازه‌های بزرگ و با قدرت مکش فوق­العاده تولید می‌شوند که با توجه به نوع گاز و غبارهای درون آن، هرکدام از اندازه‌های معمولا برای یک کاربرد خاص استفاده خواهند شد. این فن در انتهای سیلیکون قرار می­گیرد و نیروی گریز از مرکز داخل سیکلون‌ها، از مکش این فن حاصل می‌شود و عمدتا همراه با کیسه فیلتر نصب خواهند شد.

اسکرابر

در برخی از موارد برای حذف غبارها به دلیل اینکه کوچک و ریز هستند، نمی‌توان از سیلیکون یا از بگ فیلتر کیسه‌ای استفاده کرد؛ در چنین شرایطی می‌توان از اسکرابر یا شوینده‌ها بهره برد.

کیسه فیلترهای صنعتی

باید اشاره کنیم که فیلتر پارچه‌ای می‌تواند در دمای ۷۷ درجه سانتیگراد کار کند. این موضوع به طور ایده­آل برای جمع­آوری گردوغبار بسیار ساینده استفاده می‌شود. این در حالی است که فیلترهای گردوغبار نایلونی مقاومت خوبی در برابر مواد قلیایی دارند؛ زیرا بیشتر مواد معدنی مستعد اکسیدشدن هستند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، در صنعت دارو و غذا، کارخانه سیمان و آهک، زباله‌سوزی، کارخانه خشک­ کردن مواد و حتی کارخانه‌های زغال سنگ باید از کیسه فیلتر استفاده کرد. صنایع و کارخانه‎هایی که با مواد شیمیایی و سایر کارهای سنگین سروکار دارند، می‌توانند گازهای مضر را آزاد کنند و هوا را آلوده کنند.

حفظ کیفیت هوا در صنایع و کمک به سلامت کارگران و کیفیت کارخانجات ضروری است. راه‌های زیادی وجود دارد که صنایع می‌توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند و استفاده از کیسه‌های فیلتر یکی از راه‌های کارآمد برای این مساله است. ایستگاه، یکی از سایت‌های منبع و معتبر است که بسیاری از فروشندگانی که در این زمینه فعالیت دارند می‌توانند تمامی خدمات خود را در این سایت ارائه دهند و محصولاتشان را برای فروش بگذارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید